lördag 31 augusti 2013

Malmö Filmdagar 2013



Här kommer en kort rapport från Malmö Filmdagar 2013. I år hade ett gäng från Filmspanarana blivit inbjudna till filmdagarna som arrangeras av Svenska Filminstiutet. Filmdagarna är en filmfestival men också ett bransch-event där alla parter från branschen möts för affärer, intervjuer och trivsel.

Jan Göransson från SFI
Vi var totalt åtta filmspanare som sammanstrålade nere i Malmö och det var extra trevligt att träffa Plox-Jonas som jag aldrig träffat tidigare utan bara haft kontakt med via kommentarsfälten på våra bloggar. Jonas var en trevlig prick. De övriga var Johan, Fiffi, Sofia, Johan och Erik från podden samt Jessica.

Filmdagarna pågick i tre fullmatade dagar och jag såg hela elva filmer från årets Filmdagar. Dessa filmer kommer revyas här på bloggen inför respektive films premiär. Det visades endast filmer som kommer ha svensk biopremiär under hösten och vintern. Mellan filmerna serverades kaffe och delicato-dammsugare. Olika distributionsbolag etc delade ut vatten, godis, filmer och böcker. Trevligt! SFI stod för den finaste presenten då alla med ackreditering fick en goodie-bag innehållandes en skiva, en bok, en blu ray, två dvd:er och ett reseparaply (!) samt reklam.

Erik överraskade med veckans, och årets, coolaste t-shirt. 

You can't take the sky from me.

På måndagen gick de flesta av oss på ett seminarium om filmkritik. Det var intressant att lyssna på även om det inte gavs så många svar. Vid sidan av moderatorn stod folk från tre morgontidningar (DN, SvD och Sydsvenskan) samt chefredaktören Alexander från MovieZine.se på scenen. Representanterna från tryckt media pratade om problem att attrahera yngre läsare samtidigt som de ryckte på axlarna åt "privata recensenter" med bloggar. Det fick mig att tänka på Ines Uusmanns "internet är en fluga". Samtidigt sa han från SvD att läsarna hittar den recensent som de gillar och som de kan förstå, och att läsaren kan bli vägledda av den recensenten om en film är bra eller ej. Precis, exakt så fungerar det! Man hittar de som skriver om film på ett sätt som man gillar och förstår, och de skribenterna får man större tilltro till. Det enda som SvD-mannen inte fattade är att den skribenten lika gärna kan vara en "privat recensent" på en filmblogg! Det är kanske så att vanligt folk till och med föredrar en privat bloggare över en professionell recensent i morgontidningarna, speciellt om läsaren gillar personliga åsikter mer än klassisk kritik. En annan sak som förvånade var att tidningarna verkar ha stängt av möjligheten att kommentera de recensioner de lagts upp på tidningens hemsida. Vi privata recensenter har i alla fall kommentarsfältet öppet på våra bloggar. Kan vissa läsare uppskatta möjligheten till tvåvägskommunikation? Jag tror det... När frågan om åsikter kontra kritik i filmrecensioner ställdes svarade inte någon av representanterna från morgontidningarna. Tyvärr följde moderatorn inte upp frågan utan lät den bero. Däremot var det mycket tydligt att tidningsrecensenterna alla var emot att betygsätta filmer. Det som är så roligt! Som helhet var seminariet mycket trevligt, där det som inte sades var lika intressant som det (lilla) som sades.

Filmkritikseminariet
På måndagskvällen gick vi på två invigningsfilmer med jazziga toner och brummande fartvidunder. Tisdagen var helt fullsmockad med film. Jag tror att vi såg hela fem filmer från morgon till kväll som avslutades med mingelfest på Victors Bar. Vi stod och snackade film och tv-serier till långt inpå natten. Svårt att somna när vi kom tillbaka till hotellet? Nejdå. Jag och Johan delade rum och efter lite debriefing somnade jag snart på den tunna hotellkudden. Onsdagen var lite kortare, bara tre filmer. Vi avslutade med en brakmiddag på TGiF. Stor förrätt. 


På torsdagen deltog jag på Jojjenitos graffiti-jakt i Malmö. Det var en solig och vacker dag.

Graffiti på hjul
Sedan blev det långfika med de tappra tre som var kvar innan tåget tog oss hem på eftermiddagen. 

Nostalgi. Koppen!
Hela resan var helt underbart. Vi befann oss i en filmbubbla tillsammans med en massa folk som gillar och fattar film. Publiken var så härlig och inget prat mitt i filmen även om en och annan snarkning kunde höras mellan raderna. Men det är förståeligt när det blir så många filmer i rad. Många av filmerna var jättebra, en del lite mindre bra. Men överlag var nog filmerna ändå över förväntan bra. Speciellt blev jag positivt överraskad av de tre svenska filmerna jag såg.

Under andra dagen var jag också med på en podcastinspelning med Johan och Erik från Har du inte sett den? Underbart var kort kan man säga om denna lilla inspelning. Och den slutade med förvirring om twitternamn och annat från min part. Bjud in mig igen grabbar! Det är skoj.

