lördag 16 februari 2013

Homeland - Season 2 (2012)


Av bara farten såg jag säsong 2 av Homeland också. Efter en otroligt spännande inledning i Beirut blev säsongen tyvärr något av en besvikelse. Jag är ledsen Anders, och alla andra fans av serien, men jag blev litet underväldigad.

Homeland förändrades till en "24"-rip off istället för det original den var under första säsongen. Det är som att serieskaparna blivit action junkies. Och precis som i "24" utvecklas säsongen i ett rasande tempo. Problemet är att de går ifrån dramat och den smygande spänningen. Den intellektuella briljansen ersätts mot att smarta personer gör korkade saker för att det ska skapas en spänningsscen.

Låt mig exemplifiera med några scener i andra halvan av säsongen (ska försöka hålla det så spoilerfritt som det går). En person är skadad och måste återbesöka sjukhuset mitt under en insats. Han kör iväg ensam i sin bil. Där får vi en helt orimlig spänningsscen. Biljakt, misstankar, ett snabbt avslut och inget hände. Varför kör han iväg själv om han är så illa däran? Varför körs han inte av en kollega, eller till och med hämtas av en helkopter? Jo, för att konstruera en spänningsscen. En smart person gör något korkat för att skapa spänning.

En annan scen, för att påvisa ett mönster. Carrie har just kommit undan en mycket farlig situation. Hon får tag på en mobiltelefon (ute på en landsväg) och ringer in till Saul och de övriga. Vad gör hon sedan? Carrie, den bästa fältagenten Quinn har träffat? Jo, hon beväpnar sig med ett järnrör och går tillbaka in för att jaga en man beväpnad med både kniv och pistol(!). Orimligt beteende av en superagent. Men serieskaparna fick till ett "mästerligt" cliff hanger-avslut på avsnittet då Carrie går in i ett kolsvart rum med sitt rör till spänningsmusik. Carrie ska vara galen och alltid på gränsen, men samtidigt läggs mycket möda ner på att visa att hennes gut feeling är rätt och att hon gör rätt val. Men de raserar allt i ett slag med scener som denna. Illusionen om en superagent kan man inte leka med på detta viset!

Är jag nit picking? Kanske. Men denna säsong är överfylld av s.k. Jumping the shark att jag blir galen. Men jag är kanske för hård nu?

Man kan i alla fall konstatera att serien förändrats. I säsong 1 pågick ett skuggspel mellan Carrie och Brody. Vem lurar vem, vem dubbellurar vem osv. I säsong två utvecklas deras relation till äkta vara. Något jag finner helt orimligt med tanke på den Carrie vi fått lära känna. För mig var kärlekstråden mellan henne och Brody en av de stora misstagen i säsong 2. Den tråd som i alla fall kändes mest krystad.

En intressant spekulation som jag och den gode Frans hade efter säsongen var vem läckan i CIA är. Det finns inte så många att välja på. Det är orimligt att det är Carrie själv, men kan det vara Saul? Oroväckande tanke, då det känns som en effektsökande lösning, han hoppar över hajen på vattenskidor... Men vem är läckan?

Sista avsnittet i säsongen var annorlunda och spännande. Redan från början är avsnittet apart, de har skippat vinjettmusiken och den vanliga förtexten. Hur kommer Carries roll bli nu? Blir det inte uppenbart att hon hade något med Brodys försvinnande att göra då hon var borta ett tag efter explosionen?

Vad kan man vänta sig av säsong 3 nu då? Ingen aning, vilket känns lite spännande. Jag får nog ta och kolla på den när den kommer. Det är klart att man är lite nyfiken på hur det ska gå för Carrie ändå.

Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo. Kommer att se säsong tre med tanke på att den har potential att bli en clean re-boot om de väljer den vägen och kör mer på tonen ifrån första säsongen. Det hoppas iaf jag på.

    Jag är ett stort fan av 24 när det är som bäst men jag gillade verkligen Homeland anno säsong 1 och hoppas de hittar tillbaka dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja låt oss hoppas. De kanske lyssnar in kritiken... Eller finns det någon kritik ens?

      Radera