tisdag 19 juni 2012

Game Of Thrones - Season 2 (2012)


I am the Mother of Dragons!

Det är fascinerande hur snabbt man kan bli som beroende av en tv-serie. Jag har just sett klart säsong två av Game of thrones och nu känns det helt orimligt att vänta tio månader på säsong tre!

Säsong ett lyckades både introducerade världen (Westeros) och de flesta huvudkaraktärerna (familjerna Stark, Lannister och Targaryien) samt få till ett bokslut i säsongsfinalen. Säsong två tar vid där ettan slutade och nu är det krig i Westeros. Vi har åtminstone fyra kungar; Joffrey, Stannis, Rob och Renly. Under säsongen drar handlingen iväg i flera riktningar, likt det flerfrontskrig som pågår i landet. Jag tycker också att det öppnas fler frågor än vad som besvaras, vilket leder till en känsla av mellansäsong. Många spännande händelser i framtida avsnitt sätts upp här.

Arya Stark
Det är så många trådar igång att det är svårt att hänga med ibland. Men flera av trådarna är väldigt bra (intressanta). Den tråd jag fann mest spännande är den med Arya i huvudrollen. Det var också via denna tråd som serien blev rejält mycket mer brutal. Men det är bara bra att barnförbjudna händelser hanteras på ett barnförbjudet sätt. Arya med Tywin Lannister var säsongens bästa duo, fantastiskt skådespeleri på båda parter, ung som gammal. Det ska också bli mycket spännande att följa vad som kan komma ur hennes relation med Jaqen, en shape shifter?

Daenerys med ett av hennes "barn"
Den andra tråden som var mycket, mycket bra är den om Daenerys och hennes drakar. I början var det ganska tråkigt när de vandrade i öknen, men från och med att de kom till handelsmännens stad Qarth tar det fart. Hennes äventyr i The House of Undying påminner väldigt mycket om den ritual the Accepted måste genomgå före de blir Aes Sedai i The Wheel of time då de inträder i en magisk värld och där de kan bli fast för alltid om de gör fel val (tex stannar med en död make och deras barn...).

Handlingen i Kings Landing med Tyrion som King Joffreys Hand var bra, men inte lika bra som Tyrions första säsong. Peter Dinklage är dock fortfarande magisk i rollen som Tyrion. Jon Snow och tråden från norr om The Wall kan ge en hel del spänning i kommande säsonger, under denna säsongen var det lite segt och alldeles för mycket fokus på pojke-flicka relationer (två gånger om till och med). Theon Greyjoy hade en av säsongens minst intressanta trådar.

Tyrion Lannister
Den enda tråd som jag hade problem med var den om Rob Stark och hans krigståg. Jag tycker att de missat att etablera varför, och hur, han blivit så överlägsen på slagfältet. Inget av hans eventuella briljans har visats, den har endast hänvisats till i bisatser. Det enda man får se om honom är när han skäller på Catelyn eller svansar runt sin flickvän. Jag saknar lite mer fundament i det bygget.

Jag har fortfarande mina tre favoriter i Arya, Daenerys och Tyrion. Men det finns också många "sköna" karaktärer som man älskar att hata; den ohyggligt onde Kung Joffrey, Little Fingers Baelish, enucken Lord Varys, den cyniske Jamie Lannister eller The Silk Lord i Qarth.

King Joffrey
Nu är det alltså nästan ett helt år kvar tills säsong tre ska sändas i USA. Jag har ett kraftigt sug efter mer från Westeros. De fem första böckerna är härmed beställda och kommer snart hem med posten. Det får bli årets sommarläsning!

Betyg: 5/5

14 kommentarer:

  1. Är i mitten av bok fyra och du kommer märka att tv-serie o bok skiljer sig åt ganska mycket åtminstone i del två. Annars tycker vi ganska lika. Brienne är min fjärde favorit. Vilken gigant till kvinna!

    SvaraRadera
  2. Det ska bli otroligt spännande att börja läsa dem. Är säsong 2 lika med andra boken, eller med halva andra boken?

