onsdag 5 juni 2013

Filmspanarna Tema #11: Manlighet



Månadens tema visade sig bli en rejäl utmaning. Manlighet! Manlighet? Ok, vad har vi på manlighet och film av idag? Vilken vinkling ska min lista få? Ibland kommer idéerna till mig som en kvällsbris om sommaren; varm, omfamnande och självklar. Andra gånger invaderas min hjärna av mörka åskbyar som far förbi genom huvudet och skapar oreda.

Manlighet? Man kan köra fåordiga tuffingarna som Mad Max, John Rambo eller The man with no name. Eller coola actionhjältar som John McClane, Martin Briggs eller Jason Bourne. Krig är fånigt? Eller manligt. Tänker på King Leonidas och hans män i 300 eller Hoot och hans Delta Forces i Black Hawk Down. Manlighet kan också vara något helt annat, till exempel bra pappor som Mac MacGuff, Atticus Finch eller George Bailey. Manlighet kan var så många saker. Det kanske är så enkelt att manlighet ibland är testosteronstinna godbitar med stark sex appeal som får hjärtat att bulta och sätter fantasin i spel hos publiken?

Och där trillade polletten ner. Sex appeal. En vital del av film som media. Sex säljer. Och vi köper. Vi, publiken, är en del av kommunikationen. Vi objektifierar och objektifieras, vi åtrår och åtrås, vi förför och förförs. Manlighet på film... Manliga filmstjärnor... De är alla en mix av personlighet, sexuell attraktionskraft och skådespelarfärdigheter. Att bedöma en skådespelare utan att se eller vilja veta av hans sexighet, är som att höra på musik utan att lyssna på sången, som att prova vin utan att dofta på aromen eller som att ha sex utan att veta vem du har sex med... Just den sexuella attraktionskraften är nog en av de viktigaste faktorerna för en skådespelares framgång. Jag vet att den kan ha stor betydelse för mig som publik i alla fall! Denna intressanta men lovligt svårdefinierade del av de manliga skådespelarnas mystiska dragningskraft ska nu premieras med en egen topplista!

I min jakt på de hetaste manliga skådespelarna sökte jag hjälp hos vänner och bekanta, och en grundlig intervju med en expert inom området genomfördes. Vilka är de hetaste manliga skådespelarna löd frågan till min gode vän. Vilka skulle man helst vilja spendera en het och ångande natt i sänghalmen med? No holds barred...

Nedan listar jag den listan vi kom fram till, jag och min sanningssägare, min hemlige informationsgivare, min "Deep Throat"...

Nu kör vi så att det ryker!




Brad Davis



Tom Selleck



Sean Connery



Brad Pitt



Daniel Craig



Jeff Stryker



Matthew McConaughey



Kjell Bergqvist



Michael Fassbender



Russell Crowe



Eric Bana



Jon Hamm



 Ryan Gosling




Nu är det dags att säga som Jayne säger...


Nå, vad tycker du? Var det ett bra val av sexiga hunks? Hade någon av herrarna ovan kommit upp på din lista? Alla är välkomna att kommentera, kvinnor också.


Vad har de övriga bloggarna tänkt på i månadens tema, Manlighet? Kolla här:
Except Fear
The Velvet Café
Flmr Filmblogg
Filmmedia
Jojjenito
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis Filmtajm
Har du inte sett den?

25 kommentarer:

  1. Hahaha! Skön lista! Det vore intressant att veta om din hemlige sanningsägare är man eller kvinna för ser man på bilderna skulle det kunna vara vilket som. Männen är väldigt likriktade, väldigt stöpta i samma form, vilket i och för sig inte gör nåt för det är en trevlig form men det är ingen som är sådär wild-and-crazy-fulsnygg.

    Tre av dina val hade kommit med på min lista men hatten av för att du prickade in mitt ultimata frikort! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kul att du uppskattade mitt försök till en lite annorlunda vinkling. Jag tror att det går att uttyda i min text vilket kön min hemliga vän har!

      Och att killarna i listan är likformiga har helt klart med någons preferenser, tycke och smak att göra. Som det ska i en lista av detta slag! :-) Iakttagelsen om att de såg lika ut gjordes och diskuterades redan före listan publicerades. Man får svar som man frågar!

      Jag gissar att frikortet finns långt ner på listan, kanske läckerbiten allra längst ner till och med?

      Radera
  2. Då gissar jag på att din hemlige vän är en man för denna samling hunkar känns som urtypen av män som män tror att kvinnor tycker är hunkar ;)

    Och nej, mitt frikort är inte läckerbiten längst ner. Gosling utskopas med RÅGE av The One And Only!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite beroende på hur lång lista på frikort man kan ha (3? 5? 10?) så har jag ofta Brad Pitt på min lista...

      Dock föredrar jag honom pre-Angelina.

      Radera
    2. @Fiffi, du är inne på rätt spår, men du är ändå helt fel ute! :-D

      Inte Gosling? Men vem kan det då vara? Jag vet det inte...

      Radera
    3. @Halo LOL, skulle du vara otrogen den snygge Sean?

      Radera
    4. Du vet. Du har sett min filmhylla.

      Radera
    5. Jag vet? David Hyde Pierce??

