torsdag 11 juni 2015

Community - Season 3 (2011-2012)



Community är en trevlig serie. Den är mysig, fylld av popkulturell metahumor och bitvis riktigt rolig. Med dess korta 22-minutersavsnitt vore det lätt att plöja igenom en säsong på en vecka men jag tycker det vore att "slösa" med avsnitten. För mig har det funkat bättre med att se ett avsnitt lite då och då. Har helt enkelt kollat på serien långsammare än ett avsnitt i veckan hur konstigt det än låter.

Under tredje säsongen har karaktärerna en så stabil bas att stå på att karaktärsdriven humor firar tirumfer mest hela tiden. Vi åskådare vet hur huvudpersonerna tänker och beter sig och då skapas en grund för humor när de går från sina vanor eller utsätts för konstiga situationer. Samtidigt har nyhetens behag med seriens alla popkulturella referenser lagt sig lite.


De flesta i studiegruppen har genomgått en utveckling så att de blivit mer och mer jämlika i hur roliga de är. Favoriten är fortfarande Annie (Allison brie) som oftast hamnar i dråpliga situationer. Svagaste kortet är Pierce (Chevy Chase) som är för extrem för att gå hem hos mig. Av birollerna älskar jag Dean Pelton (Jim Rash)  men jag tycker fortfarande att Chang (Ken Jeong) är riktigt trist. Tyvärr spenderas en hel del tid mot slutet på en lång tråd om hur Chang tar över Greendale. Det är synd då detta är en serie lik Seinfeld som inte handlar om något och som är bäst när den tillåts handla om just inget.

Säsongens, och hela seriens, bästa avsnitt är avsnitt 4 "Remedial chaos theory" där ett ödesdigert tärningskast skapar sex parallella tidslinjer. Gänget är på inflyttningsfest hos Abed och Troy. Jeff slår tärning om vem som ska gå ner och släppa in pizzaleveranskillen. Hela avsnittet är glimrande med alla variationer på samma tema och låten Roxanne från The Police används på ett förträffligt sätt. "Roooooxanne..."


Två andra avsnitts om jag fann lite extra roliga var avsnitt 10 "Regional holiday music", seriens julavsnitt där de driver med tv-seriekollegan "Glee" samt avsnitt 11 "Urban matrimony and the sandwich arts" där Shirley och Andre ska återgifta sig och Annie och Britta förbereder bröllopet.

Community är en skön serie. Den ligger i en övre del av listan på komediserier jag följt. Jag hastar långsamt vidare med säsong 4.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar