måndag 2 oktober 2017

Two-Lane Blacktop (1971)


Two-Lane Blacktop är en förbaskat cool film. Inte på det där sättet som många förknippar med något negativt: cool på ett pretto-sätt, nej denna film är riktigt cool, på riktigt. Det är Monte Hellman som regisserat, mannen som 1966 gjorde den fantastiska The shooting med Jack Nicholson. I dagens film får vi följa två "dudes" från västkusten som åker omkring i södra USA och kör "street racing" för pengar. De har en sunkig gammal Chevy från 1955 som de har byggt om totalt under huven. Filmen är 100% en "road movie". Vi vet inte var de kommer från, The Driver och The Mechanic, och vi vet inte vart de är på väg. Vid ett bensinstopp har de plötsligt fått en liftare i baksätet, The Girl. Allt funkar utan dialog i denna förunderliga värld. Senare stöter de på en konstig man i en sportbil, låt oss kalla honom G.T.O. Han drar olika historier om vem han är för alla nya han träffar.



Filmen har extremt lite dialog men desto mer intressant skådespeleri. The Driver spelas av sångaren James Taylor, hans enda riktiga filmroll. Han är också den enda av de fyra som ännu är i livet.  The Mechanic spelas av Dennis Wilson, trummis i The Beach Boys och Wilson-familjens svarta får. Han råkade drunkna 1983 endast 39 år gammal. Detta är enda filmen han spelat i. The Girl spelas av Laurie Bird som tyvärr tog sitt eget liv 1979 endast 25 år gammal. Hon gjorde tre filmer där denna var den första och Woody Allens Annie Hall var den tredje och sista. G.T.O. spelas av den lite mer kände Warren Oates som 1982 dog av en hjärtattack 54 år gammal. Det är möjligt att filmen fick en förbannelse på sig men jag tror inte det.



Two-Lane Blacktop är kanske filmen Fast and the furious ville vara, fast mycket, mycket coolare. Det är en suverän film, otroligt skön stämning. Härligt manus med gles dialog, ingen bakgrundsinfo, absolut noll komma noll exposition. Öppet slut. Och The Girl som släpper sin bag när hon får lift av motorcykelkillen. Så långt från mitt liv man kan komma! 180 grader andra hållet. Jag kippar efter andan av spänning, nyfikenhet, glädje och längtan.

Nästintill perfekt film! Trots den gäckande titeln. Undrar så vad den betyder. Jag ger Two-Lane Blacktop fyra obegripliga filmtitlar av fem möjliga.

Betyg: 4/5 












4 kommentarer:

  1. Jag tror jag nämnde nån gång att jag har sett den här men jag undrar om jag inte förväxlat den med en annan film.

    *kollar upp om jag sett den*

    Fasiken, jag har sett den, hittade t.o.m. en gammal text, men minns inget av det du beskriver. Jag gillade inte filmen enligt min text. 2/5. Aj då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar inte som filmen satt djupa spår hos dig... :)

      Radera
  2. Hehe, här jag kommenterat ser jag. :) Inte mycket att tillägga förutom att det känns som att borde ha gillat filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du brukar ju gilla raod movies. Konstigt....

      Radera