fredag 20 januari 2017

Split (2016)


Jag är inte ett stort fan av M. Night Shyamalans filmer. Till och med hans så hyllade första film, The sixth sense, tyckte jag var tämligen överskattad. Det gick snabbt utförs och andra filmen Unbreakable fann jag outhärdlig. Även den var mestadels hyllad. Jag gav upp och hörde därefter på avstånd att hans filmer blev svagare och svagare. Jag återsåg inte vår käre regissör förrän sekten drog ner mig i fördärvet och jag tvingades se hans After Earth på bio. Det är kanske den sämsta film jag skrivit om på bloggen.

Men nu gav jag honom chansen igen. Filmen Split, premiär idag, visades på Stockholm Filmdagar här i veckan, och det verkade som att det var en mer eller mindre ordinär thriller. Eller är det en lättare skräckis? Jag har normalt sett inga problem med övernaturliga saker i filmer, men i Shamalandingdongs händer gillar jag det inte. Jag har alltid en känsla av att han kör med tricks och twistar för sakens skull, för att showa off. Men jag kan nu med glädje säga att hans Split är nästan helt utan övernaturliga inslag. Nästan. Hade filmen varit en renodlad thriller helt utan dessa inslag hade den kunnat bli ännu starkare för mig, för det finns helt klart intressanta element i denna film.



Filmen handlar om en ung man med en så där 23 olika personligheter som kidnappar tre tonårstjejer och håller dem inspärrade i okänd källare. Vi vet inte vad som driver dem, förövarna, alla inne i huvudet på mannen. Vi får följa tjejernas kamp för att ta sig fria, kidnapparnas psykolog som långsamt lägger ihop ett och ett samt den interna kampen mellan de goda och onda karaktärerna i skurkens inre. De som kämpar om tiden i ljuset.

Filmen påminner mig om både 10 Cloverfield Lane och Room. Här är det dock inte offren som gör de bästa skådespelarinsatserna, även om Anya Taylor-Joy i rollen som Casey är mycket bra. Nej, det är James McAvoy, känd från The disapearance of Eleanor Rigby, i rollerna som Dennis, Barry, Hedwig, Patricia och de övriga är filmens stjärna. Han är ljuvlig att se i denna film. Vi får se en masterclass i skådespeleri helt enkelt.


Spänningen är på topp. Tempot är helt ok även om filmen kanske har en svacka i mitten. Det är slutet som jag kan ha lite problem med. Jag fann det onödigt orent. Antingen var detta ett ofullständigt slut. Eller så är hela filmen bara en set-up för en uppföljare. Och om det är så blir man ju lite snopen. Jag i båda fallen faktiskt.

Som helhet hade jag i alla fall en kul stund i biomörkret och jag tycker nog allt att detta var den bästa av de få jag sett från M Night. Japp, jag sa det. Bättre än Sjätte sinnet.

Jag ger Split tre gedigna personligheter av tjugofyra möjliga.

Betyg: 3/5

Vi var flera bloggare från Filmspanarna som såg filmen under filmdagarna. Läs deras texter:
Jojjenito - om film
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Har du inte sett den?-Carl



10 kommentarer:

  1. Nähä, du har inte sett Signs, Lady in the Water, The Village, The Happening? Ingen större förlust förstås men jag är lite förvånad ändå. Fick för mig att det var ganska mycket snack om filmerna och att de flesta har sett dem.

    Visst var slutet lite märkligt. Det kändes som att det var anpassat för en uppföljare på ett krystat sätt.

    Håller med om McAvoy. Skulle tydligen vara Joaquin Phoenix från början men McAvoy tog över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skippade alla de du nämner då jag redan efter hans två första filmer var trött på stilen. Och då var ju de allmänt hyllade i stark kontrast till min åsikt, kunde jag göra en enkel projektion och förlängning i vektorns riktning och såg då med lätthet att jag antagligen inte skulle gilla de efterföljande filmerna, speciellt som de ansågs svagare och svagare för varje film han gav ut...

      Joaquin Phoenix? Usch. Vilken tur att det blev McAvoy istället!

      Radera
    2. Så ni verkar ha missat det, exakt som jag gjorde. Men när jag klev in och kollade runt lite så är detta ju briljant upplagt av Shyamalans. Detta är ju en uppföljare till Unbreakable.

      http://imgur.com/a/EHXEn

      Radera
    3. @Simon: Både ja och nej. När jag såg filmen visste jag inget om denna cameo eller uppföljare. I stunden i biomörkret kändes det helt random. När jag sedan skrev texten valde jag att inte nämna dess existens för att inte spoila för dem som inte sett filmen än. Sen kan jag tycka att om man måste söka informationen på internet efter filmen huruvida detta är en uppföljare eller ej så kan man kanske tycka att filmen missat något centralt och varit lite väl grumlig... Och detta är precis anledningen till att jag är trött på denne regissör. Alla hans tricks och twistar som tydligen måste genomsyra allt han gör. Det känns oäkta och poserande. För er som gillar det är det bara att säga grattis! :-)

      Radera
  2. Jag tyckte The Sixth Sense var ok men inte mer. Eller jo, atmosfären var febrigt stark och det är filmens behållning för mig. Unbreakable däremot tycker jag i kontrast till dig är Shyamalans karriärshighlight. Enligt mig en av dom bästa superhjältefilmerna som gjorts, innan den subgenren tog över världen och hjärntvättar världen till att tro att en Oscar för "Best superhero film" är motiverad.

    Split känns lockande tack vare tre saker; Konceptet med huvudkaraktären utlovar intressant, excentriskt skådespeleri, filmen verkar visuellt intressant och jag har sedan The Witch velat se mer av vad Anya Taylor-Joy har att bjuda på. Tillräckligt många intressepunkter för att jag lär komma att se denna i sinom tid. Har likspm dig inte sett alla Shyamalans filmer. Har nonchalerat Lady in the Water, The Happening, Airbender, After Earth och hans senaste, mer hyggliga The Visit. Inte så jag aktivt ratat dem, men koncept eller hans flashiga karriär tilltalar mig inte mer än en anonym dussinregissör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på vad du skriver ovan kan jag gissa att du kommer kunna gilla denna en hel del. Ta chansen att se den, den är en bra film. :-)

      Radera
  3. Ja, jag måste hålla med om att den 24:e personligheten inte funkade jättebra för min del heller. Där gick det lite för långt. Annars får jag nog be att återkomma imorgon :) Men kan tillägga att jag tror att jag sett alla Shamaladingdongs filmer utom just The Visit. Inklusive Devil om man ska räkna den. Såg om den för bara ett par veckor sedan och den höll fortfarande riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att filmen fått en annan tyngd om den inte hade haft slutets övernaturliga element och teaser/cameo som sätter upp uppföljaren. Det visade sig till slut att Shamalandingdong höll sig lite från twistar i handlingen... men inte helt ändå - ty hela filmen är en marknadsförings-twist. Man kan bli lite trött på den där mannen... :-/

      Radera
  4. Jag tycker precis som Jimmy att Unbreakable är en fantastiskt bra film. Jag hade heller ingen aning om att Split hade dykt upp, men den måste ju ses, helt klart. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du fick en "bonusfilm" att se fram emot. :-)

      Radera