måndag 13 juni 2016

Marvel's Agents Of S.H.I.E.L.D. - Season 3 (2015-2016)


När Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. startade såldes den in som Joss Whedons nya serie. Ni vet Joss som gjort Firefly, Buffy, Angel, Dollhouse och Dr. Horrible? Det var givet att jag skulle se serien. Att den dessutom utspelas i Marvel Cinematic Universe var en stor bonus. Tyvärr kom varken Säsong 1 eller Säsong 2 upp i den nivå som jag förväntade mig. Nu verkar det dessutom som att Joss inte längre ansvarar för serien. Han är endast med som Executive Producer. Det är oklart vad detta betyder då det kan vara så lite som att han bara lånat ut sitt namn till serien.

Det är alltså inte helt givet att jag kommer se vidare på denna serie efter säsong 3. Frågan hänger kvar även efter jag sett klart säsongen. S3 var dock den klart bästa hittills. Efter en något trevande inledande tredjedel, där det femte avsnittet "4722 hours" stod ut som lysande stjärna, blev säsongen bättre och bättre. The big bad "Hive" var riktigt bra, och den röda tråden med kampen mot Hydras gud i form av en parasit med myrsamhällets alla tricks var najs.




Självklart har säsongen en hel del logiska luckor och det är så frustrerande hur snäll serien är. De goda är supergoda och gör aldrig någon ont, inte ens mot de värsta av de värsta fienderna, och alla actionscener är lättsamma koreograferade danser. Men mytologin bakom "IT" som senare blir "Djävulen" som senare blir "Hive" var spännande och intressant. Det var inga problem att låta sig bli "swayed" av serien och beta av avsnitt efter avsnitt i en furiös "binge watching". De åtta sista avsnitten var spännande och komplexa. Nästan lite för komplexa skulle det visa sig. Antalet switchar och "dubbel crosses" när karaktärer bytte sida var så många att man som åskådare blev avtrubbad och inte riktigt brydde sig om vem som är äkta, falsk, god eller ond till slut.

Från och med det femtonde avsnittet "Spacetime" lekte de med visioner om framtida dödsfall och detta kunde de gärna valt att göra ännu mer. Jag tror att säsongen hade blivit starkare om de spelat mer på episka känslor och ökat på det karaktärsdrivna dramat ännu mer. Kanske dragit ner lite på alla switchar och överraskningar för oss åskådare. Det som saknades var nämligen en solid känsla för våra huvudkaraktärer vilket ledde till att den känslomässiga stöten i slutet av säsongen inte riktigt infann sig. Jag inser att serien har väldigt få karaktärer som jag verkligen gillar. Bobby, Hunter, Mack, Lincoln och Coulson är ok. May och Daisy är mest irriterande. Mina favvisar är givetvis Fitz och Jemma Simmons.


Däremot var det mycket bra att de började introducera fler och fler inhumans (enhanced people eller vad de nu kallas i Avengers). Jag hade gärna sett att serien vore ännu närmare storfilmerna när det gäller antalet karaktärer med speciella krafter. Också på plussidan var alla referenser till popkulturella företeelser inklusive filmer vi älskar. Där var ett antal roliga referenser till Star wars bland annat. Help me...

Säsong 3 var den bästa hittills. Däremot var den inte så bra att det är helt säkert att jag kommer se vidare. Det blir ett senare beslut.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar