måndag 25 april 2016

Den Ultimata Årsbästalistan 2002


Måndag betyder Ultima Årsbästalistan om det finns någon sådan att rapportera. Och det finns det denna vecka! Inte för att vi nyligen bloggat om något filmår, det senaste var filmåret 1991 för några veckor sedan. Däremot gjorde filmitch mig uppmärksammad på att vi faktiskt hade inte bara en utan två opublicerade UÅBL:or kvar och här kommer den första.

Filmåret 2002 var starkt filmår tycker jag men för mig är det bizarrovärlden då jag inte sett sett varken ettan eller tvåan i UÅBL. Inte nog med det, jag har inte sett ytterligare fem (!) filmer på vår gemensamma lista. Det är en sak att ha sett filmerna men inte tagit med dem på sin egen topplista, men att inte ens ha sett sju av tio! Det är för mig mycket ovanligt.

Som filmitch mycket riktigt noterade bloggade vi om filmåret 2002 för herrans länge sedan, i slutet av april 2012. Vi var hela åtta bloggare som knådade våra gråa celler om vad vi gillade från året i fråga; Cecilia, Sofia, Fiffi, filmitch, Movies-Noir, Flmr, Jojjenito och undertecknad.

UÅBL 2002


1. Irreversible (Gaspar Noé) 32 poäng (fyra listor, två förstaplaceringar)
2. The ring (Gore Verbinski) 26 poäng (fyra listor, en andraplacering)
3. The Bourne identity (Doug Liman) 24 poäng (fem listor, en tredjeplacering)
4. The pianist (Roman Polanski) 24 poäng (tre listor, en förstaplacering)
5. The hours (Stephen Daldry) 24 poäng (tre listor, två andraplaceringar)
6. Lilja 4-ever (Lukas Moodysson) 19 poäng (fyra listor, en tredjeplacering)
7. Equilibrium (Kurt Wimmer) 19 poäng (tre listor, en förstaplacering)
8. Catch me if you can (Steven Spielberg) 19 poäng (tre listor, en andraplacering)
9. Guds stad (Fernando Meirelles) 17 poäng (två listor, en förstaplacering)
10. In America (Jim Sheridan) 16 poäng (två listor, en förstaplacering)

Listan skapad för länge sedan (jag hade den redan iordninggjord men opublicerad).

Jag noterar intressanta saker i slutresultatet. Både Signs och Frida erhöll förstaplaceringar men missade topp 10 ändå. Andra hyfsat kända regissörer som missade UÅBL med sina filmer är Peter Jackson, Steven Spielberg (fick med en men missade precis strecket med den andra), Paul Thomas Anderson, Danny Boyle, Spike Jonze, Christopher Nolan och David Fincher. Kan du räkna upp dessa herrars filmer utan att använda internet? Liten hjälp från listan nedan kan tillåtas! :-)

Totalt sett hittades 42 filmer bland våra åtta listor. Alla filmer utanför topp 10 i poängordning; Minority report, 28 days later, Adaptation, Dog soldiers, Chicago, Carnages, Infernal affairs, Bloody Sunday, The Lord of the Rings: The Two Towers, Signs, Frida, Panic room, Punch-drunk love, Hero, Motståndaren, 24 hour party people, Love Liza, Spider-man, Spider, Whale rider, Magdalenasystrarna, Insomnia, Secretary, Red dragon, Confessions of a dangerous mind, About Schmidt, All or nothing, Phone booth, Demonlover, Resident evil, One hour photo, Bowling for Columbine.


 

6 kommentarer:

  1. Men det var väl du och Movies-Noir som hade äldre listor? Vi andra bloggade nog om det i år vill jag minnas. Delar samma förvåning som du över topparna jag, jag kommer inte in i matchen förrän på bronsplats...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det var så det var! Jag bara uppdaterade mitt inlägg med era länkar. Just det. Och sen måste jag helt enkelt glömt att lägga ut UÅBL:an. jaja, så kan det också gå.

      Lite underlig lista är det allt. Jag hade bara två på UÅBL och i övrigt bara en sedd till. Mycket eljest.

      Radera
  2. Inte underlig lista alls. ;) Mycket välförtjänt etta. En unik film. Ändå överraskar plats två lite. Jag visste att The Ring var uppskattad (bl a av mig) men lite överraskad är jag.

    Du bör se Irréversible.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, för mig var det ett underligt år. Att inte ens sett sju av tio på UÅBL var mycket ovanligt. Jag brukar ha en mycket större täckningsgrad. :)

      Jag bör se Irréversible.

      Radera
  3. 4 av tio men egentligen fem då jag missade The Ring av någon outgrundlig anledning. Märklig lista men bra filmer i topp - vet verkligen inte om jag rekommenderar Irrevisible till någon människa. Den är bra men hemsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rekommendationen! Vare sig du vill eller ej... ;-)

      Kan rekommendera www.imdb.com/year/2002 för att inte missa favoritfilmer. Scrolla några sidor så märker du snart när du sett titlarna på alla filmer som rimligen kan vara aktuella. För andra år är det bara att byta årtal i slutet av url:en.

      Radera