onsdag 4 juli 2012

The Fall (2006)


Don't kill him!

Vem är regissören Tarsem Singh? Jag hade ingen aning tills jag såg hans film The Fall i helgen som gick. Nu är jag mycket intresserad av att se mer av Tarsem. Han har bland andra gjort The Cell med Jennifer Lopez och Immortals från förra året.

The Fall är en otroligt vacker film och den påminner mig om flera andra filmer. Det är som en blandning av The Princess bride, Eternal sunshine of the spotless mind, Hero och Pan's Labyrinth! Wosh, vilken blandning!

Filmen utspelas under tidigt 1900-tal. Den femåriga rumänska flickan Alexandria, fantastiskt spelad av Catinca Untaru, ligger på sjukhus då hon ramlat under apelsinplockning och brutit armen. På samma sjukhus ligger stuntmannen Roy med bruten rygg och krossat hjärta. Alexandria blir kompis med Roy och hon besöker honom varje dag. Han börjar berätta en fantastisk historia om kärlek, svek och hämnd.

Filmen påminner om The princess bride då vi hoppar mellan sjuksängen och den fantasifulla historien, men The Fall är inte en renodlad komedi. Den påminner om Pan's labyrinth eftersom Alexandria på ett sätt flyr in i fantasins värld från en hård verklighet, men den är inte lika hård som Pan. The Fall är färgsprakande och de har funnit sensationellt häftiga miljöer som filmen är inspelad i, likt den japanska filmen Hero från 2002. Till sist påminner The Fall mig om Eternal shunshine of the spotless mind då jag som åskådare kastas mellan vad som är verkligt och vad som sker inne i huvudet på huvudpersonerna, båda filmerna har ungefär samma "aura" runt sig i mitt huvud.

The Fall är en oerhört underhållande äventyrsfilm och samtidigt är dess enkla plot en ljuvlig och dramatisk kärlekshistoria. Ni som gilla att se duktiga barnskådespelare (blink, blink Fiffi) måste kolla in denna ty Catinca Untaru är mycket bra. Den manliga huvudrollen spelas av den för mig okända Lee Pace.

Lilla Alexandria har en besvärjelse som hon säger när hon blir rädd. Den ska jag ta med mig vidare i livet...
Googly, googly, googly, go away.

Jag ger The Fall fem magnifika scener av fem möjliga.

Betyg: 5/5

Charles Darwin

Otta Benga

Nurse Evelyn

Bröllopet

Brodern

The Red Bandit och Alexandria

Den oändliga labyrinten

The Mystic

The Indian

20 kommentarer:

  1. Wow! En femma till The Fall!
    Jag gillar The Cell och har sett den alldeles för många gånger så den här ska jag ta mig an. Men jag misstänker att det inte är en film man tittar på i förbifarten en halvseg vardagskväll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om filmen: den är mycket sevärd och det är nästan ett måste att se den på stor skärm eller duk. Jag tro att en del av mäktigheten försvinner om man ser den i ett handburet device. Sen är det nog bäst att se den utan allt för många avbrott eller andra störmoment.

      Om betyget: hur tusan ska man vet vad som är värt en femma? Det är svårt att inte få inflation i betygen, men samtidigt ge ett rättvist betyg. Fyrorna tenderar krypa nedåt och femmorna kryper uppåt. Denna film ligger någonstans emellan fyra och fem. Men eftersom jag kände mig så överraskad och upprymd över hur vacker den var, hur fantasifull historien var och hur bitterljuv kärlekshistorien var kände jag mig lite givmild och gav den en femma. Kanske fel...

      Radera
    2. Känner man som du gör för The Fall då finns det bara ett betyg att ge. :)

      Radera
  2. Cell har jag sett och The Fall var ett tag sedan jag såg. Tyvärr blev jag inte lika begeistrad. Filmen är otroligt snygg men av ngn anledning drogs jag inte in i storyn. Kanske var det humöret som spökade? Sevärd är filmen i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, sevärd kan man i alla fall med säkerhet säga att den är. Ibland räcker snygg.

      Radera
  3. The Fall är visuellt sett en av de snyggaste filmerna man kan se. Varje scen är som en tavla och det märks att detta varit filmens huvudsakliga uppgift. Filmen fick 3/5 av mig just för att det visuella är så vackert. Väl värd att se bara för detta. Sen om man gillar resten också, då får man en toppfilm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är en sucker för fantasy och fantasi...

      Radera
  4. Det här låter ju riktigt intressant! Jag gillade det visuella i The Cell väldigt mycket, men har av någon anledning inte ansträngt mig för att återupptäcka Singh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag blir likaledes sugen på att se The Cell... Ser jag en synkroniserad dubbel-revy någon gång i höst?

      Radera
    2. Hör av mig när jag fått tag på och sett den.

      Radera
  5. Nu är den här på väg hem till min brevlåda. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, interesting. När väntas vi få veta vad du tyckte...?

      Radera
  6. Jag vet inte, har fortfarande inte sett den, men den ligger och hoppar på DVD:n. Det är lite för mycket jobb, OS och bra väder just nu. Jag vill se den när det är riktigt mörkt och jag är riktigt pigg så det får nog vänta några dagar till ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det där. Det blir i princip ingen film för mig nu under os. Jag sitter fast framför tv-skärmen och kastas mellan hopplöshet och förtvivlan. Och ibland lite euforisk glädje (Lööf!).

      Vänta du med The Fall tills du känner dig sugen på en visuellt spektakulär saga.

      Radera
  7. Nu är den sedd. Äntligen!
    Recensionen kommer söndagen den 2/9. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, en revy på The Fall på den bästa dagen! :-)

      Radera
  8. Wow! 5/5. Jag når inte riktigt dit men jag gillade den mycket. Kul att vi både hyllar barnskådisen som spelar Alexandria. Hon var helt underbar. Sofia var inte lika begeistrad. Är det nån dold pappa-gen som ger sig till känna tro? ;)

    https://jojjenito.com/2022/07/31/the-fall-2006/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja kanske det! Pappagenen!

      Nu flera år senare känns det som jag överdrev betyget... Jag skulle behöva återbesöka min topp 5 för att kalibrera igen...

      Radera