lördag 21 juli 2012

Cowboys & Aliens (2011)


Demons took your gold.

Director Jon Favreau, Producer Ron Howard och Executive Producer Steven Spielberg. Wow. Now we're talking.

Jag visste inte mycket om denna film när jag la mig till rätta i sängen i stugan och slog på ännu en film i Sommarklubben. Tänk er Tompas War of the worlds fast den utspelas i vilda västern och med trästubbarna Daniel Craig och Harrison Ford i huvudrollerna. Vi får då en lagom spännande, lagom underhållande och lagom meningslös actionfilm med cowbojsare och  indianer, och aliens.

Alla de vanliga delarna i en klassisk western är med. Den trygge sheriffen som fångar in den efterlyste, fåordige hjälten. Den arge rika ranchägaren med den odugliga sonen som skapar oreda i staden. Den vackra frun och hennes mesige man, som senare visar sig kunna skjuta rakt i alla fall. Den lille pojken som inte har en far och ser upp till en ny fadersgestalt.

Och det mysiga och fina samarbetet mellan de vita och indianerna. Men vänta nu, det brukar man inte se i klassiska westerns...

Nej, precis. Detta är inte en vanlig western. Det är en ovanlig western. Om filmen tillför något vettigt till genren kan jag inte säga. Men om man gillar westerns och kan tänka sig att acceptera lite demons (aliens), då kan detta vara en film för dig.

Daniel Craig är tystlåten och butter, men han är sannerligen ingen John Wayne. Harrison Ford gör säkert sitt bästa, men när han är vresig och arg i filmens inledning har jag väldigt svårt att tro honom. Han är en snäll gammal gubbe, ju. Den olidligt äcklige Paul Dano spelar den odräglige sonen helt perfekt. Keith Carradine spelar den trygge sheriffen och favoriten Sam Rockwell spelar den lite mesige "Doc".

Sommarklubben fortsätter att överraska. Jag hade inte sett marknadsföringen på denna film, men bara av namnet trodde jag att jag skulle få se en actionkomedi mer lik Will Smith's Wild wild West. Men ingen komedi, ack nej. Snustorr. Ganska spännande ett tag.

Jag ger Cowboys & Aliens två guldtörstande demoner av fem möjliga.

Betyg: 2/5 

14 kommentarer:

  1. Gillar western och tyckte genreblandningen verkade vara intressant. Tyvärr var det en riktigt tråkig film. Tror jag somnade mitt i och vaknade upp i slutet. Var nog alla explosioner som väckte mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp tråkig mestadels. Hade hellre sett en lite småironisk actionkomedi...

      Radera
  2. Jag sag den har som en ren komedi och skrattade ganska gott sa det var ju tur att jag inte sag den pa bio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du, sådan sublim humor tror jag inte att Hollywood är kapabel till nu för tiden. Du menar att hela filmen skulle vara en enda glimt i ögat, ett finger åt publiken nästan?? Nä, det var nog menat att vara spännande och att Craig och Ford skulle vara tuffingar, vilket nu i efterhand är skrattretande!

      Radera
  3. Jag hade fått förväntningarna rejält sänkta och tyckte faktiskt att den var helt ok, men att man gott hade kunnat sträcka sig lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhh, lyckan med låga förväntningar... På tal om det, visst är det så att The dark knight rises är jätte, jätte, jätte dålig??

      Radera
    2. Jag förväntar mig helt klart den sämsta film jag någonsin sett ;)

      Radera
  4. En film med titeln Cowboys and Indians kan inte inge hoga forvantningar. Jag var posivitv overaskad, dessutom ar den ju inspelad lokalt, sa jag ger den en solklar 3a.

    P.S. Jonny Depp sags i stan for ett par dagar sedan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara för den lokala anknytningen då! Men en trea är den väl inte värd egentligen? ;-)

      Radera
  5. Jag menade forstas Cowboys and Aliens :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag läste det som så... Såg inte ens felet förrän du rättade dig!

      Radera
  6. C&A var utan tvekan en av de sämsta filmerna jag har sett, vilket är lite konstigt eftersom det var runt 12 manusförfattare inblandade. Hur kunde det gå så fel? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen Anders. Många kockar, dålig soppa? Japp.

      Radera