fredag 22 juni 2012

Gone Baby Gone (2007)


Kids forgive, they don't judge, they turn the other cheek, and what do they get for it?

Gone baby gone är Ben Afflecks debutfilm som regissör. Han har också varit med och skrivit manus som bygger på en thriller av Dennis Lehane. Jag är mäkta imponerad av Afflecks hantverk. Detta är en tät thriller, rakt berättad utan krusiduller. Jämfört med Shutter Island, en annan thriller av Lehane som filmatiserats, så är Gone baby gone mer avskalad. Spänningen i Gone baby gone kommer från handlingen och skådespelarnas insatser. I Shutter Island förstärks spänning genom stormiga miljöer, skräckinjagande scenografier och tvistade karaktärer. Gone baby gone är enklare men mycket spännande.

Skådespelarna i Gone baby gone är överlag mycket bra. Bens bror Casey Affleck, en skådespelare som jag normalt sett har lite svårt för, är väldigt bra i denna film. Han spelar sin karaktär på ett mer naturligt sätt än brukligt. Hans Patrick är en total badass. Han är stenhård helt enkelt. Patricks flickän och kollega Angie spelas av Michelle Monaghan. Hon är bra i rollen, men den får mindre utrymme än Patrick.

Filmen handlar om sökandet efter en kidnappad 4-åring. Amy Ryan spelar flickans mor Helene. Hon är en narkoman som hänger med fyllos och knarkhandlare i Bostons undre värld. Patrick och Angie blir hyrda för natt söka efter flickan i kretsar där polisen inte når fram. Det börjar som ett svårt fall, men det uppdagas snart vara ännu mer komplext än vad det verkade i början.

Gone baby gone påminner lite om stämningen i filmen Frozen River. Man får se en baksida av USA som luktar unket, bistert och rått. Amy Ryan och Jill Quigg i rollen som Dottie är mycket trovärdiga som "white trash"-brudar med kraftiga problem med auktoriteter. Vilken idiot som helst kan göra barn, men alla är inte lämpliga att ta hand om dem. Helene är ett typexempel på detta. Parallellerna till verkliga fall, tex den försvunna Madeleine, blir påtagliga när det kommer fram att Helene var på krogen för att skaffa kokain när dottern blir bortrövad. Scary...

I övriga roller ser vi en som alltid stabil Morgan Freeman som polischefen, ett mycket starkt protträtt av Ed Harris som spelar en avtrubbad polis.

I slutet av filmen ställs karaktärerna, och vi åskådare, inför ett moraliskt dilemma. Ska man hålla på Patrick eller Angie? Det är svårare att besvara än vad man först tänker sig. Jag tycker nog att Patrick gjorde rätt, men jag tror likväl att Angie antagligen hade rätt. Gone baby gone var en positiv överraskning och en riktigt bra thriller. Jag ger den fyra goda viljor av fem möjliga.

Betyg: 4/5

8 kommentarer:

  1. En bra filmatisering av en av Lehanes bättre böcker om privatdeckarna Patrick o Angie. Blev lite förvånad att de lyckats fånga boken såpass bra.

    SvaraRadera
  2. Kul att höra. Jag har inte läst en enda av hans böcker men hört gott om dem. Jag brukar helt enkelt inte läsa så mycket crime/deckare...

    Så du håller med om betyget?

    SvaraRadera
  3. Boken är bra fångad, men jag tycker nog fortfarande att den är klart bättre än filmen. Men det moraliska dilemmat är mycket intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Satan vad du har läst mycket. Själv har jag problem att avsluta en endaste bok nu för tiden. Annat var det förr om åren då jag läste en massa (skräp). Nu för tiden tar jag mig an böcker som mitt intellektuella jag vill läsa, men som jag i praktiken inte orkar med...

      Radera
    2. Det är väl samma här, läsfrekvensen har gått ned i samma takt som bloggfrekvensen gått upp... Tricket är att inte ta böcker som utmanar intellektet, lättsmält skräp ska det vara :)

      Radera
    3. Sant som det var sagt.

      Men av någon anledning tror jag inte att du är riktigt ärlig nu, du läser nog inte så mycket lättsmält skräp... :)

      Radera
  4. Vi har sett samma råa film. Tät spänning och i slutändan handlade det om människor och deras beslut.

    http://jojjenito.wordpress.com/2010/10/16/gone-baby-gone/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl inge fel på Ben Affleck?? ;-) Visst, han må vara lite för kommersiell i sin framtoning som skådespelare men som du skriver, han är bra bakom kameran här. Jag var mest överraskad över vilken bad-ass Casey Affleck visade sig vara. Mycket trevlig thriller.

      Radera