söndag 30 december 2012

Filmspanarna Tema #6: Omstart



Jag missade det senaste mötet med Filmspanarna. Därför var det med stort intresse jag läste Fiffis mail där nästa tema annonserades. Omstart. Hmm, hur tusan ska jag få ihop till en tio-i-topp lista på det temat, tänkte jag. Vilka filmer finns...? Har de valt detta tema för att djävlas med mig? Men nej, det måste varit för omstarten av Maya-kalendern. Så, det är bara att börja arbeta. Det visade sig efter mången sömnlös natt att det viss finns en hel del filmer på temat.

Jag har just avslutat Dexter Season 7. Jag har fått för mig att nästa säsong kommer bli den sista av denna lysande serie. Tala om omstart! Vad kan den sista säsongen ha i sitt sköte, jag bara undrar. Dagens lista blir inte "bara" en lista av filmer, den blir lite mer lös i hullet. Hoppas ni gillar.



10. Omstart från dåliga förhållanden

Julia Roberts sliter sig loss från den äkta maken från helvetet i Sleeping with the enemy. Den vackra sökte också en omstart från "dåligt förhållande" i Pretty woman. I originalslutet bröt hon upp och satte sig på bussen för att åka hem och avsluta sina studier. En omstart bra som någon, men testpublik och fega producenter dömde Vivian till ett fortsatt liv i prostitution. Vad annat kan hennes liv med Edward bli?


9. Reboots - alla omstarters moder

Ett tecken på dålig fantasi i Hollywood? Filmbranschen kryllar av reboots. Låt oss tänka på några... Bond gick från mallfilmens format, en statiskt upprepning av samma sak, till en realistisk, våldsam och modern Bond. Batman gick från löjets skimmer, en serie komedier med burleska skurkar, till en realistisk, våldsam och modern Batman. Star Trek startades om. Spider Man rebootades innan de första filmerna hunnit sluta snurra i glesbygdsbiograferna. Och nu ska väl mannen av stål omstartas för femtielfte gången också. Hitta på något nytt! Snälla.


8. Om och om igen

Groundhog dag. Kommentarer överflödiga.


7. Vill du ha omstart? Uppfinn tidsresan.
Back to the future, Harry Potter and the prisoner of Azkaban och Bill & Ted's excellent adventure är alla trevliga och mysiga. Än mer intressant filmer om tidsresor, och potentiellt oändligt många omstarter, kan vara 12 monkeys, Terminator, Primer, Safety not guaranteed och Looper (flawed men ändå intressant). Men främsta av dem alla är väl ändå Donnie Darko? Han gör det.


6. Omstarter i filmens slutscen
Man kan tänka sig att Casablanca ingår här... "Louie, I think this is the beginning of a beautiful friendship". Men den mest underbara avslutsscenen, och den ljuvligaste omstarten, är ändå efter ängeln räddat George Bailey i It's a wonderful life.


5. Omstart i ett annat land.

Om så inte helsvenskt, ändock dansk-svenskt, den underbara Pelle Erövraren. Andra bra kandidater kan vara In America. Eller det ljuvliga eposet Dances with wolves (nu kan vi verkligen tala om personlig omstart, eller hur! ;-) )


4. Sökandet efter en omstart i drömfabriken - Hollywood.
Hur många filmer har gjorts på detta ämne. Ett tusen? Den mörkaste och bästa av dem alla är nog Mulholland Drive.


3. John Cusack söker en omstart i sina förhållanden
Härliga Laura. Hade hon sex med Ian? Underbar film. 
Härliga Debi. Underbar.


2. Tompas berömda memo
Jerry Maguire. You had me at "hello". Show me the money! 


 1. Omstart - vi drar till California

Alabama och Clarence. Romantiskt och våldsamt. Omstart. True romance.



Det var det. Nu är det dags för dig att göra en omstart och läsa de övriga Filmspanar-bloggarnas inlägg på temat "omstart":
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Jojjenito
The Velvet Café
ExceptFear
Mode + film-Rebecca
Addepladde
Flmr
Filmitch



16 kommentarer:

  1. Vilken skön samling omstartsinfallsvinklar. Återigen fick jag mig en spark där bak att jag måste se Mullholland Drive. Det får bli ett nyårslöfte. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte sett Mulholland Drive en endaste gång? Osannolikt. Den är intressant. Komplex. Bra. Svår att förstå.

      Radera
    2. Även jag fick en kick därbak. Mullholland drive ska ses 2013. Basta!
      Härlig lista med många bra och spännande grepp på ordet omstart.

      Radera
  2. Förhoppningsvis lär du dig av detta att du ska komma på träffarna, så kan du göra din röst hörd när det gäller val av ämnen.
    Fast du fick ju faktiskt ihop en trevlig och omväxlande lista som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det är dagens sanning. Det är farligt att missa Filmspanarträffarna!

      Och tack, tack.

      Radera
  3. Härligt kulklurig vinkel på temat!
    Jag lyfter på gubbkepsen och skrockar förnöjsamt! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoho, tackar och lyfter på min egna gubbkeps.

      Radera
  4. Jösses, vilken massa filmer och infallsvinklar du fick ihop -- kul! Men vad gäller nummer tio, du vet väl att (nästan) alla förhållanden är en form av prostitution? ;)

    SvaraRadera
  5. Jaha, är det alltid en lista som gäller vid Filmspanartemana?

    Det viktigaste som kom ut från denna lista är att Fiffi inte har sett Mulholland Drive. Kul lista ändå men det var det viktigaste. ;)

    Donnie Darko är nog min favvotidresefilm. Förresten, nummer 2, förstår inte kopplingen till omstart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tompa skickar ut ett memo till alla kollegorna där han tar avstånd från deras arbetsmetoder. Nästa dag får han ta sitt pick och pack och lämna firman - och börja om på egen kula. Omstart! Eller?

      Radera
    2. Jag har inte heller sett den. Och jag tror inte det är nära förestående att jag gör det heller. Men man vet aldrig. Övertalning är kanske möjlig.

      Radera
    3. Mulholland drive, eller Jerry Maguire? Båda är bra! Övertalning påbörjad.

      Radera
  6. Och jag kan erkänna att inte heller jag har sett Mulholland Drive i sin helhet..påbörjade den för några år sedan men la ner. Ja, jag lovar att ge den en chans:)

    Jag visste inte om Pretty Womans alternativa slut, tänk..den hade ju kunnat vara riktigt bra om de hade behållit det påtänkta slutet. Jag är inte direkt förvånad att idén dock ströks för ett "mainstream-och-så-levde-de-lyckliga-i-alla-sina-dagar-slut".

    Jag är nog en av få (tror jag) som verkligen gillar Sova med fienden.. klyschig och stundtals löjlig men jag älskade den som tonåring och även nu efter en omtitt. Sjukt spännande ju!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte skämmigt att gilla Sova med fienden alls. Den var bra.

      Håller med om att ett annat slut på Pretty woman hade varit spännande och antagligen bättre, men knappast mer publikfriande.

      Klart du ska ge Mulholland drive en chans till! Tycker jag absolut.

      Radera