fredag 10 januari 2014

The Fugitive (1993)


Dr. Richard Kimble: I didn't kill my wife!
Gerard: I don't care!

Jag hade precis för mig att det fanns fler tågscener i The fugitive men det är ju faktiskt inte så många. Dr Kimble startar sin flykt efter den spektakulära kraschen mellan ett tåg och den buss han och några andra fångar transporteras i. Senare under filmen finns där en minnesvärd scen med Dr. Kimble och den enarmade mannen på ett tunnelbanetåg. Det är där The janitor från Scrubs dyker upp som tågpolisen. Ni har väl sett det Scrubs-avsnitt då de pratar om hans roll i The Fugitive? Meta.


Jag såg om denna film i alla fall inför tågtemat men filmen fick till slut inte plats på listan. Hade jag då sett om filmen i onödan? Nej, det tycker jag verkligen inte. Den är fortfarande en helt ok thriller. Harrison Ford är bra som Kimble även om han i vissa scener verkar gå på autopilot. Tommy Lee Jones vann en oscar för den till synes kallhamrade polisen U. S. Marshal Gerard som jagar honom. Jag tyckte dock att han var coolare när jag såg filmen för första gången. Nu upplevde jag jargongen i Gerards team lite på den töntiga sidan. Det är mycket viftande med händer och fingrar som ska visa hur samspelta de är och hur de kommunicerar utan att behöva prata. Jag fann det häftigare förr. Ändock gillar jag denna typ av sammansvetsade gäng, men det går lite överstyr i denna film. Nu när jag ser om filmen tycker jag inte att Lee Jones är värd en oscar för insatsen.

Bästa birollen står istället Jeroen Krabbé för i rollen som dr. Charles Nichols. Han är lustfyllt lysande i denna film. En annan stjärna tändes i denna film - Julianne Moore. Hon var väl inte direkt purung när hon gjorde denna film, runt 33 år, men det var väl ändå hennes genombrottsfilm. Senare under året kom Short Cuts och då var hennes läppar på allas läppar. Så att säga.

Här i The fugitive var hon så bra i den lilla rollen som dr. Anne Eastman att hon upptäcktes av självaste maestron Steven Spielberg och därefter fick hon en roll i hans andra Jurrasic Park-film. Så kan det gå.


Som slötittarfilm håller The fugitive mycket bra. Som thriller är den helt ok och om det inte vore för vissa lite fåniga manér från polisgänget hade den kunnat varit från i år och inte hela två decennier gammal.

Jag ger The fugitive tre konspirationer av fem möjliga.

Betyg: 3/5

  

10 kommentarer:

  1. Fast nu är den ju "bara" 20 år gammal och inte 30... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jäklar. Tiden går fort men inte så fort i alla fall. Jag uppdaterar texten genast. Tack för rättningen, lite tokigt att ha ett sådant flagrant räknefel i texten.

      Radera
  2. En sådan där härlig klassiker som man gärna blir sittande framför om den råkar gå på TV för femtielfte gången. Och att den kan kopplas till Scrubs gör den ju bara ännu mer underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den med bland filmer man "alltid" fastnar framför tv'n när de är på. En annan sån film är Erin Brocovich. Och Bourne.-trilogoin. Det finns ett gäng.

      Radera
  3. Jag har alltid gillat denna lite extra. Tycker den genomgående har bra tempo och en del nerv. Harrison Ford passar klart bra, men jag håller med om Tommy Lee Jones. Han känns något arrogant i rollen, även om det funkar. Krabbé minns jag också som stabil. Har alltid gillat honom. Han och Rutger Hauer kom båda till Hollywood från Holland ungefär samtidigt. Hauer blev lite av en stjärna medan Krabbé inte fick samma genombrott.

    På tal om tågscener så kom jag ihåg tågkrocken i början, men glömde bort t-banescenen. Hade annars kunnat ta sig in på listan över bästa filmerna med "viktiga tågscener" ;)

    Jagad har jag gett en stark fyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du ger den ett så högt betyg. En gammal favorit alltså!

      Hade ingen koll på Krabbé's bakgrund. Han är mycket bra i denna film.

      Jag tänkte först ta med denna film i min lista men den fick lämna plats åt andra tåg-filmer.

      Radera
  4. Jagad är väldigt elegant och konsekvent berättad, håller en fast som ett skruvstäd. Mina favoritsekvenser är på sjukhuset, dels då Kimble hjälper en liten kille med någon slags sjukdom som jourläkaren inte upptäcker och sen när han blir jagad av Gerard i ett trapphus och till slut lyckas kommer undan för att han hamnar bakom skottsäkert glas. Det är både känsligt, snyggt och spännande. Krabbé borde du ju ha koll på, han har ju en huvudroll i Iskallt uppdrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det han var med i den gamla bondfilmen. Jag känner ju igen honom men han var inte så tydlig i minnet. På tal om minnet, så glömde jag skriva i revyn att jag älskar scenen när Kimble räddar den lille pojken på sjukhuset. Joss Whedon stal den scenen nästan på pricken i avsnittet Ariel i Firefly, där Simon räddar en man från döden trots att de är jagade av polisen...

      Radera
  5. Jo även detta är en gammal favorit som jag borde se om. Att favoriten Moore var med hade jag glömt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hon är mycket delikat i denna film. Nästan genomskinlig!

      Radera