onsdag 31 oktober 2012

Filmspanarna Tema #4: Mat i film

Här bjuds det på fest

Filmspanartema igen. Denna gång är temat "Mat", vilket jag snabbt tolkar som "Mat i film". Som brukligt är ska jag ta tillfället i akt och ge er en lista, jag är ju en listnörd ut i fingerspetsarna. Det blir inte en lista med de tio bästa filmerna som har någon mat-scen i sig, nej, det blir en lista med de tio bästa matscenerna från filmer om eller med mat. Eller är det de mest nostalgiska scenerna? 10 scener bara? Nåja, man får väl fuska lite ibland? Jag slänger in några bonusar också.

När jag under middagen (entrecôte med potatisgratäng och sallad) satt och funderade på lämpliga filmer för denna lista kändes det som att det finns ganska få filmer som verkligen, uttryckligen handlar om mat. Eller så är det bara jag som har missat dem. Men det finns desto fler bra filmer där mat eller matscener finns med på en prominent plats. Det är de scenerna jag försöker fånga i denna lista. Jag har en vid definition av mat, där ingår nog en och annan dryck också, men detta är inte en topp-lista över scener som innehåller konsumtion av alkohol... Det är en helt annan lista. Låt oss börja med något riktigt sliskigt...

10. Oldboy (2003)
Kan man äta levande mat? Chan-wook Park chockade oss på många sätt med denna film, inte minst med denna scen. Clip.
Jag har ätit orm, strimlade stekta maneter och styckade, men inte fileade, paddor i "landet" Asien, men aldrig levande bläckfisk. Bläh.


9. L. A. Story (1991)
Hur man beställer en kaffe efter maten! Los Angeles hjälper Harris tre gånger. Ironisk betraktelse av drömmarnas stad - Los Angeles. Clip.
Jag tar en Caffè Macchiato... Med en twist av citron.


8. Snow White and the seven dwarfs (1937)
Hmm, ska du verkligen äta av det där äpplet? Clip.
Jag har ätit ett rött äpple, men aldrig blivit kysst av en prins.


7. Nine 1/2 weeks (1986)
Mat kan vara sexigt och kladdigt och sexigt. En av de första filmerna jag tänkte på när vi nämnt temat "Mat". Clip.
Hmm, har jag haft sex med mat någon gång. Kanske det, kanske det. Det får vi nog prata om någon annan gång...


6. The Trip (2010)
Matresan som är ett komiskt mästerverk, miniserie på TV i England blev omklippt till en film. Ett måste ses för er som gillar kvick dialog. Clip. Clip.
Jag har ätit mat i England på restaurang, men aldrig så bra mat som det ser ut att Steve och Rob äter. Jag undrar jag om dessa guldkrogar verkligen finns? Jag har däremot ätit helt makalöst fantastisk mat hemma hos Frans. Speciellt hans pastarätter är sensationella!


5. Lady and the tramp (1955)
Är det julafton redan? Clip.
Jag har ätit spagetti och frikadeller, och jag har kysst en lady.


4. When Harry met Sally (1989)
Fejkat var det här. Har Sally rätt? Clip.
Jag har sannerligen ätit en sandwich med coleslaw på en amerikansk diner. Har jag råkat ut för en fejkad O? Tja, vad vet jag... Kanske? Troligen?


3. Julie & Julia (2009)
Kokbokens guldålder är nu. Meryl Streep är en ganska bra skådespelare. Kom ihåg det, jag sa det först...! What?
Clip från filmen.
Clip från verkligheten.
Jag har sannerligen inte ätit allt från Julia Child's Mastering the art of French cooking, men jag har prövat Boeuf Bourguignon. Det var gott. Hemligheten för att lyckas med det franska köket? Smör, smör och smör.


2. Babettes gaestabud (1987)
En fantastisk film som som matfilm är i princip oöverträffad. Magnifik, makalös och majestätisk avslutning på filmen. Clip.
Café Anglais. 10.000 francs.


1. The gold rush (1925)
Den givna ettan på denna lista? Det tog ett tag innan filmen kom till mig, men då var förstaplatsen helt given. Clip.
Jag har varit med under guldrushen och jag har varit urfattig därefter, men jag har aldrig tvingats äta min känga!


Som bonus kan jag inte hålla mig från att lägga med några klipp från den tv-serie som mest av alla kretsade kring mat...
Clip 1.
Clip 2. Clip 2b.
Clip 3.


Mera bonusfilmer med mat...

5. Sideways
Handlar väl mer om en vin än en mat, men vin är ju också mat! Clip.

4. No reservations
Catherine Zeta-Jones och Aaron Eckhart najsar i restaurangmiljö. Jobbiga kunder är jobbiga. Clip.

3. The silence of the lambs
Tala om levande mat. Uppföljaren gör det på ett allt för grisigt sätt. Detta görs med klass och finess. Clip.
Underbar sista replik!

