måndag 13 april 2015

Wild (2014)



Vissa filmer talar rakt in i ens hjärta. "Wild" är en sådan film för mig.

Exakt vad det är som triggade djupa känslor hos mig är oklart. På ytan är denna film närbesläktad med filmer som "Tracks" och i lite mindre skala "Into the wild". Jag fann dock "Wild" som klart bättre de två. Det är en film som triggar mina drömmar, min längtan och min fantasi. Filmen följer Cheryl på en flera månader lång hiking längs Pacific Crest Trail i västra USA. Under filmens gång får vi via flashbacks se vad som hänt henne i livet. Hon återtar sitt liv genom att gå en bit. Under promenaden träffar hon en massa goda, hederliga, "decent people" och jag får i de partierna starka vibbar av Lynch's film "The straight story". Cheryl träffar dock inte bara snälla folk, hon har det lite mer äventyrligt ibland också.


Under filmens gång inser jag att detta måste vara baserat på en verklig historia och så är fallet. Denna BOATS är dock lyckligtvis ett av få undantag som bekräftar regeln att BOATS är tråkiga skitfilmer! Nejdå, jag bugar och bockar. Detta är en BOATS och jag gillar den! Det kan förefalla lite konstigt att jag blev så positivt överraskad av detta, speciellt som att den underliggande historien inte är speciellt speciell. Det är helt enkelt så att filmen är bra gjord, bra spelad, har suverän musik och är bra klippt. En kort bit in i filmen tappade jag koncentrationen för en kort stund (middagsscenen) men i övrigt satt jag som klistrad vid duken.


Reese Witherspoon spelar Cheryl Strayed. Hon är bra och framför allt dedikerad till historiens huvudkaraktär. Det är nog mest hennes kommittent till karaktären som imponerar. I övrigt sköter sig alla skådespelare bra. Laura Dern som Cheryls mor är en glad pingla och funkar bra i filmen. Tycker dock inte att hennes roll var speciellt utmanande. Witherspoons roll måste däremot varit både mentalt och fysiskt utmärglande. She did all the walking in the movie!


Är det Cheryl gjorde  det enda rätta? Finner man sig själv om man tar en lång promenad? Hur lång i så fall. PCT är enligt Wikipedia 4286 kilometer. Det är långt. Om man går 25 km per dag blir det över ett halvår. Cheryl gick kanske inte hela leden... Det verkade som att hon var ute cirka 4 månader. Vad var det för skomärke hon hade? I fåfängan hade hon ju köpt för små kängor och hennes fötter blev misshandlade. Det kom blod ur fötterna. I filmen fick hon ett tips från en veteran om att det bara var att ringa skofirman och så skickade de henne ett par större kängor helt gratis. Sådana företag gillar vi.

Jag älskade denna film och den är en het kandidat till topplistan för 2014. Jag ger "Wild " fyra sorgearbeten av fem möjliga.

Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Här var vi överens om precis allting!
    En kanonrulle helt enkelt!!! One of the best of ´14!

    http://flmr.me/2015/03/23/wild-2014/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är bra mycket mer välformulerad över varför du gillade den än vad jag är, men dra mig baklänges, jag tror vi har sett exakt samma film! Hi5!

      Radera