lördag 4 april 2015

Ender's Game (2013)


Efter att boken blivit färdigläst klippte jag filmen också av bara farten. Det går ju så mycket snabbare att se en film än att läsa en bok. Åtminstone om man inte läser så mycket på kvällarna innan sömnen som man gjorde förr!

Filmen är snyggt gjord och för oss science fiction-nördar är den ett måste. Nu pockar den eviga frågan om hur bra en bok blivit adapterad då den görs som film på min uppmärksamhet. Jag föredrar egentligen att låta verken stå för sig själva, men jämförelsen blir ibland omöjlig att förbigå. De ha tagit med i princip alla viktiga partier från boken, men det är alldeles för tunt. Trots en såtlig löptid tycker jag att filmen bara skrapar lite på ytan av bokens innehåll. Och då kunde jag tycka att boken i sig inte dök in i vissa delar tillräckligt djupt.


En försvarlig del läggs i filmen på combat skolan, men de har dragit ihop olika sekvenser in absurdum och karaktärer likaså. Poängen med boken var mycket att beskriva strategierna och koppla dem till Ender's utveckling. Inget av detta får plats i filmen. De intressanta syskonen får ännu mindre tid och det var kanske lila bra det då de inte heller i boken fick tillräckligt.


Jag tycker nog att slutet av filmen är den del som funkar bäst både filmiskt och i jämförelse med boken. Jag hade gärna sett regissören spela med de vuxnas ansiktsuttryck lite mer.

Harrison Ford var ok som Colonel Graff, men vi kan nog konstatera att hans glansdagar antagligen ligger bakom honom. Killen som spelade Ender var inte speciellt engagerande och på tok för gammal. Boken börjar när Ender är sex år gammal och det hade varit lite kul om de tagit in en riktigt ung skådespelare. Sen att de valde en skådespelare till karaktären Bonzo som var en halvmeter kortare än Ender var mycket speciellt.


De häftiga miljöerna, den generella spänningen och filmens sista timme (eller vad det var) gör ändå att jag lämnade visningen ganska belåten. Den var allt annat än tråkig, även om den lämnade mer att önska.

Jag ger "Ender's game" tre myrsamhällen av fem möjliga.

Betyg: 3/5

PS, insåg först nu när jag skrev in etiketter att Enders storasyster Valentine spelades av Abigail Breslin, ni vet den lilla knubbiga flickan från "Little miss Sunshine". Hon har vuxit upp nu...

4 kommentarer:

  1. I min bok blev det en "jaha"-film. Mao helt ok men kan skippas.
    Jag har inte läst boken men är inte så värst sugen på att göra det finns annat som lockar mer.
    https://filmitch.wordpress.com/2014/02/13/enders-game-2013-usa/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken var klart bättre som du gissade i din revy. Detta blev ett jaha... MEn jag gillar miljöerna och rymdfighten i slutet.

      Radera
  2. Ojoj, har vi någonsin varit så här överens?! Jag håller med om allt, dåligt med djup från en bok som lämnade en del övrigt att önska när det gällde det men ett ok avslut.

    https://bilderord.wordpress.com/2013/11/11/enders-game-2013/

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. Brukar vi vara oense? Men ja, vi verkar vara mycket sams denna gång! Najs!

      Radera