fredag 13 oktober 2017

Home Again (2017)


Home again är en ganska dålig enkel romantisk komedi på ytan. Men är den något mer? Jag har ärligt talat ingen aning, men jag har en spaning på att filmen faktiskt kan vara något mer än vad den först verkar.

Jag gissar att den är en ironisk kommentar till genren den själv ingår i. Allt i denna film är skruvat upp till max. De söta och gulliga scenerna är outhärdligt söta och gulliga. Hela historien är så fånig att porrfilmer från 80-talet känns som genomarbetade i jämförelse. Ni vet, porren förr i tiden hade handling. De spelade upp små scener som var löst sammansatta med enda målet att det skulle bli sex. Det var pool-killen med svettiga överkropp och den uttråkade hemmafrun, eller detektiven som var "måste" att fråga ut ett vittne i hennes sovrum och så vidare.

Här är det en osannolik soppa där tre unga filmkillar som vill slå igenom i Hollywood som genom liknande logik "måste" bo hos ensamstående mamman Alice (Reese Witherspoon) och hennes två små döttrar. Hela handlingen är så "far out" att filmmakarna bara måste driva med det förväntade i denna så vältrampade genre. Det är min spaning.



Om man bara ser filmen som en romantisk komedi rakt upp och ner så är den inte bara korkad, den tillför absolut inget. Vad är dess existensberättigande? Förutom ett att Reese får in en check till? Absolut inget i filmen"skaver", filmen har ingen nerv. Alla är jättesnälla och helt underbara... Barnen, killarna som är inneboende, den åldrande modern... Inte ens ex-maken är något annat än förstående och supersnäll. Totalt menlöst så länge man tar filmen "face value".

Men lustigt nog roades jag kungligt i biomörkret till denna lilla film. Desto mer sötgulligtsnälla scenerna blev desto mer jublade jag inombords. Antingen såg jag en metanivå som filmen inte har och då är det skämskudde på mig, eller så är det subversivt och glimrande satiriskt.

Annars var kanske en av de roligaste incidenterna under visningen där nere på Malmö filmdagar när en recensent mot slutet av gullegullfesten då en extra uppskruvad snuttiputtiscen spelades upp fick nog och stönade högt rakt ut i biomörkret. Alla i salongen skrattade med och det var en allmänt munter stämning under filmens sista kvart. Ännu ett "bevis" för att filmen lyckades... med något i alla fall. Damn, jag kanske är ute och cyklar.. Eller inte.

Jag ger Home again tre snällisar av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Läs fler ingående analyser från CarlJohan och Fiffi.

2 kommentarer:

  1. Har svårt att tro att det handlar om en medveten genreblinkning från filmmakarnas sida. Å andra sidan är Hallie Meyers-Shyer dotter till Nancy Meyers & Charles Shyer som var drottning och kung inom romantisk komedi-genren under 80- och 90-talet, så hon har nog snappat upp ett och annat.

    Hur det än är så hade jag också roligt under visningen så filmen lyckades vare sig den ville det eller ej. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, som sagt så har jag ingen aning... Det bara vore så himla kul. Tror heller inte att det är speciellt konstigt om dottern gjorde lite revolt och gör ironi över det som hennes föräldrar ägnade sig åt. Det skulle inte vara första gången i världshistorien ett barn gör revolt! :-)

      Radera