torsdag 21 juni 2012

Sherlock Holmes: A Game Of Shadows (2011)


Are you sure you want to play this game?

Efter jag sett Robert Downey Jr fara omkring som Tony Stark i The Avengers var jag sugen på mer av honom. Det fick bli den nya Sherlock Holmes-filmen. Återigen har Guy Ritchie, Madonnas fd make, regisserat. Den första Sherlock Homes-filmen var en underhållande action-äventyrsfilm med en hel del humor. En perfekt matinéfilm. Jag väntade mig något liknande från denna film.

I denna uppföljare får vi följa Sherlock och en motvillig Dr. Watson i en match mot skurkarnas skurk Dr. Moriarty. Sherlock har nu mött sin överman, eller har han?  I filmens inledning gifter sig Dr. Watson, men istället för en romantisk smekmånad i Brighton måste den gode Watson bistå Sherlock i kampen för att rädda världsfreden och motverka Dr. Moriartys planer på världsherravälde.

Robert Downey Jr är som vanligt underhållande som Sherlock Holmes. Hans rolltolkning här påminner mycket om hans Tony Stark i Iron man-filmerna. I filmens inledning återser vi Irene Adler en kort stund innan hon slås ut ur spelet som den bonde på schackbordet hon var. Rachel McAdams är bra i rollen som miss Adler och det klickar i personkemin med Downey Jr.

Under resten av filmen spelar den svenska Noomi Rapace den kvinnliga huvudrollen som spåkvinnan Simza. Jag får här ännu mer vatten på min kvarn. Jag har riktigt svårt för henne och hon underpresterar kraftigt i denna film. Fel på skådespelaren eller regissören? Detta är inte ett tungt seriöst drama, detta är inte en Norén-pjäs. Men likväl är Rapace stel och kall och hon gör inte sin karaktär alls så fyllig som den skulle kunnat vara. Trots den korta tid Rachel McAdams är med i filmen är hon mycket mer intressant att följa än Rapace. Trist att vi får fram en svensk "stjärna" och så är hon så intetsägande och tråkig. Detta är en film och roll som verkligen kunde lyst av glädje och lite glimten i ögat, men det klarar Rapace inte av att leverera.

Självklart går det inte att se denna film utan att jämföra med den ypperliga tv-serien Sherlock som  just avverkat säsong två. Tv-serien Sherlock är mer seriös känns det som. Den har generellt sett bättre manus, handling och i många fall skådespelare. Även om både filmerna och tv-serien har förvanskat de ursprungliga Arthur Conan Doyle-berättelserna så ligger tv-serien närmare böckerna än vad filmen gör. Tänk på att Sherlock i böckerna löser otroligt komplicerade men oansenliga brott, dvs det är inte världskrig eller världsherravälde som står på spel. Det är uppdrag för James Bond. Sherlock Holmes löser små brott och vardagsproblem, men på sitt eget unika sätt.

Sherlock Holmes: A game of shadows var ungefär så som jag trodde. Detta är en frejdig äventyrsfilm i högt tempo och med glimten i ögat (från majoriteten av skådespelarna i alla fall!). Till det får man lite spänning, lite trickfilmning, och en Robert Downey Jr i mellanform.

Jag ger Sherlock Holmes: A game of shadows tre svaga soffförklädnader av fem möjliga.

Betyg: 3/5

9 kommentarer:

  1. Japp här tyckte vi lika. Ang Noomi så är hon för mig mest en axelryckning.

    SvaraRadera
  2. filmitch: sannerligen, en axelryckning är perfekt sammanfattning. Filmen är helt ok, jag ser trean som ett bra betyg (har en sned betygskala, 1=dålig, 2=ok eller nja, 3-5=bra i olika nivåer) men som jag skriver är tv-serien mycket bättre...

    SvaraRadera
  3. Mnja, i "A Scandal in Bohemia" är det väl rätt stora saker som står på spel, samma sak i "The Adventure of the Final Problem"? även om Holmes där väl är lite kryptisk kring vad "The Napoleon of Crime" egentligen är ute efter. Men i princip håller jag med dig, Holmes tar fall som intresserar honom, stora som små.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag tog informationen från "säker" källa, dvs att fallen i böckerna oftast är av mindre natur, men jag har inte läst så mycket själv så jag kan vara fel ute i detta ämne...

      Radera
    2. Nej, som sagt i princip har du helt rätt. Oftast handlar det ju om försvunna smycken eller personer som i sig inte är särskilt betydelsefulla, Holmes väljer som sagt fall som verkar kunna bli en utmaning. Mina exempel är väl snarare undantagen som bekräftar regeln.

      Radera
    3. Aha, skönt. Då slipper jag skälla på den säkra källan... Den store Frasse.

      Radera
    4. Haha, farligt att lita pa amatorer. Jag tycker nog trots allt det stammer som du skriver; de internationella forvecklingarna ligger djupt under ytan aven i dessa tva historier och sjalva handlingen ar enkel.

      Overhuvudtaget ar denna film tamligen inelegant. Det kanns lite grand som om de forst gjort en ganska bra film och sen screenat den for ett gang tonaringar i hollywood som klagat pa brist pa vald; skjut- och slagsmalsscenerna kanns malplacerade och fullkomligt meningslosa.

      Mest fanigt ar alla dessa slowmotionscener. Jag kan kopa att ha en san scen nar den skicklige pugilisten gar igenom i huvudet hur han ska besegra sin antagonist i tvekamp, det ar lite lustigt, men har ar det ju en var tionde minut: lojligt!

      Jag visste inte att det var rapace, tyckte hon sag lite bekant ut bara.

      Du namner inte Fry som ar filmens behallning.

      Ar det johnny depp som sjunger i operan? Det sag ut som han.

      De har haft lite otur med timingen; for fem ar sedan skulle dessa filmer blivit klassiker men nu har serierna sherlock och elementary skrivit om boken och hojt ribban med ett par meter minst.

      Filmen ar nog en tvaa for mig for den har sina stunder men den tydliga bristen pa kompetens hos richie gor att jag skulle kunna ge den en etta av ren ilska; inte sa mycket pa honom sjalv (han kan inte hjalpa att han ar korkad) utan pa filmbolaget som gett honom detta uppdrag.

      Radera
  4. Intressant att du nämner Bond, det gjorde jag i min recension också. Gav filmen samma betyg och tycker lika om Noomi. Det blev bättre i Prometheus vilket var skönt.

    http://jojjenito.wordpress.com/2012/01/18/sherlock-holmes-a-game-of-shadows/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja denna var slätstruken. Just nu känns det som att jag gav den ett alldeles för generöst betyg. Robert Downey Jr uppväger tyvärr inte helt Guy Ritchie och Noomi Rapace.

      Radera