fredag 16 juni 2017

MCU rewatch: Thor: The Dark World (2013)


Denna film är regisserad av Alan Taylor men tidigt i processen var det tänkt att Patty Jenkins skulle stå vid rodret. Hon hoppade av redan i december 2011 efter meningsskiljaktigheter mellan henne och studion. Istället hamnade Jenkins till slut som regissör för Wonder woman som nyligen hade premiär. Jag undrar hur Thor: The Dark World kunnat bli med Jenkins som regissör. Hade hon fokuserat mer på den roliga fyrlingen Thor-Jane-Darcy-Erik?? Hade vi fått mindre fantasy i space och fler scener från Jorden?



Nu fick vi istället en extremt erfaren tv-serieregissör som är känd för att ha regisserat avsnitt i tv-serierna The West Wing, Sex and the City, Deadwood, The Sopranos, Mad Men samt Game of Thrones. Just den sista serien kan kanske ha influerat honom i arbetet med denna film då vi får flera stora slag i fantasymiljö. Allt från en prequel om Odins krig, till Thors krig på en annan Realm, till två större actionscener i Asgård och slutet med en krisgscen i Greenwich på Jorden. Jag har dessutom säkert redan hunnit glömma någon eller annan fanmtasyinspirerad actionscen också. Känslan jag får är att det blir alldeles för mycket av cgi fajter! Det som var så bra i den första Thor-filmerna, nämligen samspelat mellan Jane, Erik, Darcy och Thor får mycket liten plats i denna film. Trots detta är de få scenerna guld och de räddar filmen från totalt magplask för min del.



Taylors fascination och fokus på de stora händelserna, kriget om "The Aether", är ganska meningslöst i mina ögon. Det är de övergripande händelserna i filmen och de bryr jag mig väldigt lite om. Jag känner mig inte speciellt engagerad i dessa "infinity stones" som så många av MCU-filmerna handlar om. Jag vill se karaktärerna och deras inbördes relationer, jag vill se bra villains och riktiga stakes på en jordnära och personlig nivå. Jag bryr mig inte om krig ute i space. Där går gränsen för min "suspension of belief".

Men visst, alla scener ute i space är inte dåliga. jag gillar Loki till exempel. Hans roll var mycket mindre i originalmanus men efter att han blev så populär i The Avengers valde man att öka hans roll. Det är bra. Jag tyckte också att the big bad Malekith var smått underhållande även om hans mörkalvssoldater såg ut som teletubbies vilket gjorde dem mer fåniga än hotfulla.



Till sist var det alltså Darcy och Thor och delvis Loki som räddar filmen. Jag tror bestämt att 100% av Darcys repliker fick mig att le, skrocka eller skratta. Hon spelas suveränt av Kat Dennings och jag hoppas att det blir mycket mer av Darcy i nästa Thor-film men jag håller inte andan för det... Chris Hemsworth bevisar än en gång att han har en komisk tajming. Jag roades också av det nya tillskottet med "the intern". En av höjdpunkterna i filmen var annars när Loki imiterade Captain America och Chris Evans dök upp i en cameo.

Jag kom ihåg filmen som svag men än en gång växte filmen vid omtitten. Jag spekulerar i att de flesta filmerna i MCU växer när man ser dem med kort mellanrum då banden mellan filmerna och alla "cross overs" blir tydliga. Dessutom kan jag kanske njuta mer vid en omtitt då det ges tid att studera detaljer. Detta antagande bygger dock på att filmen är mer bra än dålig till att börja med, och det är denna film.

Jag ger Thor: The Dark World tre miew-miews av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Lyssna på Shinypoddens avsnitt "I am Tony Stark" där vi pratar om denna film.











2 kommentarer:

  1. Har bara sett den på bio och var inte speciellt sugen på en omtitt - någon dag kanske......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ändå underhållande i all sin prakt och om man som jag gillar scenerna med Darcy så adderar det en hel del. :-)

      Radera