söndag 28 juni 2015

The Terminator (1984)


Man kan helt enkelt inte se en film utan påverkan av sina minnen, sina referensramar eller sina nostalgikänslor. Därför blev specialvisningen av klassikern The Terminator i måndags en ren nostalgiresa för mig. I ett promotionjippo inför den nya Terminator-filmen visades originalet från 1984 på bio i en specialvisning. Välbesökt sådan. Filmen var otextad men det gjorde inget då alla i publiken var i min ålder och de flesta verkade ha sett filmen ett otal gånger vardera. I vimlet syntes både Jojjenito, Movies-Noir och Mr X.


Jag har sett The Terminator fler gånger än jag kan räkna, men aldrig på bio. Nu var det dock länge sedan jag såg filmen. Skulle denna titt bli en lika stor success som när jag såg om The road warrior nyligen?

Det första som slår mig är att specialeffekterna i den inledande framtidsscenen är extremt sunkiga. Detta var en lågbudgetfilm bör man komma ihåg. Personligen stör jag mig allt som oftast inte på om det är dåliga specialeffekter så länge karaktärer och känslan i filmen finns där. På samma sätt som bra effekter inte kan rädda en film med dåliga karaktärer eller uselt manus.


Skön känsla och minnesvärda karaktärer finns det gott om i The Terminator. Arnold är perfekt i rollen som den dödliga terminatorn. Han rör sig kanske något överdrivet som robot, men jag gillar det tydliga i hans tolkning. Scenen när han attackerar polisstationen är en av filmens bästa sekvenser. Där går han systematisk från rum till rum och pepprar ner människorna. Jag gillar hans ryckiga stil där. I scenen när han opererar på sin arm och sitt öga är specialeffekterna igen risiga men funkar konstigt nog ändå. Annars är flera av scenerna från framtiden favoriter. Den med en annan terminator som tar sig in i människornas hemvist nere i katakomberna är fantastisk. Den med de skällande hundarna.


En annan favorit är givetvis Linda Hamilton som Sarah Connor. Hon börjar som en alldaglig "nobody" för att långsamt under filmen bli hårdare och hårdare. Hon funkar väldigt bra i denna film och hon förbereder oss på hennes totala bad ass karaktär som vi får möte i T2. Slutet av filmen är bra, absoluta slutet menar jag då, med Sarah Connor och hennes hund på väg söderut. Jag fick lite gåshud under sista scenen när den olycksbådande musiken började ljuda. Damn, nu blev jag sugen att se om T2:an också.


Humorn i filmen är bra. Polischefen och framför allt psykologen som hanterar Reese är hysteriska. Underbart att se Bill Paxton i hans lilla roll. Han är en favvis. Till sist måste jag nämna alla de ikoniska "one liners"... Visst funkar de för det mesta fortfarande. Speciellt i en biosalong fylld till bredden med fans av filmen var det kul med de klassiska linjerna "I'll be back", "Fuck you, asshole", "Come with me if you want to live"...


Det var riktigt kul att få se denna film på bio. Jag hade bara sett den på video eller dvd förut. Filmen sågs med Jojje och det var lika trevligt som alltid. Efter filmen träffade vi på Christian också. Järngänget från Decennier alltså. Passande på något sätt då det vi såg var en klassiker från drygt 30 år sedan.


Jag älskade denna film som ung. Den är fortfarande mycket bra men som helhet nöjer jag mig med att ge den fyra potentiella framtider av fem möjliga.

Betyg: 4/5 

Jag såg filmen med Jojjenito. Movies-Noir skriver också något om biokvällen. Är de kvar eller blev de terminerade?

6 kommentarer:

  1. Ja, härligt att få uppleva en personlig favorit på bio så här. Jag har också sett den ett antal gånger ändå sen jag var liten så visst är det lite nostalgiskt.

    Personligen stör jag mig mer och mer på när effekterna är svaga, vilka de är i vissa fall. Tänker inte minst på terminatorn med sitt öga (som du har bild på) eller när terminatorn mot slutet (efter att långtradaren exploderat) visas i stop-motion. Hatar stop-motion, haha.

    Men filmen har gott om stämning, mörker, en bra historia mellan Sarah och Reese samt en underbar Terminator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det usla specialeffekter. Lågbudgetfilm vetdu. Men det gör inte så mycket. Jag tycker man kommer in i historien så hårt ändå. Riktigt kul att se den på bio. Skulle vilja se fler av de gamla klassikerna från 80- och 90-talen på bioduk.

      Radera
  2. Var ju inte så förtjust i scenerna från framtiden. För mig störde de dåliga effekterna en del, men även om jag bortser från dem så tyckte jag inte de gav nåt. Längtade alltid tillbaka till 1984.

    Trevlig visning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevlig visning!

      Kommer ihåg att jag på 80-talet ofta tänkte att det skulle vara bad ass att få se en film som utspelades sig mer i framtiden. Senare fick vi Terminator Salvation, men den släckte inte den törsten. Var en bastard i serien tycker jag. En styggelse, lik Alien 4.

      Radera
  3. Terminatorn äger från första sekund han stiger in i handlingen!

    Kommer ihåg när jag såg den på bio....alla undrade förundrat under första minutrarna: "vad fan detta var för något....!!?"

    Effekterna är ju egentligen galet risiga med dagens mått...men det köper man å andra sidan då underhållningsvärdet är så pass stort! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Underhållningsvärde och en stor dos nostalgi gör att jag "ser igenom" de dåliga specialeffekterna.

      Är lite avis på dig som såg den på bio när den var ny. Måste varit något utöver det vanliga för en liten pöjk... Nu har jag sett den på bio i alla fall. Bättre sent än aldrig!

      Radera