fredag 8 juni 2012

The Cabin In The Woods (2012)


If we all stick together we're gonna be fine... Let's split up.

Det är minst sagt lite svårt att skriva en revy om The cabin in the woods. Som så många andra vill jag inte spoila upplevelsen för de av er som ännu inte sett filmen. Detta är en film som jag starkt rekommenderar till alla som är tillräckligt intresserad av film för att läsa min blogg. Och speciellt om du är intresserad av skräckfilm, Joss Whedon eller filmhistoria kommer denna film falla dig på läppen. Jag kommer skriva en kort spoilerfri del och sedan efter ett gäng lustiga posters kommer min spoileraktiga text. Läs INTE den andra delen om du inte har sett filmen.

A cabin in the woods
Filmen handlar till synes om fem collegestudenter som ska åka till en stuga i skogen över helgen för lite R&R, komma bort från stan, partajja lite och vem vet kanske få lite sex. Gänget är det "vanliga"; den atletiske alfahannen Curt (Chris Hemsworth), den dumma blondinen Jules (Anna Hutchinson), den sköne bohemen, "the stoner" Marty (Fran Kranz), den oerfarna oskulden Dana (Kristen Connolly) samt den gode bror Duktig som fyller minoritetskvoten Holden (Jesse Williams). På väg till stugan blir de varnade av en sliskig gubbe på en bensinmack. "Åk inte vidare." "Folk kommer inte tillbaka om de åker dit..." Självklart åker ungdomarna vidare. Och sedan börjar det...

Så, visst låter det som en helt vanlig "cabin in the woods"-skräckis. Men i detta fall är filmens tag line:

"You think you know the story."

Mer kan jag inte skriva utan att spoila. För JAPP, detta är inte den "vanliga" tretton på dussinet-slasherfilmen. Gå nu och se filmen och kom sedan tillbaka, torka det stora leendet från ditt ansikte, och läs resten av min revy...


SPOILER ALERT. SPOILER ALERT. SPOILER ALERT. SPOILER ALERT.




Jag startar denna spoiler-avdelning med några retoriska frågor... Varför beter sig ungdomar i skräckfilmer som det gör? Är de dumma i huvudet eller? Varför går publiken på dessa filmer? Vill de se ungdomarna dödas på de mest hemska sätt, eller är de där för att heja på dem? Vad förväntar sig publiken från en slasher-film? Frågor som dessa måste ha rumlat runt i huvudet på Joss. Nu var det dags att göra upp med en hel filmgenre...

Direkt i filmens inledning möter vi tre tjänstemän som är på väg in på jobbet inför en helgs övertidsarbete. De prata om ditt och datt, gnabbas lite och har en allmänt skön jargong. Det är Hadley och Sitterson, spelade av favoriten Bradley Whitford (Josh i The West Wing) och Richard Jenkings, samt Lin spelad av Whedon-skådisen Amy Acker (Angel, Dollhouse). Whitford och Jenkins är sanslöst roliga hela filmen igenom och en stor behållning. De spelar karaktärerna helt perfekt.


Sitterson, Lin och Hadley
Men vänta nu, läser du detta innan du sett filmen? Spring iväg och se filmen först. Dummer!

Det etableras med en gång att ungdomarna i stugan är övervakade och till och med till viss del styrda av folket i kontrollrummet. Varför visar det sig under filmens avslutande tredjedel, men det kommer jag inte avslöja här.

I en annan scen tidigt i filmen arrangerar Hadley vadslagning om hur ungdomarna ska gå sitt grymma öde till mötes. Alla som tjänstgör bakom kulisserna skämtar och skojar om det hemska. De är alla förväntansfulla inför blodbadet som ska ske. I en annan scen när Curt och Jules ska ha sex undrar killarna som stirrar på skärmarna i kontrollrummet om kameravinklarna blir rätt - så att de kan få se Jules blottade bröst (ja!).

Först känner vi avsky för Hadley och Sittersons hjärtlösa övervakande...

Men sedan börjar satiren gå upp för biobesökarna. Det är nu Joss Whedon och Drew Goddards briljans börjar skönjas. Folket i kontrollrummet är vi, biobesökarna. Vi sitter och slår vad med oss själva om vilka hemskheter som kommer drabba ungdomarna. Vi sitter och hoppas att kameravinklarna ska tillåta oss se bara bröst.

Joss och Drew har gjort en film som dryper av referenser till en genre som de uppenbarligen kan utan och innan, som de måste älska, men som de också måste vara innerligt trötta på. Varför är det alltid på samma sätt? Varför är den grundläggande strukturen nästan alltid lik? Den dumma blondinen dör först, sen alfahannen, sen the stoner, sen den gode minoritetspersonen. Sist kvar är oskulden och ibland överlever hon, ibland inte...

