torsdag 30 augusti 2012

Inside Man (2006)


Pay strict attention to what I say because I choose my words carefully and I never repeat myself.

Lördagen den 18:e augusti var jag inbjuden som gäst på en podcast som Markus, Johan och Erik från Filmspanarna äger. Deras podcast heter Har du inte sett den? och temat för det avsnitt jag deltog i var heistfilmer. Länk till denna podcast finner du längst ner i detta inlägg.

Huvudfilmen för avsnittet var Paul Newman och Robert Redford's klassiska The Sting, men den orkade jag inte se om inför denna inspelning. Istället såg jag tre andra heistfilmer som alla diskuteras i podcasten.

Markus filmval var Inside man, en film jag sett men gärna såg om för att fräscha upp mitt minne om den. Vad kan man då säga om Inside man? Det är en klassisk heistfilm i och med att det är en komplicerad och smart heist som utförs. Clive Owen spelar mästerskurken och Denzel Washington spelar polisens gisslanförhandlare. Jag tycker att Clive Owen är klart bäst i denna film. Han är stenhård och cool och hans performance ringer inte falskt en enda gång i filmen.

Denzel Washington är som han ofta är - bra. Han spelar dock nästan alltid samma roll, om och om igen, precis som Harrison Ford för övrigt. Dessa två skådespelare är i mina ögon habila men smala skådespelare då de sällan bjuder på annorlunda eller nya karaktärer.

Så Denzel är sitt vanliga jag. Eller är han det? I några scener i filmen känner jag oharmoni. Det är som att karaktären inte är trogen sig själv. Till exempel i en scen då Denzel och hans poliskollega förhör en gammal dam och de båda helt obefogat brister ut i gapflabb så rycks jag ut ur filmen. Är det regissören Spike Lee's fel, manuset eller försöker Denzel göra karaktären mer intressant? Oklart.


Filmens tredje storstjärna är Jodie Foster som trippar omkring i höga klackar och designerdressar. Hon ska spela en vass och stenhård förhandlare som fixar saker, ganska lik karaktären som Rene Russo spelar i The Thomas Crown Affair för övrigt. Mer om den filmen i en kommande revy. Miss Foster har inte en skuggan av en chans mot Russo vilket får mig att sakna något i denna film. Jag hade gärna sett Jodie Foster göra något smart först, då hade jag kunna tro på hennes karaktär. I denna film säger bara alla att hon är så tuff. Den gamla filmregeln gäller här.... visa istället för att berätta med dialog.

Men detta är Owens film. Den börjar grymt bra och ända fram till slutet vet man inte hur de lyckas med sin smarta heist. Filmen är spännande, mänsklig och rolig. Jag kan varmt rekommendera den till de som inte sett den.

Jag ger Inside man fyra smutsiga diamanter av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Har du inte sett den? Heistfilmer.


4 kommentarer:

  1. Låter konstigt att Russo skulle slå Foster på fingrarna. Då måste problemet ligga i filmen, alternativt karaktären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, det låter kanske konstigt, eller gör det det? Jag tror att rollen för Foster inte alls var passande, och rollen för Russo var en perfekt match.

      Radera
  2. Gillar Heistfilmer men den här funkade inte alls TROTS Denzel som alltid är stabil. Tror att det var tvisten med Plummer som gjorde att filmen föll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt, jag tror inte jag hört en enda före dig som inte gillar denna film, kanske inte älskar men gillar den i alla fall. Jaja, den är inte sååå bra ändå, inget konstigt...

      Radera