tisdag 5 juni 2012

The Lost Weekend (1945)


I'm not a drinker; I'm a drunk.

Jag hörde om filmen The lost weekendFilmspottings Billy Wilder-marathon. Billy Wilder var den briljanta amerikanske regissören bakom filmer som The Apartment, Some like it hot, Stalag 17 och Sunset Boulevard. Drama, komedi, krigsfilm och film noir. Han var mångfacetterad den gode Mr. Wilder.

The lost weekend var en av de fem filmerna jag och Frans såg när han var på besök. Den höll ett tag på att skapa det den heter... Jag var lite osäker på om detta var en komedi eller en film noir. Jag trodde mig komma ihåg att det var en noir, men ack så var det inte. Nedsjunkna i biorumsfåtöljerna insåg vi snart att detta var en renodlad drama om en man med ett problem, han dricker alkohol med stor frenesi. Filmen är kompetent gjord, men väldigt seg. Det var lätt att likt en suput slumra till lite då och då. Vi fick stänga av och byta film, men jag såg klart den på söndagskvällen.

Ray Willand spelar Don som är tillsammans med Helen och bror till Wick. Don är on the wagon och som avkoppling ska han och Wick ska åka ut på familjebesök på landet över helgen. Före avfärd lyckas Don få en stund för sig själv och han tar då första bästa chans att fly in på närmaste bar och ramlar snabbt av vagnen. Han missar resan och super sig igenom helgen. Via fyllesamtal med bartenders och den lokala horan och via flash backs får vi veta historien bakom Dons förfall. Han når den så hårda stenbotten och därifrån finns bara två vägar att gå...

Billy Wilder har gjort en fint genomförd film; skådespeleriet, sceneriet och symboliken är på topp, men ämnet tilltalar mig inte alls. Den påminner mer om europeisk diskbänksrealism än Hollywood. Humorn är i princip obefintlig medan bitterhet och självömkande ligger i topp.

Nej, detta var ingen kul filmupplevelse för mig. Bra genomförd, men tråkigt innehåll.

Jag ger The lost weekend två whiskeyflaskor av fem möjliga.

Betyg: 2/5 

7 kommentarer:

  1. Nej nej nej! The Lost Weekend är ju jättebra! Definitivt ingen komedi, Wilder gjorde ett par seriösa filmer också. Förstår dock att den inte tilltalar alla, förväntade mig själv en annorlunda ton i filmen. Men Ray Milland är lysande i rollen och jag har aldrig sett ett såhär tidigt exempel på en seriös film som tar upp ämnet alkohol. Tidigare var fulla gubbar i Hollywood något man skrattade åt.

    Den här tilltalade mig helt klart, en trevlig filmupplevelse som det brukar bli när man ser en Wilder-film. :)

    SvaraRadera
  2. Svart Noir: håller med om att Wilder levererar och att hans filmer alltid är intressanta på något vis. Det historiska perspektivet har gått mig förbi, jag är inte tillräckligt insatt i gammal film. Men denna var helt enkelt för dyster och seriös för mig. Jag ser gärna filmer med den beskrivningen men då måste det finnas en karaktär eller ett ämne som jag fäster mig vid. Kul att du hade vett att uppskatta den dock.

    SvaraRadera
  3. Jag är inne på Svart Noirs spår. Filmen brukar på vissa håll (bl.a. IMDb) felaktigt klassas som film-noir, men det är det inte. Ett drama är vad det är och ett bra sådant. Ray Milland är mycket bra i huvudrollen och jag gav The Lost Weekend 4/5.

    SvaraRadera
  4. Nej, ack. Detta är ju inte en film noir. Hur kan imdb säga så? Det var nog där jag blev felinformerad. Bonkers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt tagit bort film-noir från den här filmen på IMDb tidigare, men nu är det tillbaka igen. Har dock gjort en ny begäran på att de tar bort det så får vi se vad som händer. Vi håller iaf med varandra om att det är - ett drama :D

      Radera
    2. Coolers. Hoppas att ändringen fastnar denna gång.

      Radera
    3. Haha, ja det vore något. Uppenbarligen finns någon även där ute som tycker det är film-noir och lägger till det när det tas bort ;)

      Radera