torsdag 5 september 2013

He's Just Not That Into You (2009)


Alex: If a guy treats you like he doesn't give a shit, he genuinely doesn't give a shit.

Min kompis Frans må gilla en och annan konstig film men han har absolut gehör då det gäller amerikanska romantiska komedier. Därför blev jag väldigt nyfiken då han i en bisats sa att He's just not that into you var bra. Den kom genast upp på min "att se"-lista.

Precis som i Valentine's day får man följa flera olika karaktärer och olika historier som vävts samman. I fokus är en grupp unga kvinnor som kryssar sig fram i relationernas svårnavigerade hav. Filmens stora fråga som den lustiga huvudpersonen ställer sig är hur hon ska veta om killen hon just träffade är intresserad av henne eller ej. Hon är inte speciellt duktig på att tolka signaler eller antydningar. Alla problem med feltolkningar började då hennes mamma i ett försök att trösta sin fyraåriga dotter sa att enda anledningen till att den lille pojken puttade ner henne på marken var för att han var så förtjust i henne!

Vad sa du?
Han gillar mig?
Filmens huvudfigur Gigi spelas av Ginnifer Goodwin. Hon får oväntad hjälp av den emotionellt avstängde notoriske tjejtjusaren Alex som spelas av Justin Long. Som kärlekspar är Goodwin och Long väldigt mysiga. De spelade mot varandra i den underbart trevliga tv-serien Ed. Där var de Diane och Warren, men de var bara vänner och fick nog aldrig varandra (om jag kommer ihåg rätt). Nu gick det bättre.

Ginnifer Goodwin och Justin Long
He's just not that into you har en uppsjö av bra skådespelare i biroller där alla har ett eller annat problem med kärleksrelationer. Vad sägs om Drew Barrymore, Bradley Cooper, Jennifer Aniston, Ben Affleck, Scarlett Johansson, Kevin Connolly, Jennifer Connelly och Kris Kristofferson. Vilken höjdar-cast!

Filmen är i samma anda som Valentine's day och nästan lika bra. Den är rar, sann och ibland lite bitter. Och rolig. Mycket älskvärd.

Jag ger He's just not that into you tre misstolkade signaler av fem.

Betyg: 3/5

Scarlett var osedvanligt het i denna film

9 kommentarer:

  1. Bara en trea?
    /Fiffi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en trea, en stark trea. Den bleknade lite för fort för att få en fyra. Men det var en trevlig titt medans det varade.

      Radera
  2. Du nämner Valentines day än en film jag såg bara en halvtimme av in jag storknade och stängde av. Dagens film kämpade jag mig igenom och den förärades med min bloggs första etta i betyg. Alltid något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stora starka karlen? Behövs inga känslor? ;-)

      Radera
  3. Åja bara de är äkta och inte påklistrat amerikansk konservativ slasktratt där bröllop är det främsta målet. Men jag är inte helt känslokall Henke- på lördag bjuder jag på årets första 10/10 och det är en s.k romantisk film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då. Jag vet att du redan skrivit om den. Och du som jag gillade den.

      Nej, det är klart att du menar Frances Ha? Min text om den kommer på lördag... Också?

      Radera
  4. Hm, har jag verkligen sagt detta? Jag kan inte tro det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. Du får väl se om filmen. Och säga det igen. Du lär glömma det igen också. Du är billig i drift, så snabbt som du glömmer filmer ibland...

      Radera