torsdag 25 augusti 2016

Den ultimata årsbästalistan - 2015



När är det dags att lägga ut den Ultimata årsBästaListan för 2015 kan man undra. vad sägs om just nu? Ja det blir bra. Tidpunkten för denna publicering väljs ju lite efter när det finns tillräckligt många listor där ute i Filmspanarlandet för att få till en mustig sammanställning. Men nu tror jag att de flesta som kommer publicera sina listor detta år har fått ur sig dem. Vissa filmspanare vill ju ackumulera fler filmer i banken och väntar och väntar och väntar med sina listor. Men nu har repet dragits över banan och vi har ett gediget startfält. Vi är två grupper. dels har vi Carls grupp som otåligt sköt ut sina listor precis i början av året. Där finns listor från Carl, Jen, Niklas, Johan och Tommy. Dels har vi de av oss som gärna väntar in filmerna från förra årets sista kvartal och lägger ut våra listor när vi känner att vi sett "det mesta av det bästa". I den gruppen har vi Cecilia, Jojje, Fiffi, Steffo, Christian, Magnus och jag själv. Totalt sett har jag i alla fall elva och en halv listor att behandla! Quelle spectaculaire!

Vinnaren av årets UÅBL återfanns på hela tio av de tolv listorna! Den måste anses som en värdig vinnare. Fler funderingar och iakttagelser finner ni under listan.


UÅBL 2015


1. Star Wars: The Force Awakens (J. J. Abrams) 57 poäng (tio listor, två förstaplaceringar)
2. Sicario (Denis Villeneuve) 52 poäng (åtta listor, en förstaplacering)
3. Room (Lenny Abrahamson) 42 poäng (fem listor, tre förstaplaceringar)
4. Ex machina (Alex Garland) 40 poäng (åtta listor, två andraplaceringar)
5. Spotlight (Tom McCarthy) 37 poäng (fem listor, två andraplaceringar)
6. Mad Max: Fury Road (George Miller) 34 poäng (fem listor, en förstaplacering)
7. Victoria (Sebastian Schipper) 28 poäng (fyra listor, en andraplacering)
8. Tangerine (Sean Baker) 24 poäng (tre listor, en förstaplacering)
9. It follows* (David Robert Mitchell) 22 poäng (fyra listor, en förstaplacering)
10. The hateful eight (Quentin Tarantino) 21 poäng (fem listor, en tredjeplacering)

Listan skapades söndagen den 21:a augusti 2016.

Man kan se några saker i det statistiska materialet. Den grupp som publicerade sina listor tidigt saknar alla några notabla filmer på sina listor. Antagligen för att dessa filmer ej var sedda av listmakarna när deras listor publicerades. Det gäller tex filmerna Room, Spotlight och The revenant. Omvänt finns filmer som nästan bara den första gruppen röstat på; Victoria, Tangerine och It follows. Det kanske är så att sub-grupperna inom Filmspanarna påverkar varandra mer än vi tror...?

Totalt sett nämndes 55 filmer på listorna. Övriga filmer i poängordning; The martian, The revenant, The lobster, Mission impossible: Rouge Nation, Efterskalv, The look of silence, Filip och Fredrik presenterar Trevligt folk, Inherent vice, Inside out, Maggie, Everest, Kaili blues, The big short, Suburra, Tempête, Amour fou, Sworn virgin, Anomalisa, Danny Collins, Terminator: Genisys, Paddington, Mistress America, Strangerland, Ant-man, Idealisten, Son of Saul, Dope, People places things, Chappie, The diary of a teenage girl, Cirkeln, Tag, Avengers: Age of Ultron, Creed, Levathian, Love, Jurrasic World, A most violent year, Straight outta Compton, The ridicilous 6, Black mass, Vacation, Johan Falk: Lockdown, Furious 7, The assassin.





 










4 kommentarer:

  1. Intressant att Force Awakens blev årets bästa, tycker den fått väldigt blandad kritik, åtminstone i mina kretsar. Jag gillade den dock väldigt mycket och den hade fått en plats på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, Star Wars var med på hela tio listor av tolv och då adderas det upp till en förstaplacering på UÅBL. Detta med UÅBL är en renodlat matematisk konstruktion. Sammanslagning av x antal filmspanares årslistor. Det enda jag styrt är "tie breakers", dvs hur separera om filmer får samma poäng. Den första tie breakern jag kör med är antalet listor en film är med på, sen kommer antal 10-poängare (ettor), sen antal 9-poängare (andraplatser) osv...

      Drar iväg på en avstickare här... "Årets film", vad krävs? Då menar jag inte min personliga favoritfilm, även om de kan överlappa. Menar inte heller vinnaren av UÅBL, men de kan också överlappa. Jag menar en film som på något underligt sätt representerar filmåret när man blickar tillbaka senare. Även om Star Wars säkert inte var årets "bästa" film enligt några för mig otydliga kvalitetsmått tycker jag den är en bra representant för filmåret. Lite på samma sätt som första Sagan om ringen var "årets film" 2001. Den största filmhändelsen kombinerat med en jättebra film gör dem till "årets film". En dålig film kan inte inta den platsen i mina ögon, men ofta ej heller en smalare film, oavsett hur bra den må vara. :-)

      Radera
  2. Ack ack nu dök det där problemet upp igen när en film ska räknas. It follows står listad som en 2014 film men hade premiär 2015. Jag har den ialla fall på 2014 listan.
    Du har en tredje grupp - den slöe - dvs jag som sakta men säkert betar av filmer men väntar tills jag fått ihop en lista. Jag närmar mig så sakteliga och tror nog att en 2015 lär dyka upp innan 2016 blir slut.
    Två solklara kandidater har jag iaf från UÅBL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot din topplista för 2015! Och då kommer jag uppdatera sammanställningen, min UÅBL.

      Det där med filmer från äldre år i listorna är ett gissel! Jag har numera gått över till att köra imdb-årtalen rakt av när jag gör mina egna listor. Men när jag sammanställer UÅBL agerar jag dock ingen listpolis. Så länge era listor i stort representerar filmåret i fråga får alla filmer på listorna vara med. Den enda skillnaden är då att en film som It follows får poäng på både UÅBL 2014 och UÅBL 2015 vilket minskar dess chans till topplacering. :-)

      Radera