måndag 28 augusti 2017

Sisters (1972)


Brian De Palmas film Sisters från 1972 dök häromdagen upp på Jimmys 1973-lista. Den låg där felaktigt och Jimmy har åtgärdat felet. Det var lätt hänt. Filmen hade premiär på en filmfestival under 1972, premiär på vanlig bio i USA under 1973 och premiär i Sverige 1974. Men eftersom både jag och Jimmy kör filmernas årtal enligt imdb så är vi nu överens om att det är en 1972:a. I vilket fall blev jag i alla fall uppmärksammad på filmen. Jag hade också hört talas om den tidigare på någon podcast.


Nja, jag kan väl knappast säga att jag blev blown up av denna film. Margot Kidder spelar huvudrollen med bravur och filmen är creepy. Den påminner om Hicthcock under de första två akterna. Ett mordmysterium, ett vittne som inte blir betrodd av polisen, mördare som ska smussla undan kroppen. Allt finns där. Under filmens tredje akt ändras tonen från ett mordmysterium till en psykologisk thriller på gränsen till en skräckis. Då tar Jennifer Salt över. Hon spelar den journalist som trodde sig bevittna mordet. Tyvärr är hon inte lika intressant att följa. Jag tycker inte att hon är speciellt bra i sin roll. Det kan också ha att göra med att filmen ändrar karaktär så friskt under slutet då hon har huvudrollen. Även om jag inte har sett någon film av Samuel Fuller får jag en känsla att slutet av Sisters tangerar hans filmstil lite? Någon frejdig kommenterare kan kanske ge mig svaret?

Filmen blev helt enkelt lite för surrealistisk för mig mot slutet. Mordmysteriet fick inte ett bra slut. Det blev en onödigt rörig soppa som inte alls var belönande. Den var inte svår att förstå, den var bara onödig. Filmen försöker förklara allt för mycket och har inte vett att sluta i tid. Ibland vinner en film på att lämna några saker outtalade och outredda. Filmens tonalitet ändrades till det sämre i och med all exposition och jag fann den inte alls lika intressant som under dess första halva.

Jag ger Sisters två systrar av fem möjliga.

Betyg: 2/5




2 kommentarer:

  1. Filmspotting hade en liknande diskussion som du och Jimmy hade kring The King of Comedy. De ska göra en 82-lista nästa avsnitt och de pratade om The King of Comedy. En lyssnare hade uppmärksammat dem på att den ska betraktas som en 83-film trots att IMDb säger 82. Den hade premiär på Island (!) i december 82 men i resten av världen 83. Så då kom de fram till att det är en 83-film och den fick inte vara med. De kör "mina" regler även för gamla filmer. Lite kul att de har samma typ av problem. :)

    Sisters har jag aldrig hört talas om. Surrealism kan funka för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de har ju avvikit från imdb tidigare. När de pratat om Yorgos Lanthimos filmer tex. De har med hans filmer (för topplistor etc) de åren som de haft premiär i USA.

      Jag kör imdb rakt av, det blir enklast så, inte minst för åldre årgångar...

      Radera