torsdag 4 maj 2017

Angel - Season 3 (2001-2002)


Vad sjutton? Jag kom ihåg Angel som en riktigt bra serie från när jag såg den för första gången för cirka tio år sedan. Men nu under denna omtitt blir jag bara besviken om och om igen. och med tanke på ryktet som gör gällande att S4 är svag så är det väl sista säsongen jag får ställa mina förhoppningar till istället. Och samtidigt har showen vissa karaktärer som jag är djupt engagerad i så att seriens lägstanivå blir därmed tämligen hög ändå. trots att detta måste vara en av de svagare säsongerna finns det flera avsnitt som jag gärna skulle se om lite då och då helt "stand alone"...



Problemet med säsong 3 är att den som Buffy S4 har en svag "season arc". Här är det till och med ännu spretigare och svagare än Buffys välkända problemsäsong. Dessutom är Buffy S4's bästa "stand alone"-avsnitt som Fear itself, Hush och Restless starkare än de bästa i Angel S3. Nu finns det några bra avsnitt som sticker ut men de är för få och för långt emellan för att rädda säsongen.

För säkerhets skull varnar jag här för spoilers! Läs inte vidare om du inte vill bli spoilad.



Ok, vad handlar säsongen om egentligen? Big Bad är väl Holtz skulle jag säga, och arcen handlar om Holtz hämnd samt om Angels och Darlas son Connor. Ingendera av dessa delar är speciellt kul. Jag har ju gillat Darla tidigare men här är det mest trist, och framför allt allt med hennes graviditet är svintrist. Jag ser i extramaterialet på dvd-boxen att showen såg Darlas död som jätteviktig och dramatiskt. Darlas graviditets-arc tar upp i princip hela första tredjedelen av säsongen så jag förstår att det var viktigt för dem men jag var uttråkad. Sen kommer säsongens bästa del, mitten med några "stand alone"-avsnitt, mer om dem nedan. Andra halvan med Angels nya liv som ensamstående förälder till en bebis var ännu mer boring! Till sist fick vi tillbaka en extremt trist tonåring i Connor. Bläh.



Vad jag inte gillade med säsongen: Darlas graviditet, Bebisen Connor, Gunn och Freds romans, Justine - den trista rödhåriga tjejen, Holtz gäng med hämnare, Lilah och hennes gnabb med den asiatiske kollegan. Lilahs chef på W&H.

Vad jag gillar med säsongen; Cordelia och hennes romans med Angels inklusive alla roliga scener under säsongen innan de fattat vad de känner för varandra. Wesley generellt sett och framför allt hans intresse för Fred. Dark Wes. Lorne är alltid underbar. Till sist gillar jag trots allt Groo. Visst, hans karaktär kommer tillbaka in i showen lite random och han är fånig ibland men oftast står han för avsnittens humor tillsammans med Cordy. Jag gillar helt enkelt Cordy och Wes väldigt mycket, men också Angel, Fred och Lorne.



Favoritavsnitten är framför allt Birthday där Cordy får chansen till ett alternativt liv utan Angel då hon blir tv-stjärna med engen show "Cordy!". Där leker de med samma "what if"-tänk som i "It's a wonderful life". Sen älskar jag också Waiting in the wings, det med Summer Glau (fresh off Firefly) som prima ballerina som också innehåller när Angel och Cordy najsar i logen. det är både dramatiskt, lite sorgligt, otroligt humoristiskt och det driver handlingen och utvecklingen av karaktärerna framåt.



Mina sju favoritavsnitt
1. S03E11 Birthday - Cordy the tv-star!
2. S03E13 Waiting in the wings - River dances!
3. S03E14 Couplet - humor på hög nivå när Cordy stylar om Groo till en Angel lookalike och när angel ska hjälpa Groo att fixa en love potion för Cordy så att hon kan ha sex med Groo - awkward...
4. S03E15 Loyalty - Wesley, the bad ass
5. S03E07 Offspring - Angel och Cordy kärleksgnabbas
6. S03e05 Fredless - avsnittet när vi får träffa Freds föräldrar och Cordy är extra härlig
7. S03e01 Hearttrob - mysig Angel-feeling


Noterbara scener:
Sista scenen när Connor sänker Angel i havet i en järnkista - urk.
Darlas självmord.

Som helhet var detta inte speciellt bra inom Buffy/Angel -universat. Jag önskar att det vore bättre. Men damn, vilken stabil lägstanivå ändå!

Betyg: 3/5







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar