fredag 10 februari 2017

Moonlight (2016)


Moonlight är ett renodlat drama och som sådant riktigt bra. När jag såg filmen på förhandsvisningen var förutsättningarna inte direkt perfekta, trångt, varmt och kissnödig. Jag hade dessutom inte kunnat undgå att höra en "buzz" om filmen. Den hade poppat upp på diverse årsbästalistor för 2016 och den har fått åtta oscarsnomineringar inklusive för bästa film. Med sådana höga förväntningar är det näst intill omöjligt att bli positivt överraskad, speciellt när det inte är en genrefilm.


I Moonlight får vi följa Chiron i tre faser ur hans liv. Han växer upp i slumkvarteren i Miami med en drogmissbrukande mor. Filmen är helt sonika uppdelad i tre segment och tre olika skådespelare spelar Chiron vid de ungefärliga åldrarna nio, sexton och typ 28. Det är ett format som fungerar väl rent tekniskt. Men det som kanske är lite synd med filmen är att det första segmentet är klart starkast. Första delen är så otroligt bra att jag helst hade velat att hela filmen skulle handla om den fasen i Chirons liv.  De övriga två kommer inte upp i samma nivå och dessutom är det andra segmentet starkare än det tredje så hela filmen har en dalande känsla. Det är mest en relativ skillnad, de två avslutande delarna är ju långt från dåliga, men allt är relativt...

Det största gisslet med den tredje delen är att jag inte riktigt känner igen karaktären från de två inledande segmenten. Han uppför sig på ett sätt som inte känns igen, eller som en trolig utveckling hos karaktären. När dessutom den tredje skådespelaren ser fundamentalt olik ut de två som spelade honom som yngre blir kontrasten lite för stor. De två yngre skådespelarna har smala kroppsbyggnation och en elliptiska ansiktsform medan den tredje skådisen är muskulös, men också rundare i ansiktet. Storyn förtäljer att Chiron byggt på sig musklerna men jag tycker att transformationen var så stor att den tog mig ur berättelsens magi. Jag började fundera på ansiktsformer istället för att förlora mig i berättelsen.


Samtidigt är detta en innerlig och tung historia som är intressant att följa. Första sektionen med den yngsta Chiron bärs upp av den unge Alex R. Hibbert, Naomi Harris som mamman, samt Chirons nyfunna vuxna vänner spelade av Mahershala Ali (som vi också ser som Jim Johnson i Hidden figures) och Janelle Monáe (Mary Jackson i Hidden figures). Jag hade nästan önskat att hela filmen utspelats om dessa karaktärer. Ja, jag ville verkligen se mer om dem. Scenen när Juan lär Little att simma var väldigt vacker. Och scenen när Little frågar Juan om han är gay är otroligt stark. Den fick mig nästan att gråta.

Den andra sekvensen är också bra men den bleknar i skenet efter en så stark lysande inledningen. Filmens tredje del har en har en koppling till andra delen i handlingen som är central och den lever på den nerven en hel del men trots detta är den svagast och det beror en hel del på förvirringen om Chirons utseende och beteende. Dessutom vet jag inte riktigt om jag fattar filmens budskap i slutändan. Dels kan man se filmen som tre "slices of life", men den har också en djupare mening som jag inte riktigt tunat in än.


Jag finner det svårt att betygssätta denna film men eftersom jag är riktigt sugen på att se om filmen och penetrera dess teman och budskap djupare inser jag att filmen delvis har tagit sig in under huden på mig. Som det är nu känner jag att detta är en riktigt bra gjord film, att den är creddig och pretentiös (på ett bra sätt!), men att den inte riktigt nådde fram till mig fullt ut.

Jag pendlar, vilket betyg ska jag sätta.., men då scen efter scen efter scen finns kvar i mitt huvud med full skärpa friar jag hellre än fälla denna gång. Jag ger Moonlight fyra bullies av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Andras tankar om Moonlight:
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis Filmtajm
Jojjenito


6 kommentarer:

  1. Intressant att du är så positiv till helheten utan att uppskatta tredje delen. Jag tycker att filmen är perfekt uppdelad i de tre delarna som tillsammans berättar en komplett historia.

    Filmen växer i efterhand för mig också, men det har ganska mycket med att göra att det finns tillräckligt i Jenkins estetisk som jag inte uppskattar. När det bleknar lyfter filmen, men det är inte ett helt bra betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den med riktigt utmanande förutsättningar vilket gör att jag vill se om den innan jag kan känna mig säker på min åsikt.

      Jag tyckte inte att tredje delen var dålig på långa vägar, men den var filmens svagaste tredjedel. Klart att det blir problematiskt bara det.

      Damn, hade gärna sett en hel film om Little, hans mor, Juan och Teresa... Sista scenen i första tredjedelen är ju så bra att hela filmen är värd betyget 4/5 bara av den. :-)

      Radera
  2. Spännande, jag hade helt motsatt upplevelse -- rymligt, svalt och okissnödigt ;) Nej, men jag tyckte helt klart tredje delen av den bästa och jag hade heller inga problem med förklaringen till varför huvudpersonen "plötsligt" är så förändrad, både till kropp och beteende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhh, perfekta förhållanden! Om du nu inte drabbats av film-fatigue?

      Bra med en film där vi har olika favoritdelar. Det tyder på ett komplext och intressant innehåll! :-)

      Radera
  3. Intressant att du tyckte första delen var bäst. För min del så uppskattade jag den tredje mest. Andra delen var kanske den svagaste för mig, relativt sett. Men jag tycker man kan säga att helheten är större än summan av delarna i det här fallet. Det är ju sånt som liksom växer i efterhand, vilket du verkar känna.

    Håller med om de scener du pekar på i första delen, både simskolan och den sista scenen. Mycket fina resp. starka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade relationen mellan Little och Juan allra mest i hela filmen. Därav preferensen... :-)

      Radera