    Jag hoppas att det kommer finnas mycket mer detaljer och historier i böckerna... :-D

    SvaraRadera
  3. Mycket bra sammanfattning! Trist att jag inte hittade din blogg tidigare, för det är jättekul att se att du gjort samma parallell som jag angående Daenerys i House of the Undying och Aes Sedaiernas test. Jag tycker att det är lite kul att se sånt som många inte har en aning om, då många som ser Got inte alls är "fantasymänniskor" ;-)

    Också roligt att veta att Jordan och RR Martin var bra vänner och började skriva nästan samtidigt (och lika segt) på sina fantasyepos. Jag blev tipsad om "A song of ice and fire" av en Jordan-vän för många år sedan och den låg på min waitinglist länge, men när det lanserades att det skulle blir tv-serie av HBO blev jag först lite sur för att de inte gjorde Jordan istället, så det dröjde ett par månader innan jag såg GoT:s första säsong (såg den i ett maraton sommaren 2011)... Haha.

    Håller för övrigt helt med dig om Rob Stark. Tyckte hela den delen av serien var trist och hans karaktär ointressant. Har mer att tillägga om det i säsong 3, men av respekt för dem som kanske inte sett längre än säsong två lägger jag in den kommentaren under ditt inlägg för säsong 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bättre sent än aldrig. Kul att du hittade hit till slut. :-)

      Jag har också fantiserat om en tv-serie i HBO kvalité om WoT. Då skulle det krävas att någon skrev ett mycket tajtare manus. Jag tycker man borde välja att fokusera på Rands och Egwenes historier, och tona ner bihandlingarna som tex Nyanaeve utför. Perrins öden i drömlandet borde också kortas under inledningen för att ta fart när man närmar sig slutet. Mat skulle kunna vara en joker som finns med lite hela tiden, likt Arya's story i GoT. Moiraine skulle förstås också vara en viktig figur. Men det finns en hel del dökött att ta bort från bok 8/9-11, ja typ hela böckerna faktiskt... Ja, ja, drömma kan man ju alltid. Samtidigt trodde jag som liten aldrig att jag skulle få se Sagan om ringen på "riktig" film... :-)

      Radera
    2. Ja, det skulle vara svårt kanske att göra tv-serie av Wot av den anledningen att det är så sjukt många karaktärer. Å andra sidan är ju inte GoT direkt en "one man story"! Jag tänker också att fokus isf skulle ligga på Rand och Egwene, men def också Mat, Perrin och Nynaeve (gillar du inte Nyvis??). Perrins "resa" skulle verkligen behöva hållas mycket kortare än det utrymme det ges i böckerna. Heregud ja. Liksom jag tycker Bran Starks del är rätt trist, känns lite oförklarat än så länge vad det är han sysslar med egentligen och jag har helt glömt bort vart de där syskonen kom ifrån...

      Moiraine är ju lite av WoT:s Gandalf, så hennes roll skulle vara just det att dyka upp när hon behövs som mest :-)

      Men alltså, har du sett de hemmansnickrade försöken till Wheel of Time-tv/film? Ha ha superkul och überfjantigt... https://www.youtube.com/watch?v=lVbJY600-xE


      Radera
    3. Och det allra roligaste nörderiet... Castingen.

      https://www.youtube.com/watch?v=3aqSnbwRtXI

      Tycker faktiskt att Joseph Gordon-Levitt vore bra som Mat :-)
      Och Rachel Weisz som Moiraine!

      Radera
    4. Tack för länken! Fan-filmer är på sin höjd roande, men de poängterar mest avsaknaden av en riktig film/serie...

      Hittade denna länk via din länk. En del intressanta casting choices. Suveräna val många för de onda. Helt rätt att sätta de allra mest kända som onda! https://www.youtube.com/watch?v=HU_3nrwEaDU

      Det är inte så mycket mängden av karaktärer som är problemet i WoT, mer en ofokuserad story. Därför borde man ta bort en massa. Fram till att Rand blir Aiels ledare är det hyfsat tajt, sedan kan man spendera tid med konflikten inom det vita tornet, Perrins resa och konflikten med the Seanchans. Därefter snabbt mot slutet. Skulle kunna bli en 7-8 bra tv--seriesäsonger!

