fredag 20 juli 2012

Young Adult (2011)


Sometimes in order to heal, a few people have to get hurt.

En av de största positiva överraskningarna i filmens värld de senaste fem åren är nog regissören Jason Reitmans film Juno. Den bygger på ett mycket underfundigt manus av Diablo Cody. Reitman har också gjort favoritfilmerna Thank you for smoking och Up in the air.

Young adult skulle kunna vara Diablo Codys första och mest sanna manuskript. Antagligen skulle denna film inte fått klartecken om inte Reitman-Cody gjort en sådan succé med Juno. Jag skulle kunna tänka mig att Young adult är mer eller mindre självbiografisk. Den har den auran.

Charlize Theron spelar Mavis Gary som livnär sig som spökförfattare till en romanserie som vänder sig till segmentet unga vuxna (young adults). Hon drabbas av en fullfjättrad livskris när hon får höra att hennes före detta pojkvän från high school ska bli far. Hon tar sin lilla bil och åker hem till den lilla håla hon en gång växte upp i för att... jag vadå, vad tänkte Mavis skulle hända egentligen??

Charlize Theron är extremt bra i denna roll. Extremt bra. Hennes tolkning av den söndriga Mavis motiverar frågan om hon tillhör det yttersta toppskiktet av vår tids skådespelerskor? Hon bär denna film på sina späda axlar i alla fall.

Detta är en svart dramakomedi som liknar Thank you for smoking och Up in the air lite grand. De har alla tre en liknande blandning av drama och komedi. Young adult har dock mycket, mycket mer svärta. Än en gång blev jag överraskad av en film från Sommarklubben. Denna gång i positiv riktning. Jag trodde detta skulle vara en lättsam komedi, varför vet jag inte, men den är något annat. Ett väsen, en svart klibbig klump i magen, en bultande smärta bakom vänstra ögat.

Ibland kan man bli glad av att se djupt olyckliga människor på film!

Jag ger Young adult fyra uppvaknanden av fem möjliga.

Betyg: 4/5

6 kommentarer:

  1. Tyvärr gick den inte alls hem hos mig. Besviken faktiskt, trots en fin prestation av Charlize Theron (jo, hon är en av de främsta från sin generation). Det blev bara 2/5 till Young Adult från min sida...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg inte marknadsföringen för denna film. Den kan mycket väl vara skurken i detta fall. Reitman-Cody combon kan kanske få en att tro att det är en komedi, men detta är långt från en komedi. Det är ju en ren drama.

      Och bara för att det är en drama måste den ju inte ha ett viktigt budskap. Fast som en "coming-of-age" har den ju det vanliga budskapet... "ryck upp dig och börja leva ditt eget liv, inte någon annans..."

      Jag roades av Sofias underliga kommentar efter din revy. Jag förstår inte riktigt hur hon tänkte där.

      Radera
    2. Haha, jag såg det ja, och förstod precis vad du syftade på ;)

      Radera
    3. Haha, inte visste jag att mina tankegångar var så outgrundliga :D Det jag undrade över var inte varför hon åkte till hemstaden istället för en helt annan stad, utan varför hon for iväg öht. Mindre underligt nu?

      Radera
    4. *Stort leende* Sofia, det är värre än vad du trodde! Jag förstod hur du menade, men jag tyckte att din kommentar var helt uppåt väggarna ändå! :-/

      LOL. Låt oss snacka om det på lördag...

      Radera
    5. Lets. Nu blev jag nyfiken :D

      Radera