söndag 13 december 2015

Filmserier: The Star Wars Saga

  

Den nya Star Wars-filmen Star Wars: The Force Awakens har premiär den sextonde december och som uppladdning inför det kör jag nu en Filmserier-behandling på de tidigare filmerna.

Den första frågan jag ställdes inför var i vilken ordning jag skulle se filmerna. Vi har tre alternativ:
- Den ordning filmerna släpptes (4,5,6,1,2,3)
- Episodordning (1,2,3,4,5,6)
- The Machete order som är den ultimata ordningen att visa sagan för någon som inte sett filmerna tidigare (4,5,2,3,6)

Jag som redan sett filmerna, och vet att "I am your father", så jag valde att se dem i episodordning. Dels för att det är ordningen inom sagan men än mer på grund av att den nya trilogin (1,2,3) är sämre än den gamla klassiska trilogin (4,5,6) och jag vill avsluta med de bättre filmerna inför jag går iväg till IMAX och ser den nya filmen.


Det var "a long time ago" jag såg någon av dessa filmer. Jag kommer säkert få anledning att "search my feelings" om filmerna efter omtitten, men före titten tänker jag så här...

Episode 1 The Phantom Menace får alltid skäll. Jag kommer ihåg den som ganska bra. Den var väl snyggt producerad, även om den var "plastigare" och fylld av opersonlig cgi jämfört med den klassiska filmerna. Nackdelen med ettan var i första hand den urfåniga Jar Jar Binks, men han är väl med mest i början?

Episode 2 Attack of the Clones kommer jag inte ihåg så väl. Dess stora svaghet är extremt långa partier med kärlekshistorian mellan Anakin och Padme. Den var svintrist. I övrigt var det mycket fokus på Boba Fett och klonerna. Nja, har ingen jättetydlig känsla för denna film då den kanske var lite för oengagerande.

Episode 3 Revenge of the Sith gillade jag när jag såg den på bion och höll den som den starkaste av de tre. Men med åren har den fallit tillbaka och jag tror att den kan vara den svagaste av de tre. Visst är de mörka partierna i slutet bra men filmen är också för barntillåten. Flera av de potentiellt starka scenerna har klippts så att man aldrig får se Anakin verkligen utföra alla de hemska saker han gör.


Episode 4 A New Hope är den mest nostalgiska filmen. Den är superbra och jag både tror och hoppas att den står sig än idag.

Episode 5 The Empire Strikes Back har jag alltid hållit som bästa Star Wars-filmen. Den är mörk och bra. Filmens svaga partier är när Luke besöker Yoda för träning då filmen sjunker betänkligt i tempo.

Episode 6 Return of the Jedi känns också som ett osäkert kort. Jag älskad den när jag var yngre men jag vet inte hur den håller upp idag. Tänker på alla små nallebjörnar. Funkar de?

Imorgon kommer min revy på Episode 1 - The Phantom Menace och sedan blir det en revy per dag tills söndag, med undantag på onsdag då det blir Noah Baumbach istället... Måndag om en dryg vecka, samma dag som jag ska se nya filmen, kommer sammanfattningen över Filmserier: The Star Wars Saga.

2 kommentarer:

  1. Tackar som bjuder ser jag fram emot även om jag helt tappat känslan för Star wars. Nya filmen kommer jag se när de värsta hypen lagt sig och jag slipper dela salong med utklädda människor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr dödade ju den "nya" trilogin (Episode 1-3) känslan runt Star Wars... Man kan önska att de nya filmerna ger ny energi till sagan, men jag känner mig tveksam att det går att få liv i kadavret igen...

      Radera