2. Annie Hall
I Woodys banbrytande och underbara romantiska komedi åskådliggörs kärnan i filmen med två scener där levande humrar har en central betydelse. Här kommer scenen som visar den bra relationen. Länge leve Annie. Clip.

1. Pulp fiction
Quentin Tarantino's mästerverk. Här pratas det europeisk mat. Clip.


Saknade ingredienser...
Det finns många bra matfilmer som jag inte sett (än). De mest omtalade kan vara Big night, Chocolat, Delicatessen, My dinner with Andre, Food, inc., Supersize me, Charlie and the chocolate factory, Eat drink man woman eller Tampopo? Men låt dig inte deprimeras, kanske finner du din favoritscen i detta collage: Clip.

Vilken är din favorit bland film med mat? Skriv i kommentarerna nedan!


Brad Pitt äter alltid i sin filmer.
Till sist undrar du säkert var Brad Pitt och hans ätande tagit vägen? Nej då, jag har inte glömt honom. Du får inget klipp men väl en hel artikel att njuta av.


Glöm nu inte att kommentera lidelsefullt och kila sedan över och kolla in vad de övriga i Filmspanarna har hittat på runt detta tema!
Samlingsinlägget där alla inlägg hittas.
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmmedia.se
Mode + Film
The Velvet Café
Har du inte sett den?
Jojjenito - om film
Filmitch's Blogg
ExceptFear
Flmr - En sorts filmblogg

17 kommentarer:

  1. Skön lista som alltid! Mitt eget bidrag får då i så fall vara den första extremt lustfyllda middagsscenen i Peter's Friends. Som också fö var den enda scen jag kom på när jag funderade på ett liknande inlägg, därför blev det inget :)

    Disney gillas och jag kan hålla med om att Gold Rush är en given etta. Ser den inte omnämnd, men visst har du sett Dinner Rush?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia.

      Men du är för blygsam, jag tror visst att det blev ett inlägg från dig i detta tema...?

      Jag har varken sett Peter's friends eller Dinner Rush! Encroyable!

      Låt oss skandera ihop: Gold rush! Gold rush! Gold rush! :-D

      Radera
    2. För att förtydliga: en liknanade lista. Ett inlägg blev det mycket riktigt i alla fall. Bägge osedda filmerna kan varmt rekommenderas, även om de kanske inte riktigt når Chaplin-nivå. Men det är det ju inte mycket som gör å andra sidan.

      Radera
    3. Jag förstod det lite senare... Får skylla på det jäktiga tempot på jobbet...

      Radera
  2. Med tanke på ditt svar på nummer 7 trodde jag nog att jag skulle få se American Pie lite längre upp på listan ;)

    Riktig kul läsning tycker jag! Och även du fick in filmätarnas filmätare på ett hörn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dämn!

      Jag missade American pie helt och hållet. Den borde fått en plats någonstans. Den puttar bort Sideways i alla fall.

      Radera
  3. Kul lista:) No Reservations har jag helt missat. Blev "sugen" på att se den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack David.

      No reservations kan passa när du är sugen på en simpel romantisk komedi. Man kan ju hitta både dåliga och bra filmer i den genren, till och med i samma film beroende på ens egen inställning och "state of mind".

      Radera
  4. Men se där!
    En tjoande rolig lista på matdetaljer...vissa kommer man ihåg...vissa borde man kommit ihåg när man funderade på mat och film... :-)

    Är 9 1/2 vecka den ultimata kombon av film+mat+sex...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjoohoo! Tack Steffo.

      Vet du, jag har inte sett 9 1/2 vecka sedan den var ny. Jag har ingen aning om hur den har åldrats, jag fruktar illa men man vet ju aldrig.

      Radera
  5. Trevlig lista där jag sett de flesta filmerna. Roligt att du lyfte fram The Trip rolig, trevlig och fylld med mat. Mkt bra samspel mellan huvudpersonerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, filmitch. The Trip var bra, så bra att jag funderar på att se hela den lilla tv-serien.

      Radera
    2. Har bara sett tv-serien filmen har jag inte sett.

      Radera
  6. Fin lista men tappade helt koncentrationen vid "Sex med mat". BILDERNA! Fan ta American Pie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. Djupa ärr i själen, den filmen gav dig?

      Radera
  7. Jösses vilket minne du har! Alltid kul med dina listor, även om jag nu tyckte att The Trip (filmen) var rena sömnpillret och inte ett dugg kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmer brukar jag komma ihåg mycket detaljer från. Förutom de jag glömmer.

      Jag gillade stämningen i The trip. Funderar till och med på att se den lite längre miniserien...

      Radera