onsdag 20 april 2016

Buffy The Vampire Slayer - Season 3 (1998-1999)


Buffy säsong 3 var snäppet bättre än säsong 2. Jag tycker att den var jämnare men också starkare, speciellt under andra halvan. När jag skulle sammanfatta säsongen med mina fem favoritavsnitt hade jag hela elva avsnitt som kändes som värdiga en Topp 5. Flertalet av de avsnitt som kändes allra starkast var de med humoristisk prägel. Säsongen känns väl balanserad men fortfarande ganska sorglös. Givetvis finns där en hel del dramatisk utveckling men tonen är fortfarande mer lättsam än bara melankolisk. Däremot är den givetvis mer allvarlig än latjolajbanstonen som säsong 1 har.

Evil Willow i Doppelgängland
Under säsongen breddas vårt gäng något. Oz och den nya watchern Wesley adderas till gänget. Kvar sedan gammalt är Buffy, Willow, Xander, Mr Giles, Cordelia och Angel. Den stora besvikelsen var att Spike bara är med i ett enda avsnitt. Favoriterna är fortfarande Mr Giles och Cordelia. Under denna säsong utvecklas dock Willow fantastiskt mycket och avsnitten med Evil Willow är säsongens höjdpunkter för mig. Xander är inte alls lika irriterande och efter hans "come back" i The Zeppo är han riktigt bra i flera scener. En ny favorit är Anya, en 2000 år gammal vengeance demonen som fastnat i en ung tjejs kropp. Anya kämpar med alla hormonstyrda impulser hon får till att vilja gå på dans och kyssas med pojkar. Stackars Anya....

Säsongens big bad The Mayor gillar jag skarpt. Han är inte hotfull på ett otäckt sätt utan mer underfundigt lustig med en stänk av ren galenskap. I hans bästa stunder påminner han mig om några av de mest minnesvärda bondsklurkarna från 70- och 80-talen som Hugo Drax med flera. En hel del av säsongen spenderas på relationen mellan Buffy och Faith. Även om Eliza Dishku är energisk och "perky" finner jag henne som ett av säsongens svagare kort. Det känns som att det beror både på en något svagare skådespelarinsats och en svagt skriven karaktärsutveckling.

Sarah Michelle Geller (Buffy), Anthony Stewart Head (Mr. Giles) och Alyson Hannigan (Willow) är de starkaste skådespelarna med James Marsters (Spike) och Alexis Denisof (Wesley) som utmanare.

Band candy

Min rankning av säsong 3

  1. Doppelgängland - Evil willow och vanliga Willow i skön symbios, humoravsnitt
  2. Lover's walk - Spike på besök och allt blir hilarious, humoravsnitt
  3. Faith, Hope and Trick - en frejdig introduktion av Faith och Mr. Giles som lurar ur Buffy hennes hemlis om vad som hände med Angel, drama
  4. Earshot - Buffy kan höra allas tankar, humoravsnitt
  5. The prom - blickarna mellan Buffy och Mr. Giles är fina, drama


Plats 6-11:

  • The wish - första gången vi får träffa Evil Willow, humoravsnitt
  • Helpless - Buffy bestjäls på sina krafter och Quentin formulerar Mr. Giles' känslor för henne, drama
  • Band candy - alla vuxna blir som rebelliska tonåringar, humoravsnitt
  • The Zeppo - mycket kul och en upprättelse för Xander, humoravsnitt
  • Graduation Day part 2 - Angel dricker och lämnar Buffy, drama
  • Graduation Day part 1 - Buffy bestämmer sig för att döda Faith, drama



Bad girls
Plats 12-16:

  • Bad girls
  • Choices
  • Homecoming
  • Enemies
  • Anne


Plats 17-22:

  • Consequence
  • Revelations
  • Amends
  • Gingerbread
  • Beauty and the beasts
  • Dead man's party



Under säsongsavslutningen i Buffypodden listade jag, Johan och våra två gäster Hedvig och Harald våra fem personliga favoriter från säsongen. Gå in och lyssna på avsnittet här om ni vill lyssna på vilka de övrigas favoritavsnitt är.

Jag gillar säsongen jättemycket och nu blickar vi framåt mot säsong 4 och parallellt med den Angel säsong 1.

Betyg: 4/5 

Säsong 1
Säsong 2

Lover's walk
Mr. Giles får sparken av The Watcher's Council
Buffy dödar Faith
Doppelgängland
Lover's walk

2 kommentarer:

  1. Hm, jag har aldrig tänkt på Eliza Dushku(Faith) som en svag skådespelerska, men när jag tänker efter så gör hon sin bästa insats i Dollhouse där hennes karaktär inte ska ha någon personlighet. Det kanske säger något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen till bloggen, om du är en ny kommenterare!

      Eliza är ju inte en direkt dålig skådespelare, men i jämförelse med Sarah Michelle Gellar är hon blek. Ett exempel är scenerna när Faith ska förföra Angel. De känns inte speciellt trovärdiga om man tittar till hennes insats.

      Jag tyckte att hon var ok i Dollhouse. Problemet med den serien är just det du pekar på. Att huvudpersonen inte ska ha någon personlighet... :-)

      Radera