fredag 10 oktober 2014

The Skeleton Twins (2014)



Om en vecka släpps programmet till Stockholms Filmfestival och om en månad kommer festivalen vara i full gång. Den kommer tidigt i år. Den sektion jag älskar allra mest i festivalen heter American Independent och nu har en film premiär på svensk biografer som skulle passat mycket väl från just den sektionen. För alla er som likt jag älskar American Independent har vi The skeleton twins. För er som inte fallit för genren än kan den kanske vara en film värd att testa?


Min kompis Plymschen som jag varit bundis med ändå från Skövde-tiden hänger ibland med på festivalen och vi brukar gilla AI-sektionen. Efter några år på festivalen kunde vi sammanfatta tre grundelement som vi tyckte återkom ofta. Det är självmord medelst rakblad, homosexualitet och knarkande. Hehe, det är mest på skämt då vi säger att "alla " AI innehåller dessa tre element, men ofta är det faktiskt bara två av dessa som täcks in! Anledningen till att jag kommer att tänka på detta nu är att The skeleton twins har alla tre elementen! Genial!



Varför går då denna varma, mörka, sorgliga, förhoppningsfulla dramakomedi upp på bio kan man undra. Varför vågar det pengahungrande distributionsbolaget skicka ut just denna AI på turné? De brukar ju inte alltid gå upp på biograferna så att säga. Det kan vara på grund av kända skådespelare. Kristen Wiig från Bridesmaids och Bill Hader från Forgetting Sarah Marshall spelar tvillingarna och Luke Wilson från Home fries spelar en av de största birollerna. Alla AI-älskare ser också genast att filmen är producerad av bröderna Duplass. Tunga namn inom AI...


Nåväl, filmen handlar om två tvillingar, Milo och Maggie,som inte sett varandra på många år efter en incident när de var unga. Samma dag, dagen då filmen startar, funderar de båda på att ta livet av sig. Detta leder till att Milo flyttar hem till Maggie och hennes fästman som bor kvar i barndomsstaden. Sedan sker en massa härliga möten, dialoger och underfundiga situationer i god AI-anda. För oss åskådare blir det en resa med smärtsamt påträngande ingenkänningskänslor, leenden åt livets tokigheter, gapflabb åt huvudpersonernas underbara personkemi och komiska tajming samt en välkomnad tagg i hjärtat där det så erbjuds.


The skeleton twins är en mycket bra American Independent. Om du vet att du gillar genren ska du söka upp denna film. Om inte får du fan skärpa dig och tänka om.

Jag ger The skeleton twins fyra förväntningar av fem möjliga.

Betyg: 4+/5



Jag listar en bra AI från varje år jag besökt SFF:
The anniversary party (2001)
Love Liza (2002)
The shape of things (2003)
The beautiful country (2004)
Thumbsucker (2005)
Little miss Sunshine (2006)
Waitress (2007)
The brothers Bloom (2008)
Adam (2009)
happythankyoumoreplease (2010)
50/50 (2011)
Hello I must be going (2012)
Enough said (2013)


Jag kommer inte ihåg om någon av mina medresenärer såg denna film nere i Malmö, men om det dyker upp revyer på filmen länkar jag till dem här:




12 kommentarer:

  1. Jag passade på att se om filmen förra veckan och tyckte nog om den ännu mer en andra gång.

    Den där kemin mellan Hader och Wiig efter alla år på SNL är ju helt fantastisk. Det känns verkligen som att det är syskon som har den där naturliga kopplingen som de bara återansluter efter en massa år. Och att de både kan hjälpas åt att fly till en enklare happy place från barndomen men också påminner varandra om att de är rätt trasiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen tänka mig att denna film växer vid en andra titt. Jag blir lite sugen själv att se om den snart.

      Båda huvudpersonerna är otroligt bra i denna film, men jag älskar Luke Wilsons karaktär också. Vilken kontrast till tvillingarna! Han är superstabil, den gode Luke...

      Radera
    2. Luke Wilson är klockren i sin roll. Jag tycker dock att han försvinner på ett frustrerande sätt. En till scen med honom hade höjt slutet ordentligt för mig.

      Radera
    3. Han försvann. Just det. Bra spaning, det hade varit najs med någon mer scen med honom framåt slutet.

      Radera
  2. Jag är en som som "fuskat" lite i genren...inte så jag faller för allt...men det är trevligt att simma runt lite där ibland.
    Den här har jag hört gott om...och din revy säger mig att jag vill se den vartefter..!

    Trevlig helg förresten! :-) (och njut mycket film!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och det samma till dig. Kommer du sympatikolla på zombisar och sci-fi samtidigt som vi förlustar oss på Monsters of Film-festivalen kanske? :-)

      Radera
    2. Troligen! Har fått ett par vouchers från SF Anytime som tipsar om lite bra rullar! Egentligen hade jag velat se Smiths nya!

      Radera
    3. The Lion?

      Ouch, Kevin Smiths nya... Well, jag vet inte vad jag ska säga här. Min revy kommer imorgon...

      Radera
    4. Recenserar du Tusk imorgon? Har du redan sett den?

      Radera
    5. Japp, såg den i onsdags då den var invigningsfilm på Monsters of film-festivalen här i storstan...

      Radera
    6. Nice, den skall ses! (oavsett vad din recension kommer fram till...)

      Radera
    7. Min revy kommer vara i princip spoilerfri förutom min åsikt om filmen och varför. Men för dig som är Mr 100% spoiler free skulle jag rekommendera att du INTE läser min text.

      Radera