onsdag 29 juni 2016

Game Of Thrones - Season 6 (2016)


Ok, så var säsong 6 slut och den långa väntan har startat igen. Ofta tar det en bra stund innan en avslutad säsong ordentligt landat i sinnena, men här kommer mina initiala tankar om S6 av samtidens mest omtalade tv-serie.

Nedan kommer det pratas om grava spoilers för säsong 6 av Game of Thrones. Warning! Spoilers.


Nu för tiden är jag och kompisarna helt i samklang under måndagskvällarna. Meddelanden på messenger indikerar när var och en startar titten och efteråt avhandlar vi avsnitten per telekonferens. Det gör inget att man bor i olika städer när man har teknikens hjälp.

Vi är nog tämligen överens om att säsong 6 var ett stort steg framåt jämfört med den senaste säsongen. Det är mindre "Game of Transportsträcka" och lite mer känsla av att nu ska vi framåt. Showen har nu passerat böckerna och den kan kanske äntligen få spelrum att avancera enligt eget tempo. När Dany och hennes arméer till slut bordat skeppen för färden över till Westeros känns det som att den tredje och sista akten i sagan kan börja. Två säsonger kvar gott folk!


Säsongen som sådan startade försiktigt och de två första avsnitten startade upp alla seriens cylindrar så att säga. Sen stegrades det uppåt till det fanatiska femte avsnittet. Hold the door. Sjätte och sjunde avsnitten blev oundvikligen lite svagare igen. Säsongen avslutades med bättre och bättre avsnitt igen och sista avsnittet var något i hästväg. Långt, fullt av fantastiska scener och otroligt välgjort.

Som vanligt går inte speciellt många karaktärer säkra. Folk dör huller om buller, men under denna säsong har de allra största karaktärerna hållits vid liv, ja en har till och med återuppstått. Däremot har en kopiös mängd sekundära karaktärer gått åt. Det är inte många jag sörjer men några kan man alltid sakna. Det var mycket trist att Margaery så snopet försvann i wildfire-molnet. Det kändes som att hon hade en plan för att besegra och utkräva hämnd på de religiösa fanatikerna. Cersei hann före kan man säga. Även hennes far Mace Tyrell's lustig mustasch kommer saknas. Personligen blev jag lite överraskad av, även om jag inte borde, att Jon faktiskt lät hänga förrädarna och hans mördare, speciellt den lille äcklige pojken Olly.


Game of Thrones är en så tät serie att det ofta är svårt att peka ut favoritavsnitt men däremot finns det alltid favoritsekvenser eller scener. Jag önskar lista några av mina favoriter för dig.

Först vill jag nämna alla scenerna med The Hound. Jag hade på känn att han skulle komma tillbaka. Han var ju ändå inte död när Arya lämnade honom för så länge sedan och han är ju hård som få. Tänkte ni på att de inledde med en scen och inte titles sequence i det avsnittet han kom tillbaka i? Nu hoppas jag på en återförening mellan Arya och The Hound.

Dani och hennes drakar är alltid bra scener. Däremot fick man lite deja vu-känsla över hennes arc i denna säsong. Hon klev naken ut ur en stor eld, hon lade the Dothrakis under sina fötter (flera horder denna gång dock) och hon beordrade Drogon att elda upp några stackare: Dracarys! Men de scener jag nog mest gillade med henne var ändå de med Tyrion. De har en bra personkemi även om jag inte tror att Tyrion har speciellt stora chanser på henne i slutändan...


