torsdag 11 juli 2013

Red Dawn (2012)



Can I borrow your SAW?

Törsten efter bra actionfilmer att vila sitt sinne i tog mig till Red dawn, 2012 års re-make av den gamla åttiotalsklassikern. Originalfilmen var inte helt lyckad men ändå en av favoritfilmerna från den eran. Och dess rollista är fortfarande en av de mest imponerande sakerna med filmen. Vad sägs om Patrick Swayze, Charlie Sheen, C Thomas Howell, Lea Thompson, Jennifer Grey, Harry Dean Stanton och Powers Boothe? Vilken kick ass-lista!

Jag har nu inte sett om originalfilmen sedan det begav sig och minnena från filmen är diffusa. Den scen jag bäst kommer ihåg från den gamla filmen var när ungdomarna träffar på den nedskjutne amerikanske piloten och han berättar om hur det står i världskriget. Jag längtade efter att få se motsvarande scen i denna re-make, men den infinner sig inte. Gänget träffar i och för sig på amerikanska soldater men scenen spelas inte ut som i originalet. Det var svårt att inte jämföra filmerna rent generellt sett oavsett om jag hade fragmenterade minnen av den gamla eller ej.

Den nya filmen har klart bättre actioninnehåll i alla fall. Speciellt scenerna i mitten av filmen när The Wolverines gör sina terroristattentat är faktiskt mycket underhållande. I den nya filmen är också storebror en marinsoldat på permission vilket gör det lite, lite, lite mindre osannolikt att ett gäng ungdomar skulle kunna göra det de gör. Såvitt jag kommer ihåg hade ingen av dem militär träning i den äldre filmen.

Istället för en massa nostalgiskt ikoniska skådisar får vi en ny rollista som inte direkt imponerar. Vad sägs om Chris Hemsworth, Josh Peck, Josh Hutcherson, Adrianne Palicki, Isabel Lucas och Brett Cullen? Inte lika awesome, eller hur?

Chris Hemsworth (Thor) och Adrianne Palicki (Friday Night Lights) är filmens klart bästa skådisar och därmed karaktärer. Snubben som spelar Peeta i The hunger games är eländigt dålig. Han seglar snabbt upp som en ny favorit att ogilla tror jag bestämt. Filmens huvudperson är lillebror Eckert spelad av Josh Peck. Han som ser ut som en yngre bror till Peter Petrelli från tv-serien Heroes. Josh Peck är också eländigt dålig. Filmens obligatoriska blondin som måste räddas ur fångenskap spelas av Isabel Lucas och hon var tydligen med i Transformers 2, men jag kommer inte ihåg henne från den filmen och jag lär inte komma ihåg henne från denna heller.

Nej, denna films värde ligger inte inom skådespeleri eller dialog eller karaktärsutveckling. Det är en renodlad action-flick med en viss likhet med klassikern First Blood. Speciellt en scen då nordkoreanerna bombar in i ett gruvschakt där ungdomarna gömmer sig är mycket lik en scen i First Blood. En liten homage måhända.

Varför valde man att göra en nyinspelning av denna film? Oklart, men det kanske är för att det är kul att vända på rollerna ock låta amerikanare vara terroristerna i sitt hemland, istället för irakier eller afganer i sina hemländer? Vi får vår beskärda del av amerikansk patriotism men den är mildare i denna film jämför med den nyligen revyade Olympus has fallen i alla fall.

Ok, jag fick precis vad jag förväntade mig och filmen får ett godkänt betyg. Jag ger Red dawn två överraskande dödsfall av fem.

Wolverines!

Betyg: 2/5

4 kommentarer:

  1. Inget som lockar. Däremot blir jag lite nyfiken på originalet som jag inte sett. Har valt bort den då jag inte trott på den, men 80-talet brukar kunna överraska positivt. Värd en titt tror du, eller bortkastad tid för mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en nostalgi-film för mig och jag har bara diffusa minnen av den, men jag tror att den har en skön 80-talsvajb. Men den är kanske inte lika tillspetsad i actioninnehållet som dagens filmer. Du kan kanske gilla den, men finns liten risk att du gör så inte.

      Radera
    2. Haha, gillar ditt diplotmatiska om än "diffusa" svar ;) Finns väl bara en sak att göra - kolla in den själv.

      Radera
    3. Bra! Mitt uppdrag är då slutfört! :-)

      Mycket nöje när det nu blir av...

      Radera