      Radera
    6. Hahaha! Kunde ha varit ;)

      Radera
  3. Hahaha! Den här listan är not safe for work! Jäkligt många porriga bilder på män =)

    Grym-lista Henke! Du glömde Christan Bale! The Batman, the man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, safe for work? Tusan, kommer just att tänka på att jag spritt länken till min filmblogg tämligen fritt på jobbet... LOL.

      Radera
  4. Underskön lista :D Gillar ditt sätt att ta tjuren vid hornen, men jag saknar en muskelbild på Kjelle. Majoriteten hade varit kandidater på min lista också, men jag hade nog utökat med bla Johnny D. Och så Wolverine förstås (obs! _inte_ lika med Hugh Jackman).

    Tror banne mig inte att jag har något frikort, det kanske jag borde skaffa mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är de undersköna! Frikort har väl alla? Eller borde ha i alla fall. Finns att köpa på internet.

      Radera
  5. Haha, kul lista! En massa bilder och det jag mest tänkte när jag ögnade igenom den var fysiken och hur pass stor chansen är att man kan träna sig til samma kropp, typ;

    "Jaa, kanske. Nej, han har tagit något. Nej,fan att man inte var längre... Ja, kanske om jag ligger i med bröstträningen. För stora bröst! Nej..."

    Jag är så ytlig av mig när det kommer till mitt eget kön. :P Plus för Michael Fassbender och Daniel Craig (varav den sistnämnde är "den perfekta mannen" kroppsmässigt enligt min brorsa. :)

    Ska vi vara riktigt homoerotiska måste dock Tom Hardy vara med - anledningen till att jag tränar och anledningen till att jag aldrig uppnår mitt mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tyckte det!

      Chansen? Hur var det med snöbollen i helvetet? Liten chans. Minimal.

      Tom Hardy! Håller med, han är ouppnåelig, nästan mytisk. LOL.

      Radera
  6. Besvikelsen när inte Fassbender var med. Hatar du honom? Gulligt att gömma sig bakom en "deep throat" :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, nu hänger jag inte med. Ironi? Fassbender är ju med, och två gånger dessutom! :-D

      Radera
  7. Kjell Bergqvist??? Nu blir jag verkligen nyfiken på vem du samarbetat med? Det måste vara någon i din föräldrageneration?
    Jag kan föreställa mig att pensionärstanter tycker att han är spännande. Men på min lista skulle han absolut inte platsa. Inte heller Tom Selleck. Har aldrig förstått vad andra ser hos honom. Men återigen, det är troligvis en generationsfråga.
    Var har du förresten Ben Whishaw? Där kan du tala om en skådis med dragningskraft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @thevelvetcafe:
      Jag kan bara inte låta din kommentar förbli oemotsagd. Tom Selleck är manlighet personifierad. Han är det snyggaste, mest spännande, härliga som gått i ett par herrskor, eller i ett par alldeles för korta och tajta shorts för den delen. Så jag tror inte manlighets-dragningskrafts-preferenser har det minsta med generation eller ålder att göra, det är nog precis som det mesta annat enbart tycke och smak. Själv tycker jag Ben Whishaw är ungefär lika het som en påse kolsyre-is ;)

      Radera
    2. @thevelvetcafe: det är en hemlis! Men jag kan lova att det inte är en generationsfråga. Varför skulle det förresten över huvud taget vara en generationsfråga? :-}

      Jag hade svårt att placera Ben Whishaw först tills jag googlade honom. Nye Q i Bond! Härligt! Tycker du han är den sexigaste skådisen som finns just nu?

      Radera
    3. Det ligger inte för mig att utnämna någon skådis till "sexigast".

      Radera
    4. @thevelvetcafe: Kan inte låta bli att instämma med Fiffi -- Ben Whishaw är en liten pojktrasa...

      Radera
    5. @thevelvetcafe:
      Jag tycker att det i allra högsta grad är ok att diskutera en skådespelares eller skådespelerskas sexighet. Mycket beror på vilket perspektiv den ses i. Ibland är den relevant, ibland helt irrelevant. Problemet uppstår om diskussionen endast tar utgångspunkt i ytliga aspekter av en skådis (båda könen), men om man blandar in karisma, karaktär, humor, personlighet, intelligens och allt annat som ingår i "sexigheten" är det relevant. Bra film ska spegla livet, våga utmana och ifrågasätta, ställa saker på sin spets eller ställa intressanta frågor, som den konstform filmen är. Sex är en av de starkaste drivkrafterna som finns och med det kommer lust, åtrå, sexighet, svartsjuka och en massa annat. Därför har sexighet sin självklara plats i filmens värld. Och bloggen behandlar filmens värld ergo också sexighet...

      Radera
  8. Haha, ja, jag misstänkte att det var Fassbender som var med två gånger (och då har jag inte sett Shame men däremot hört om den).

    Och eftersom jag vet vem din Deep Throat var så ser jag fram emot kvinnlighets-listan och hur du vinklar den.

    Jeff Stryker, vem är det? Förutom en slemmig typ alltså? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo det är Fassbenders snorre på översta bilden. Han har inget att skämmas för! Bilden är helt korrekt från Shame. En mycket bra film. Har bara sett den på filmfesten en endaste gång men köpte den nyss på blu-ray så det ska bli omtitt vad det lider. Shame är nog en film som passar på hösten bättre, den utspelas i ett regntungt och kylslaget New York.

      Radera