Sen har vi showens fans service när vi får hämnd för elaka oförrätter. Sista avsnittet inleds magiskt med en fantastik musik och Cersei som klär sig i kläder vi inte sett tidigare. För en rättegång? Nej för något helt annat! Hennes hämnd på Septa Unella var ganska given och lika grov som man kunde tänka sig från Cersei men jag blev trots allt inte så exalterad över den förväntade pay offen. Istället växte sekvensen från Kings Landing i mitt huvud först efter titten då jag insåg hur Cersei planerat och förutsett händelseförloppet. Det vi får se är ju hur hon klär upp sig inför sin kröning. Hon vet att hennes motståndare kommer förintas i wildfire, men hon förutspår uppenbarligen också idioten Tommens reaktion. Hon varken hindrar eller hjälper honom. Det är bara bestämt, hon vet att han är svag och förlorad i hennes ögon. Otroligt bra sekvens! Sen fick jag nästan rysningar av Jamies blick i slutet. Stackarn, han hade först the Mad King att tampas med, nu har han the Mad Queen som dessutom utförde det the Mad King hotade med, att bränna sina undersåtar med wildfire. Jag tror inte att Jamie kommer vara Cerseis vän mycket längre.

En hämnd som kom än mer välkomnat var Aryas hämd på Walder Frey och hans söner. I det fallet kunde gärna Frey fått lida lite till! Men samtidigt var det en poetisk rättvisa att han fick uppleva samma sak som han gjorde mot mamma Stark. Ett problem var dock hur tusan kunde Arya ta sig så fort från Braavos till hushållet på The Twins?


Nummer ett i avdelningen tillfredsställande hämnder var givetvis när Sansa bussade hundarna på Ramsay Bolton. Slaget i det nionde avsnittet var bad ass. Först tyckte jag det var för rörigt och dåligt filmat men sedan lät jag mig nöjas med att det beskrev hur kaotiskt och slumpmässigt ett slag av detta slag antagligen var. Det handlade inte bara om bra svärdteknik och man överlevde. Men som ofta var scenerna efter slaget de bästa i avsnittet och de mellan Sansa och Ramsay var bad ass. Jag kan ha tjoat till lite när vi fick se Sansas leende när hon gick ut från stallet. Även om Ramsays sista ord om att något från honom kommit in i henne kanske visades vara sant när hon uppvisade en sådan brist på empati eller medlidande mot sitt offer...

Men vilken var då säsongen allra bästa sekvens? Jo, såklart Hold the door. En absolut unik upplevelse. Samtidigt som jag såg scenen tänkte jag parallellt, kan de verkligen planterat denna scen från första början? Och hur hänger det ihop? Min hjärna arbetade på högvarv. Håren reste sig på armarna och både magen och hjärnan exploderade när sekvensen spelades upp till sitt klimax. Fantastisk tv-serie helt enkelt. RIP, du stora vänlige man. Du höll dörren bra.


Jag hade en liknande svindlande upplevelse i sista avsnittet också. Jag har alltid gillat att de spelat familjen Lannisters signaturmelodi The rains of Castamere så fort något viktigt med någon Lannister händer. Men vilken är familjen Starks signaturmelodi? Finns det någon sådan? Jag kunde inte erinra mig någon tills jag mitt under avsnittet började inse att de spelade själva showens signaturmelodi så snart viktiga saker händer med Jon, Sansa och Arya. Jaha, familjen Starks melodi är hela seriens signaturmelodi? Det börjar se bra ut för Jon...

R+L=J sant!

6 kommentarer:

  1. Kände det länge...LÄNGE...som om säsongen stod och stampade. Och liksom aldrig kom igång. Räddas förstås lite av det sanslösa "Battle of the Bastards" och den rejält bra säsongsavslutningen! :-)

    Visst kände man att man blev pepp på nästa säsong nu! Kvinnornas tvekamp? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, jag kände det inte så. Tyckte att serien redan från början hade mer "sense of urgency" och med stegrande bättre och bättre avsnitt 3, 4 och det fantastiska 5 så tycker jag att säsongen har två toppar. Nej jag gillade denna säsong rejält mycket. Förra säsongen räddades av de sista avsnitten, men denna höll en jämnare fördelning och hade fler superavsnitt.

