torsdag 28 september 2017

Villebråd (2017)


I synopsis till villebråd jämförs filmen med Twin Peaks. Men om du går in till denna film med förväntningar om något som Twin Peaks är risken stor att du blir grymt besviken. Jag gissar att det var flygningarna över skog och en ruvlig och melankolisk atmosfärisk musik som fick dem att dra till med liknelsen. En chrime-historia och kufiska karaktärer gör att det på pappret ser nästan identiskt ut som den ikoniska tv-serien. Men jag som sett filmen kan gå i god för att de inte är jämförbara då det gäller den filmiska upplevelsen. Villebråd är svagare helt enkelt.

Villebråd handlar om den pensionerade lärarinnan Janina som bor ute i den polska skogen. Runt omkring henne pågår jakt på vilda djur till förbannelse, och när så hennes två hundar en dag plötsligt försvinner försöker Janina få reda på vad som hänt dem. Hon kämpar också för att få gehör från polisen om den olagliga jakt som hon ser allt mer av. Samtidigt ruvar något ute i skogen och mystiska dödsfall börjar ske.



Mordmysterium och thriller i ett. Ganska spännande synopsis om jag får säga det själv. Och filmen är helt ok som en chrime-thriller. Problemet med filmen är att jag aldrig blir indragen eller engagerad i historien. Filmen är tråkig helt enkelt, och dessutom är jag inte så förtjust i fotot i filmen. Det är mest mörkt och trångt.

En stor skillnad mellan Twin Peaks och denna film är hur intressanta karaktärerna är. I Twin Peaks är alla; huvudpersonerna, birollerna och skurkarna, alla mycket spännande. Även om jag inte alltid förstår dem så är de lockande och intressanta. Så är det inte i Villebråd och det kanske är däri den stora skillnaden ligger. Villebråd har inte karaktärer som i andra europeiska mer lyckade filmer som Toni Erdmann eller Om själ och kropp heller.

En annan stor skilland är tonaliteten i filmen. Lynch filmer och serier är mystiska och de har ofta en guldglimrande sagolik känsla över sig. Villebråd är smutsigt grå och lutar mer mot en europeisk tradition av socialrealism. Jag är trött på den stilen och därmed är nog inte denna film för mig helt enkelt. En mer naken och accepterande själ kan kanske få ut mer av denna. Jag ger Villebråd två mördare av fem möjliga.

Betyg: 2/5

Kolla gärna in de poetiska skrifterna om denna film från mina vänner:
Har du inte sett den - Carl
Jojjenito (kommer på fredag)

Filmen har svensk biopremiär imorgon fredag.

2 kommentarer:

  1. Att sälja in den som en Twin Peaks är verkligen inte rättvist. Jag tyckte kanske att det fanns mer mysmystik än du, men verkligen inget gemensamt med TP. Tanken är väl att få folk nyfikna, men det är inte helt lyckat om det gör att tittarna blir besvikna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte så konstigt att jag hamnade i en Twin Peaks-jämförelse då jag har haft den sablans serien i huvudet dygnet runt de senaste sju dagarna... :-)

      Radera