Förklaringen till allt detta ges i denna film vilket sätter alla andra slasherfilmer i ett helt nytt perspektiv. Wow, tala om meta-diskussion. Whedon och Goddard är trötta på både "lazy storytelling" och publikens misslyckande att kräva originalitet.

Ploten i "The cabin in the woods" är enkel och förutsägbar därför att allt är ett spel, styrt av "the puppeteers", med samma script som alltid. Det lustiga är att våra fem ungdomar inte alls stämmer in på stereotyperna men via droger och kemikalier omformas de. Jules är inte en dum blondin, Curt är ett läshuvud och Dana är inte en oskuld (affär med sin "professor").

Marty
Jag såg filmen med min kompis Robert och vi var lite förvirrade när vi kom ut. Det är en sådan over load av intryck att det tog mig några dagar att smälta filmen och reda ut vad jag tyckte. Tredje akten av filmen är som den största bergochdalbana du kan tänka dig. 

Filmen stannar i huvudet och blir bättre ju mer jag tänker på den. Den har en mycket underhållande dialog och filmen är riktigt komisk. Den bygger på en gigantisk plot-twist som givetvis inte blir samma överraskning vid en omtitt, men jag kommer helt säkert se om den för dess humor, satir och nutidskommentarer.

Skådespelarinsatserna är väldigt bra. Det är en bra castad film. Bradley Whitford och Richard Jenkins står ut. De är sensationellt underhållande. Fran Kranz som Marty kan konkurrerar om titeln en av de bästa stoners i filmhistorien. Chris Hemsworth och Kristen Connolly är jättebra.

Jag ger The cabin in the woods fyra Joss av fem möjliga.

Betyg: 4/5

16 kommentarer:

  1. Jag trodde det här var en komedi alternativt inte så seriös film, men ditt fina betyg, några vänners rekommendation samt det fina IMDb betyget gör att jag ska hålla ögonen öppna på den här. Tack för tipset ! Sen om det är något i min smak återstår att se ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ren komedi. Inte ren horror. Gå och se den! Du har mitt "approval" i alla fall. eEn förbi så ospoilad du kan. Läs inget, se inga trailers, prata in med dina kompisar om den... Kom sedan tillbaka hit så vi kan diskutera. Jag dör nästa av att ingen har sett den än, och jag vill snacka av mig!

      Radera
  2. Ber om ursäkt, jag måste ha varit totalförvirrad igår. Jag var nämligen helt övertygad om att jag _hade_ läst om Cabin här hos dig, men det jag ju inte ha gjort eftersom jag inte hann läsa några blggar i fredags och igår. Måste ha blandat ihop det med texten på film4fucksake. Men jag haver lytt order och hoppat över spoilerdelen, så får vi se när jag kan återkomma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, inget att be om ursäkt för. Bra jobbat, att sluta läsa, men se den snarast så att vi kan snacka om den...

      Radera
  3. Svar
    1. Joss Whedon IS my master now.

      Radera
    2. Såg den (äntligen) idag. Underbar.
      Och teaser-postrarna som du har med i revyn är ju fantastiska.

      Hade missat dem, tack för att du klistrade in dem. :)

      /P.

      Radera
    3. Jo, speciellt "Actually release it". Hehe.

      Radera
  4. Tralala :) Hade väntat på denna film i två år. När den äntligen kom hamnade den bara i storstäderna :( Imorgon kommer den dock till lilla Karlstad så på måndag blir det bio :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, coolers. Jag hoppas att du får en fantastisk upplevelse. Jag kan nästan lova att du kommer får en fantastisk upplevelse. Och jag ser fram emot en lång och djuplodande analys av filmen och dess betydelse efteråt.

      Radera
  5. Den är smaskens. "Inte ren komedi. Inte ren horror" är klockren beskrivning. Att man inte sett något liknande innan inger en massa möjliga hopp om allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja sant, den inger hopp om en massa möjligt allt.

      Radera
  6. Ja, äntligen har jag alltså fått se den. Älskade den! Rätt omöjlig att skriva om utan att spoila, men ingen kan säga annat än att du varnade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att du älskade den!

      Jag hoppas att du har torkat leendet från läpparna och läst hela revyn. Nej, det var ingen idé att ge sig på en spoiler-fri revy så jag körde på för fulla muggar efter spoilervarningen.

      Radera
  7. Såg filmen igår och blev ganska besviken. Men så har jag lite svårt för en massa cgi-effekter och annat som förstör. Själva idéen var det annars inget fel på. Och jag håller med om att Fran Kranz i rollen som Marty var filmens behållning.

    Så här skrev jag om The Cabin in the Woods.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att du inte greps av den smarta idén bakom filmen som många andra. Jag la knappt märke till om cgi-effekterna var bra eller dåliga, det hade liksom mindre betydelse för mig.

      Fran Kranz var verkligen kul, där tyckte vi lika.

      Radera