      De sista säsongerna blir verkligen spännande. Först ska väl Dany och Cersei ha en fajt om Kings Landing, och sedan blir det Dany och drakar, Jon och Sansa och alla andra som överlevt mot The white walkers... :-D

      Radera
  2. Fann detta vara en av de bästa säsongerna nu händer det äntligen lite i tidigare säsonger finns det känsla av att man sätter upp ett gigantiskt spelbräde. Å andra sidan har jag inte funnit någon säsong dålig. Så här i backspegeln skulle jag nog finna s1 + s2 lite irriterande då de (vad jag minns) innehåll en massa scener där man hade med naket därför man kunde. makalöst tråkigt. Långa monologer om sex och andra tristesser.
    En eller två säsonger kvar?
    Kanske Cersei får en ny kammarjungfru likt Frey fick ny serveringspersonal ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har länge trott att det var planerat sju säsonger men nu har jag läst i flertalet artiklar att det ska bli åtta säsonger. I en spekulerades det att säsong 7-8 skulle blir något kortare per säsong. Summa summarum är att jag inte har en aning. Men man skulle kunna tänka sig att den återstående tredje akten består av två stora händelser; dels Danys ankomst till Westeros och kamp om The Iron Throne mot Cersei (S7?), dels The White Walkers attack från norr och alla levande människors gemensamma kamp mot dem (S8?). Känns naturligt att det skulle kunna vara två säsonger kvar...

      Jag har också gillat alla säsonger väldigt mycket. Säsongerna med jämnt ordningsnummer är dock snäppet bättre än de med udda (har jag nu insett).

      Hehe, boobies? Nej, tycker jag inte är tråkigt. :)

      Radera
  3. Stiligt spanat om Cersei! Jag tänkte att hon räddade Tommen från wildfire-festen, men du har ju rätt i att hon klädde sig som inför sin egen kröning. Kanske tänkte hon ta tronen från Tommen även om han inte begått självmord? Det känns lite väl iskallt och beräknande att hon skulle ha låtit självmordet ske om hon hade fått välja. Men sedan hade hon säkert räknat ut Tommen oavsett, han var ju förlorad för henne. Tyckte också det var lite synd att Margaery strök med. Kvar har vi åtminstone all time high-Olenna Tyrell!

    Instämmer i att Dany och Tyrion är bra ihop. Skönt att hon lämnar tråkmånsen Daario Naharis bakom sig. Usch en sån tråkig skådis som står i vägen för rollfiguren.

    Jag tycker att det fanns en poäng med Aryas snabba förflyttning (det skulle ha kunnat gå flera veckor mellan avsnitten, vad vet vi?), med tanke på att hon rört sig som en snigel i de flesta andra säsonger. Var lite skönt att nåt bara hände utan en lång resa emellan. Däremot tyckte jag det var desto märkligare att hon hann döda och stycka två fullvuxa män och baka paj på dem under och samma kväll :) Men skitsamma, det var det värt!

    Det där med Hodor var en twist jag inte riktigt var bekväm med. Även om själva scenen tog mig med överraskning och sorg kändes det hela lite billigt, som om det tillhörde en annan sorts serie. Tvivlar på att det kommer från böckerna.

    Är f.ö. väldigt sugen på att läsa böckerna nu, mycket med anledning av R+L=J-teorin som väckte mitt sug efter en litterär fantasyvärld á la Jordan, där saker och ting hänger ihop över stora tidspann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Olenna (aka Mrs Tracy Bond), men jag har svårt att se hur hon kan bli relevant nu när alla i hennes hörn är döda. Olenna tillsammans med Margaery, mustaschen och de övriga var roliga, intressanta och spännande. Men nu står hon ensam, utan verktyg. Tyvärr. Självklart har hon säkert en hel del soldater hon kan addera på någons sida (Danys), men jag tänker mest på de personliga intrigerna mellan kungligheterna.

      Jag antar att om Hodor finns i böckerna över huvud taget så finns den twisten i dem också... Måste kollas upp... En googling senare läser jag att det var författaren Martin själv som hittat på Hodor-twisten:
      http://www.techinsider.io/hodor-hold-the-door-in-books-2016-5

      Jag har faktiskt inte läst böckerna och nu när vi är "mitt inne" i serien känner jag att det räcker för mig. Men man vet aldrig... :-)

      Radera