Tystnad! Poddning pågår.
Filmerna jag såg under filmdagarna samt deras premiärdatum:
Monica Z (Regi: Per Fly, Sverige, premiär 13/9)
The Grandmaster (Wong Kar-Wai, Hong Kong/Kina/USA, 13/9)
Schimpansen (Fothergill / Linfield, USA, 13/9)
Before Midnight (Richard Linklater, USA, 20/9)
Rush (Ron Howard, USA, 4/10)
Hotell (Lisa Langseth, Sverige, 4/10)
Cykla med Molière (Philippe Le Guay, Frankrike, 25/10)
Don Jon (Joseph Gordon-Levitt, USA, 25/10)
The Summit (Nick Ryan, UK, 1/11)
Mig äger ingen (Kjell-Åke Andersson, Sverige, 8/11)
Mud (Jeff Nichols, USA, 15/11)

I väntan på invigningdfilmen

18 kommentarer:

  1. Jag har tänkt en del på det där att moderatorn sjabblade bort den kanske mest intressanta frågan av dom alla på seminariet, den om personligt skrivna recensioner.

    Jag har inte läst tillräckligt många recensioner skrivna av dom deltagande på seminariet för att veta helt säkert _hur_ personligt/icke personligt dom skriver men jag tror att anledningen till att många dras till våra icke kommersiella filmbloggar ÄR att vi är personliga. Det skulle gå att göra blindtest på massor med bloggtexter och man skulle ändå veta vem som skrivit. Det är ett plus tycker jag. Det torra och enbart informativa intresserar inte mig ett dugg och jag tror inte jag är det minsta unik. Jag uppskattar filmrecensioner som är köttiga, bjussiga och egna och det är inte papperstidningarnas starkaste sida.

    Det kanske blir fler seminarium om detta, kanske i Malmö nästa år, kanske nån annanstans. Om inte annat är det ju bara att fortsätta skriva, vi har ju läsare, allihop :)

    Det var verkligen ett AS till förrätt du fick, men sjukligt gott. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, hehe, "Filmkritik för vem?" är ett mycket intressant seminarieämne. SFI borde kanske köra det nästa år. Igen. :-)

      Förrätten ja, ett AS, men inte GI. Men god.

      Radera
  2. Najs med lite bildbevis, Filmspanarns was there! (Yes, really...)

    Kanske vi skulle kunna spinna vidare på våra synpunkter om seminariet och erbjuda ett genomtänkt alternativ till nästa år?

    Haha, jag hann lyssna igår -- det var på nypet att du klämde ur sig bloggens namn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, nu hettar det på kinderna igen. Blev tagen på sängen, trodde Johan just avslutat inspelningen! :)

      Radera
  3. Härlig text som sammanfattar härliga dagar! :)

    Pssst, på onsdagen så var det fyra filmer! Och du *host*fuskade*host* ju lite, tog sovmorgon och såg bara fyra filmer på tisdagen.

    Mmm, ja, på ett sätt var seminariet intressant pga det som inte sas. Själv tyckte jag det var lite tråkigt och så fort det var nåt som var intressant så fanns det liksom inte tid eller så gick man bara vidare.

    Haha, ja, din förrätt var verkligen groteskt stor. Helt galet. Men galet gott också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. Och framför allt tack för tyst sovande. Jag vill dela rum med dig nästa år också!!

      Om vi nu ska vara nitpickande. Jag fuskade och tog sovmorgon på onsdagen! Såg fem filmer på tisdagen som vi alla gjorde (Moliere, Hotell, Before Midnight, Don Jon, Summit)... ;-)

      Radera
    2. Ah, det stämmer, sorry. Jag visste att det var nån morgon du tog sovmorgon! Tog fel på dag. :)

      Apropå tyst sovande... öronproppar är bra ibland. ;)

      Radera
  4. Det där seminariet alltså. Det var som The Grandmaster, de upprörda diskussionerna efteråt var intressantast.

    Och ja! Du måste hälsa på igen. Måste bara försöka få med Jojje och Sofia först bara. Ville så himla gärna fått med alla när vi var på plats. Blev så himla tajt. Nästa gång ska jag planera poddandet bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vadå "först bara", jag vill vara med NU. NUUUUUUUUUU!!!

      Radera
  5. Intressant att läsa lite om malmö!
    Det var riktigt roligt och hoppas på fler filmspanarcrossovers:)

    ps.

    Firefly är awesome.

    SvaraRadera
  6. @Erik: Bilden här ovan på dig och din t-shirt är verkligen jättefin. Du ser så genuint glad ut. Den kan alltså inte vara tagen efter The Grandmaster-visningen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden på den glade Erik och den finaste t-shirt är tagen precis innan vi gick in till Monica Z-visningen! :-)

      Radera
  7. Trevlig prick right back at ya! :)

    Vilken serie blev det nu som tog den lediga platsen förresten? Breaking bad eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej senaste säsongen av Californication slank emellan. Men snart så blir det Breaking bad! :-)

      Radera
    2. Härligt! Du kommer INTE att ångra dig.

      Radera
  8. Vilken trevlig sammanfattning! Håller med om parallellen till Internet är en fluga. Väldigt insiktslöst var det. Jag har skrivit en drapa om debatten, kommer upp i morgon. Inte för att jag tror att någon av de berörda kritikerna läser det. De tycker sig ju stå över sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ödmjukast. Jag ser fram emot din text om seminariet. Vem vet de kanske läser den ändå... Man vet aldrig.

      Radera