måndag 18 maj 2015

Den Ultimata Årsbästalistan - 1997



Här kommer sammanslagningen, den ultimata årsbästalistan, för filmåret 1997. Denna lista bygger på åtta bloggares listor över personliga favoriter från året. Nu ska vi se hur denna lista ordnar sig. Kommer din favorit med i toppen?

När vinnaren utkristalliserats brukar jag leta efter snygga posters, oftast ritade av fans. När jag stöter på en guldåder, som med vinnaren av årets UÅBL, känner jag mig säker på att vi träffat rätt med vårt gemensamma val. Filmer som är så universellt älskade att fans lägger ner tid på att ska egna posters känns rimliga i toppen.

Som vanlig får filmerna poäng efter placering på de underliggande listorna. 10 poäng för en förstaplats ner till en poäng för en tiondeplats. Vi lika totalsumma efter summering premieras antalet listor filmen funnits på i första hand, därefter bästa placering.

De åtta bloggarna som listan grundar sig på kommer från dessa eminenta filmexperter; Rörliga bilder och tryckta ord, Fiffis Filmtajm, Jojjenito, Flmr, We could watch movies, Filmitch, Movies-Noir samt undertecknad.

8 bloggare, vår gemensamma lista ser ut som följer:

1. The fifth element (Besson) 30 poäng (fem listor, en förstaplacering)
2. Titanic (Cameron) 28 poäng (tre listor, en förstaplacering)
3. Jackie Brown (Tarantino) 25 poäng (fyra listor, en förstaplacering)
4. The ice storm (Lee) 25 poäng (fyra listor, en andraplacering)
5. L. A. confidential (Hanson) 25 poäng (tre listor, en förstaplacering)
6. Starship troopers (Verhoeven) 22 poäng (fyra listor, en fjärdeplacering)
7. Contact (Zemeckis) 20 poäng (två listor, två förstaplaceringar)
8. The game (Fincher) 19 poäng (fyra listor, två fjärdeplaceringar)
9. Grosse pointe blank (Armitage) 19 poäng (tre listor, två tredjeplaceringar)
10. Funny games (Haneke) 18 poäng (två listor, en förstaplacering)

Listan skapad söndagen den 17:e maj 2015.

Totalt sett nämndes 42 filmer på någon av de åtta listorna. Här följer resten av listorna i poängordning; Boogie nights (2 listor), The full monty (2), Cop lan (4), Gummo (2), Good Will Hunting (2), Lost highway (2), Con Air (3), As good as it gets (2), Winterschläfer (2), Henry fool (en förstaplacering), Donnie Brasco (3), Livet är underbart, Men in black, Austin Powers: International man of mystery, The sweet hereafter, Gattaca, Prinsessan Mononoke, Mitt liv i rosa, Event horizon, Wag the dog, The butcher boy, Mrs. Brown, Anaconda, Perfect blue, Face/Off, Alien: Resurrection, Vegas vacation, Breakdown, Scream 2, Dante's Peak, Nothing to loose, The Spanish prisoner.

10 kommentarer:

  1. En värdig etta helt klart. Kul att Contact fick en plats också tycker jag och Steffo. Mest förvånande så här i efterhand är väl att Boogie Nights inte fick plats. En toppfilm i mina ögon men så är jag ju en PTA-fan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, en värdig vinnare. Både flest poäng och att den var med på flest listor (5 st). Däremot hade den bara en förstaplacering... Med två förstaplaceringar vann Contact den kategorin...

      Boogie Nights är en film som jag tycker är ganska bra, men den når inte upp till någon årsbästalista hos mig.

      Radera
  2. Det är lite high-tech-Pippi över Leeloo tycker jag :)

    Jag gillar att min nummer 1 knökte in sig på listan, den är verkligen värd att vara där. Tycker jag då. Såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leeloo, en av filmhistoriens all time greats!

      Ja just det, du var ju medskyldig för att Funny games, originalversionen, smög sig in på listan precis före Boogie nights. :-)

      Radera
  3. Sådärja!
    Den här listan känns som en rejäl tungviktare! :-)

    Ett bevis på att 1997 nog var ett för jäkla bra år i alla fall!! Sådär genombra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaharå. 1997 är ett najs filmår. Många godbitar.

      Radera
  4. Fint arbete som alltid Henke. Du skämmer bort oss :D
    Inte många rätt på tipsraden den här gången - endast tre filmer med på listan. Men kanske ska ta och se om elementet - även gamla hundar kan lära sig att sitta......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och bockar!

      Själv hade jag med hela sex titlar så jag blev ganska nöjd med slutresultatet.

      Ge den chansen, man vet aldrig, du kanske mjuknar inför den lite mer denna gång...?

      Radera
  5. Ja, de här UÅBL är skön läsning som resulterat i ytterligare en stabil lista. Jag kan inte invända mot någon av filmerna på listan även om jag själv tex inte är något större fan av The Ice Storm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. UÅBL blir en bra normalisering av alla spretiga listor som ingår i underlaget...

      Jasså, du gillar inte The ice storm. den som är så bra. Jaja, det är olika ibland. :-)

      Radera