måndag 7 januari 2013

Ted (2012)


Look what Jesus did! Look waht Jesus did! Look what Jesus did!

Av någon konstig anledning missade jag komedin Ted när den gick på bion. Nu har jag i alla fall äntligen fångat den på dvd. Seth MacFarlane, killen bakom komediserien The family guy har skrivit och regisserat filmen. Jag har inte sett så mycket av The family guy, men jag har sett MacFarlane på The Comedy Channel, bland annat i deras Roasts, där han briljerat med sin vassa tunga.

Ted är mycket, mycket rolig. Jag har inte skratta så här mycket på flera år. Jag skrattade så mycket att jag började hosta och hade svårt att få luft. Så det var kanske bra att jag inte såg den på bio! Jag hade väl skämt ut mig och mitt sällskap.

Mark Wahlberg är kul, speciellt det faktum att han spelar sin roll med en allvarlig min. Det hade varit mycket lätt att göra hans karaktär fånig vilket hade varit olyckligt. Mila Kunis är också jättebra. Inte så konstigt då hon mer eller mindre är uppfödd på komedi  från tv-serierna That '70s show och The family guy.


Allra bäst är dock Ted, och Seth MacFarlane som talar honom. Istället för att lägga på ljudet i efterhand befann sig MacFarlane i samma rum som skådespelarna och alla karaktärers repliker är inspelade samtidigt. Detta ledde dels till en bättre tajming, dels till att skådespelarna kunde improvisera en hel del av dialogen.

Jag började se "the unrated version", där man bland annat får en hysteriskt rolig extrascen i köket i Johns barndomshem, men jag bytte till bioversionen ganska snabbt. Jag ville se den versionen först helt enkelt. Och nu har jag ju anledning att se om filmen snart då jag vill se den förlängda versionen.

Humor är svår att beskriva i en revy. Men en scen som jag skrattade åt var då John skulle gissa på vilket namn Teds flickvän hade (det var ett white trash namn, och ett dubbelnamn). Namnen på de olika alternativ av majja Ted hade haft var också mycket lustiga. Vilka var det nu? "Gorilla panic", "Mind rape", "This is permanent" samt "They're coming, they're coming". LOL. Dessutom är filmen full av lustiga cameos och snack om Woody Harrelson's lilla penis. Ännu mer LOL.


Detta var en film helt i min smak. En massa 80-talsreferenser (Blixt Gordon någon?), en massa kul dialog, en kul talande liten nallebjörn, en småmysig "obligatorisk" kärlekshistoria, och en massa skratt. Mycket av humorn är banal och simpel, men det är gjort med smartness och hjärtat på rätt ställe. Detta är awesome och det måste premieras.

Jag ger Ted fem kompisar av fem möjliga.

Betyg: 5/5

8 kommentarer:

  1. Att skratta sig till andningssvårigheter är alltid ett bra betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det en svårslagen indikator då det gäller komedier! :-)

      Radera
  2. Jag såg Ted på bio (dock utomlands) och jag håller med dig om att den är rolig, Mark Wahlberg funkar bra och att Ted är bäst. Ändå gav jag den bara 3/5. Hmm, känns nog som det åtminstone var en stark trea faktiskt. Känner också att jag vill se om den så jag väntar lite tills jag höjer betyget.

    Om du ser unrated-versionen också vore det intressant att höra vilken du föredrar så jag vet vilken jag ska se nästa gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska helt klart se om den och då den längre versionen. Vet inte riktigt när men jag lovar hojta till här i kommentarsfältet.

      Radera
  3. Oj då, det var högt betyg. Har själv svårt att ge komedier högre betyg än möjligen en fyra och är mycket tveksam att den här blir mer än en trea. Kommer på en femma nu: In the Loop!

    Tur att vi inte såg den Filmspanarna, vilket du försökte få igenom. Vi valde ju ganska säkert en bättre film. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi valde helt klart den bättre filmen - i omvända världen det vill säga! :-)

      Radera
  4. Oj jäklar, en FEMMA! Min recension av filmen dröjer ett tag (på bloggen) men jag kan säga som så att nån fullpoängare är det inte för mig. Dock rätt...trevlig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ska vara helt ärlig så tänkte jag först med hjärnan och lite mer som Jojjenito, dvs att det kändes svårt att ge en renodlad komedi en femma. MEN, sen tänkte jag med magen, och lite mer som Sofia skriver ovan att skrattar man så att man nästan inte får luft så vad tusan, är den inte värd en femma då?

      Radera