torsdag 23 augusti 2012

A Life In Music - 2003


2003 blev det elaka året med "the taxi driver incident". 

Neil Young släppte på hösten 2003 konceptskivan Greendale. Skivan är en lång berättelse om en familj i den påhittade lilla staden Greendale i Californien. En frisk vårdag i april inledde Neil sin europaturné på Cirkus i Stockholm. Detta var antagligen sista chansen att få se Neil ensam på scen med några gitarrer, en pumporgel och ett munspel. Jag och min gode vän Sir Per gick på konserten. Inför konserten spekulerade vi vilt om vilka låtar han skulle spela. Detta var före vi ens visste att en ny skiva var på väg. Neil inledde sedan helt sonika konserten med en dryg timme då han spelade skivan från start till slut inklusive långa berättelser mellan låtarna. Jag var helt salig. Andra delen var kort, Neil hade bränt sitt krut, han hade "släppt ut" Greendale till världen. Jag och Sir Per fick alltså se världspremiären av detta verk. Mäktigt. Skivans bästa låt är den episka avslutningslåten Be the rain. Lyssna på Neil, ensam på scen. Lyssna på den långa muntliga introduktionen till avslutningen av berättelsen om Sun Green och Earth Brown... Be the rain (live acoustic).
Senare släpptes skivan Greendale och då spelades alla låtar med fullt ös och kompbandet Crazy Horse. Samma låt i elektrisk fattning: Be the rain

We got to get there, Alaska
We got to be there before the big machines
We got a job to do
We got to save Mother Earth.



Love affair avslutar en mycket produktiv period för Sophie Zelmani. Nästa skiva skulle dröja hela fyra år. Skivan är helt ok men av någon anledning har jag inte lyssnat lika mycket på den som några av de tidigare. Hard to know.



Jag upptäckte göteborgsbandet Broder Daniel dagen efter de haft sin avskedskonsert då jag hörde en P3 Special om dem. Egentligen hade jag blivit lite nyfiken på dem redan i och med deras låt Underground från filmen Fucking Åmål, men nu blev jag mer intresserad. Sista skivan är den bästa och den heter Cruel town. Jag har två favoritlåtar som jag knappt kan sära på. Shoreline och den ännu bättre When we were winning.
Otroligt bra!



Jewel är en annan favorit som måste vara med på listan av bra skivor från detta olycksaliga år. Från att ha varit en framgångsrik singer-songwriter började Jewel nu laborera lite med något mer moderna takter. Skivan fick heta 0304. Jag har valt två låtar för dig att njuta till: Sweet temptation (orepresentativ) och Fragile heart (gamla takter igen).




Johnny Cash gick bort 2003. RIP. The man i black finns inte längre. Efter hans död släpptes en box med outtakes och alternativa versioner av hans American Recordings, där han blandar egna låtar med sköna covers. Den heter Unearthed och jag valde med lätthet hans cover på en av Neils mest kända låtar: Heart of gold




Bonuslåtar från detta år:

Först två låtar från hip-hopperiet:
50 Cent In da club
Outkast Hey ya!

En kul låt av och med creepy Marilyn Manson Tainted love

Anna Ternheim's cover på Broder Daniel Shoreline
Neil Young originallåt för de av er som glömt den Heart of gold

Årets video måste väl ändå vara denna lilla föreställning som en gång för alla bevisar vem som är
The Queen bitch... Hollywood på MTV.

Nästa gång ska vi titta på det musikaliskt fattiga året 2004. Ha de!

7 kommentarer:

  1. Bra musik men basta laten fran 2003 ar andock: http://youtu.be/kV1c8VWcHpk

    SvaraRadera
  2. Kul med Greendale-premiären. Jag har sett filmen med samma namn som Young regisserade som en lång musikvideo. Den var tyvärr inte så bra, men ett fräckt grepp.

    BD forever!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, Neils filmer är inte alltid de bästa... Men kudos till dig för att ha sett den!

      Radera
  3. Äntligen! :D

    Zelmani tar sig måste jag säga, men Jewel är mer tveksam. Något är det som inte klaffar.
    Broder Daniel är helt ok, men inte min typ av musik helt enkelt.
    En av Neils mer o-tråkiga låtar blir klart bättre genom Cash.
    Tror att denna Manson kommer att dyka upp hos mig också, den är klart tung!
    Kul video från Madonna, men låten är redigt trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa, ÄNTLIGEN. Jag ska försöka ta mig i mål i detta långa projekt. Snart där...

      Kul att jag kanske smittat dig med Sophie Zelmani i alla fall!
      ;-)

      Radera
  4. Skönt jag var lite orolig att temat dött men inser nu att det var en konstpaus för att höja spänningen inför upploppet :)
    Finns kanske inte så mkt att plocka här för mig men Cash är alltid trevlig att lyssna på - vilken röst.
    Roligt att få läsa om din N.Y konsert. Även om jag inte lyssnar på artisten kan jag förstå den magiska känslan.
    Manson upptäckte jag för ett par år sedan och det är ngt med karln som gjort att jag fastnat för hans musik men jag håller fortfarande på att "plugga" in den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nejdå, projektet har inte dött, men jag har haft en välbehövlig sommarvila. Nu är jag sugen gå att gå i mål med detta "lilla" projekt. Ge plats åt nya, större projekt!

      Radera