fredag 30 mars 2018

I Don't Feel at Home in This World Anymore (2017)


Tony: That's how hard I trow it!

Kommer ni ihåg Blue ruin från 2013? I Don't Feel at Home in This World Anymore är gjord av Macon Blair som spelade huvudrollen i filmen Blue ruin. Ni vet, den svarta och mycket våldsamma thrillerkomedin? Nu har Blair gjort en egen film som överraskande för mig nästan lika mycket som Blue ruin. Här har vi en mash-up av amerikansk indie-romance med indie-horror. Lika delar quirk, romantisk, humor och übervåld!



Melanie Lynskey och Elijah Wood spelar huvudrollerna i denna film som jag först trodde var något av en dramakomedi. Nu visade det sig att detta är en mörk komedi-thriller mer lik Blue ruin eller något som en ung Quentin Tarantino skulle kunnat gjort. Det är en film som överraskar många gånger om.

Jag älskar filmen som spelar på så ovanliga strängar på lyran. Lynskey må vara känd från Two and a half men men hon är så mycket mer. Hon är helt fantastisk i en av 2012 års bästa filmer Hello I must be going och cineaster kommer ihåg henne från en av Peter Jacksons tidigaste filmer. Här spelar hon en ensamstående kvinna som kommer hem en dag och finner att det skett ett inbrott i hennes hem. Hon söker sig ut bland grannar för att söka efter de ansvariga. På sin väg stöter hon på en socialt awkward enstöring spelad av Elijah Wood.



Filmen bjuder på en mängd känslor över stora delar av känsloregistret. Ruth är en härlig karaktär med sina brister och styrkor varav envishet och driftighet är några. Hon äcklas av att alla hon träffar på i samhället är egoistiska, elaka och i hennes ögon absurda. Hon påminner mig ibland om hur en god vän ser på omgivningen. Är antagligen helt fel om jag skulle fråga honom, men det är så jag uppfattat det i alla fall. Relationen mellan henne och Tony bryter mot konventioner och förväntningar vilket är uppfriskande och energigivande.



Det som inleds som en samhällskommentar går över till komedi, till quirky drama, till thriller, till horror, och till slut till slutet. Efter titten känns det som jag tagit mig ett filmisk reningsbad. Tvagad och väldoftande kliver jag ut på andra sidan med förnyat hopp om att bra film fortfarande görs om man bara letar lite. Filmen är från Netflix så jag antar att den inte gått på bio. Det är synd då den hade varit värd ett bättre öde än att visas på datorskärmar, små mobila manicker och tv-apparater i störda miljöer.

Jag rekommenderar I don't fell at home in this world anymore å det starkaste och ger den fyra trädgårdstigrar av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Filmens regissör och författare är Macon Blair som spelade huvudrollen i Blue Ruin, hjälp till minnet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar