tisdag 10 februari 2015

Locke (2013)



Mannen verkar vara någon slags arbetsledare på ett bygge. Det är kväll och han sätter sig i bilen för att åka hem. Han har en ny och riktigt najs BMW. Kan det vara en 5-serien? Vid ett rödljus blinkar han hemåt men när han sitter där och väntar ser vi hur han tar ett beslut. Istället för att svänga in mot bostadsområdena byter han fil och åker ut på motorvägen mot London ett 20-tal mil söderut.

Mannens spelas av Tom Hardy. Man måste gilla Tom Hardys ansikte för att kunna njuta av denna film till fullo för han är med i rutan konstant. Hela filmen utspelas med Tom och hans byggledare vars liv hamnat i kaos av de beslut han tagit och tar. Mannen talar nästan oavbrutet i telefon. Det är med och om jobbet, med och om familjen och så det där sista, själva anledningen till hans situation. Hela filmens handling framförs via telefonsamtalen samt Hardys skådespeleri. En stor del av känslorna ser vi endast genom hans ansiktsuttryck och kroppsspråk.


Ibland dyker det upp filmer som helt bryter mot den vanliga rutinen då det gäller formen. "Locke" är en sådan film. Det kan kanske verka tråkigt med en film som bara visar en Tom Hardy sittandes i en bil och prata i telefon? Men nej, det är allt annat än det. Vi får följa mannens emotionella berg och dalbana genom Hardys skådespeleri. Det är imponerande att filmen funkar så bra som den gör. Jag var uppfylld till bredden med goda känslor direkt efter jag sett filmen. Det var kul att filmen funkade så bra helt enkelt! Detta projekt som på pappret såg vanskligt ut var i hamn! Jag levde med denna upprymdhet ett kort tag och sedan började filmen blekna lite.

Jag är avgjort positiv, men detta är inte en film för årstopplistan eller något sådant starkt.

Jag ger "Locke" tre nattliga färder på motorväg av fem möjliga.

Betyg: 3/5

8 kommentarer:

  1. Hade ganska höga förväntningar på denna och trodde det skulle vara en thriller. Inte alls dum, men inte riktigt vad jag hade förväntat mig eller hoppats på.

    En trea tycker jag också var rimligt till Locke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv trodde jag att det skulle vara ett drama med ett mysterium i sig, men icke så heller. Bara drama. Japp, en trea var rimligt.

      Radera
  2. Håller helt med om alltihop!

    Imponerande att lyckas hålla uppe intresset med så små medel. Men såhär ett tag efteråt så är det ju på ett sätt bara det som är speciellt med filmen. Kul idé, bra genomfört, och nu så går vi vidare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Bra formulerat. "nu så går vi vidare"... :-)

      Radera
  3. Nittio minuter av en pratade Tom Hardy i närbild, visuellt köra-bil-på-natten-mys och kanonmusik. 5/5.

    SvaraRadera
  4. Inte 10/10 men väl en stark 8/10 å andra sidan är jag förtjust i Hardys nuna.
    https://filmitch.wordpress.com/2014/08/10/locke-2013-storbr/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade denna cementthriller så mycket! ;-)

      Jag fascinerades över hur karaktären/Hardy höll lugnet nästan hela tiden trots allt strul. Extra kul när han upptäckte att den viktiga pärmen låg på sätet bredvid honom...

      Jag gillade också den fina bilen. En ny fräsch och antagligen dyr BMW. Undrar bara vilken modell det var. Såg man det någon gång? Kan det varit en 5-serien, eller kanske en X5:a?

      Radera