onsdag 6 juni 2012

Hedwig And The Angry Inch




That's the pain,
Cuts a straight line
Down through the heart;
We called it love.



I serien av filmer som jag och Fiffi tvillingpostar om har vi nu kommit till den femte filmen, John Cameron Mitchell's Hedwig and the angry inch.

Efter en god start med Schultze och In America blev det lite svalare med Lost and delirious och Whale rider. Vad kommer Fiffi tycka om den femte filmen nu då? Jag kan åtminstone lova att det blir en helt annan filmupplevelse. Hon kommer inte lämnas oberörd. Hon kan väl inte ha lämnats oberörd??

Jag blev stormande förtjust när jag såg Hedwig på Stockholms Filmfestival hösten 2001. Förra året visade jag den i min lilla privata filmklubb till likaledes stor framgång. Jag skrev då en revy om filmen som fortfarande står sig idag.

Filmen är svår att beskriva men du kan läsa mina tankar här.

Och nu, tadadada, vad tyckte Fiffi? Se här.

8 kommentarer:

  1. Får jag hänga på här?

    Underbar, underbar film! Glad att jag köpte den. Kommer definitivt att se om den och försöker nu övertala min filmstudio att visa den på stor duk.

    http://thevelvetcafe.wordpress.com/2011/12/07/hedwig-made-me-feel-ten-years-younger/

    SvaraRadera
  2. Jessica: klart du får hänga på! :-) Underbar film. Jag hade nog givit den en femma efter visningen 2001, men nöjde mig med en fyra denna gång. Men vissa scener är helt otroligt bra, Midnight radio-scenen i slutet tex.

    SvaraRadera
  3. Haha, som jag skrev hos Fiffi -- jag får väl fortsätta att vara ensam i min okärlekshörna när det gäller Hedwig :D

    SvaraRadera
  4. Sofia: Haha, vad du är vrång! Itchar det någonstans eller? ;-)

    SvaraRadera
  5. Vad tyckte Fiffi?
    Fiffi tyckte WÄÄÄÄÄÄÄÄÄJJJYYYYYYYY, WIHIIIIAAAAAYYYYYYYYYY Applåååååååder och visslingar!!

    (Och Fiffi tycker det känns lite konstigt att skriva om sig själv i tredje person.)

    SvaraRadera
  6. LOL. Prata om sig själv i tredje person är alltid ett gott tecken!

    SvaraRadera
  7. .....på en aningens skev självbild....!? :)

    SvaraRadera
  8. Hehe, nästa steg blir väl att du skriver i "vi"-form...? :-)

    SvaraRadera