      Radera
    5. Hahaha, vi skickade olika länkar med castingförslag. Har båda Rachel Weisz som Moiraine? Rachel är en av mina favvisar, precis som Moiraine! Jag ska genast kolla den nya länken.

      Radera
    6. Har alltid sett Egwene som blond. Va fasen var hon brunett?

      Min, vilken klockren casting, Rachael Leigh Cook...

      Natalie Portman som Nynaeve? Nej.

      Är Rachel Weisz tillräckligt liten, kort och nätt, för Moiraine?

      Radera
    7. Rekommenderas: https://www.youtube.com/watch?v=lfOhlxYiKQs

      Radera
    8. Nej va, Egwene är inte blond! Hon, liksom Nynaeve, är kortväxt, brunhårig och brunögd (som de flesta från Two Rivers, du vet Rand sticker ju ut...) Nja, jag vet inte, Rachel Weisz är kanske inte tillräckligt "liten" för att vara Moiraine, men jag gillar hennes skarphet i utseende och skådespeleri. Håller med dig om att Portman som Nynaeve känns lite off, skulle behöva nån som är mer "mogen". Kanske ist Portman som Egwene? :-) Ha ha, jag gillar också Leigh Cook som Min.

      Åh ja, ska kolla in Q&A:n när tid finns.

      Radera
    9. En skådis som jag tycker är kraftigt underskattad och som antagligen är bättre än Portman är Anne Hathaway. Hennes lilla roll i senaste Alice i Underlandet var jättebra tex. Hon skulle funka bra som den vackra (?) Nynaeve med långt tjockt hår och mörka ögon. Svårtydd och bångstyrig. Oftast arg men också mycket, mycket stark. Jag tycker att killarna måste vara unga och se oerfarna ut. De som spelar Aes Sedai får inte vara för unga, ej heller gamla såklart eftersom de inte åldras, men erfarenheterna och styrkan måste lysa igenom, därav lite mer erfarna skådespelerskor...

      Ska ge dig ett tips som är kungen av tips (om du inte redan känner till detta). Har du följt/läst Leigh Butler's re-read med kommentarer av hela serien? Sista inlägget denna vecka för övrigt, mångårigt projekt, hon har ju hållit på sedan januari 2009.
      Länk: http://www.tor.com/blogs/2009/01/the-wheel-of-time-re-read-introductory-post

      Radera
  4. Men titta, du använder dig också av ordet mellansäsong här! Då var det inte bara jag alltså, skönt det.

    Jag tänker lite på Dallas nu, på J.R som var så elak, en ond man som det inte gick att tycka illa om för han var ju J.R och han skulle vara osympatisk. Det var EN karaktär i en hel serie som var så pass ond, GoT har hur många som helst. Finns det nån (vuxen) som enbart är god? Hodor? Fast å andra sidan, vad är Hodor? Vad vet man om honom? Han kanske också skulle vara elak om han kunde säga nåt mer än...Hodor?

    Och dom där du skriver om som man älskar att hata, Joffrey, Little Fingers, Varys, Jamie och alla dom andra, alltså, hur utstuderat vidriga människor är dom inte? Mördande, baktalande sladdertackor som skulle sälja sin mamma för en lillfingernagel av makt. Är det inte lite smutsigt att tycka om dessa karaktärer? Och framförallt, i detta sammanhang skulle J.R ses som en söndagsskoleelev.

    Dracarys! Marsch pannkaka in i säsong 3 nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dracarys!

      det är en stor skillnad på vilka man hatar/gillar respektive vilka som är mer eller mindre underhållande att titta på, det är helt klart!

      Och allt eftersom man ser serien blir de onda ibland lite mindre onda och tvärtom. Det är inte svart eller vitt vilket gör det så mycket mer intressant tycker jag. Lord Varys? Var han ond? Hehe.

      Radera