onsdag 20 juni 2012

Bottle Rocket (1996)


Let's get lucky.

Alla filmälskare har vi våra favoriter. Det kan vara regissörer, skådespelare eller genrer. Jag har några favoritregissörer och en av dem är Wes Anderson. Det känns som jag "alltid" har gillat Wes Anderson, men så är det ju inte. Jag har i och för sig sett alla hans filmer men jag kände för ett tag sedan att jag borde se om dem i rätt ordning och samla tankarna. Jag startar då friskt ett nytt projekt och därför ska jag nu försöka revya en film per vecka, med avbrott för semestern. Hur gick det då till när jag upptäckte den egensinnige Wes Anderson?

Jo, det var min filmälskande kompis Johan som introducerade mig för Wes Anderson för cirka tio år sedan. Några kompisar hade samlats i Uppsala för att se film och Johan tog med sig Wes Andersons debutfilm Bottle rocket. Anderson har skrivit manus tillsammans med Owen Wilson (en favorit) och Owen spelar en av två huvudroller. Den andra spelas av Owens bror Luke Wilson (en annan favorit). Bröderna Wilson och Anderson har skapat en härlig liten dramakomedi som också passar väl in i kategorin: American Independent.

Det första jag tänkte på när jag nu ser om filmen är hur unga Owen och Luke ser ut. Det är väl tyvärr ett tecken på hur tiden går, men lyckligtvis hade jag ingen spegel till hands när jag såg filmen...

Luke och Owen Wilson
Filmen handlar om bröderna Anthony (Luke) och Dignan (Owen). Efter en mindre livskris har Anthony lagt in sig på psyket. Väl ute från hispan finner han att den alltid drömmande Dignan har stora planer. Dignan vill att de ska starta en rånarliga! Han har tagit fram en plan, en detaljerad plan, för de närmaste tjugo åren. Anthony kan inte annat än sucka tungt och sedan hänga på sin förvirrade bror. Deras äventyr tar dem till ett ödsligt motell ute på landsbygden men där tar det stopp då Anthony blir hopplöst förälskad i av motellets städerskor Inez (Lumi Cavazos). Nu ställs allt på sin spets, Anthony måste välja kärleken till Inez eller kärleken till sin bror.

Som så vanligt med bra dramakomedier är handlingen av underordnad betydelse. Redan i första filmen kan man ana Wes Andersons stil. Denna film, som så många av Anderson's filmer, bygger på ett störtskönt persongalleri, en underbart vrickad dialog och en allmänt goofy stämning i filmen. Detta är en film som vinner på att man ser den flera gånger. Den har en guldgruva av citat som kan och bör användas i det vardagliga livet. Humorn i filmen passar kanske inte alla, men jag älskar den lite sofistikerade akademiska humorn som Anderson kör med. Detta är långt från buskis eller komedier som bara bygger på "slag under bältet"-skämt.

Som första film är detta ett gott hantverk. Men den är inte fulländad. Jag saknar lite mer djup i huvudkaraktärerna för att helt falla för filmen. Det finns flera bra biroller i filmen, bland annat dyker James Caan upp i en liten men viktig roll. Jag gillar Robert Musgrave som Bob likväl hans pennalistiska bröder. I slutändan är detta en film som lovar gott inför fortsättningen.

Jag ger Bottle rocket tre stabila planer av fem möjliga.

Betyg: 3/5



10 kommentarer:

  1. Kul att du skriver om en Wes Anderson-film just nu när jag varit och sett hans senaste, Moonrise Kingdom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, vilken timing. Jag väntar med att läsa revyer på Moonrise Kingdom. Jag ska försöka komma iväg och se den nästa vecka.

      Radera
  2. En väldigt trevlig film. Ska bli kul att följa temat. Jag hade ett likadant för två år sen:

    http://addepladde.wordpress.com/2010/10/21/wes-anderson-1-bottle-rocket-1996/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du också Pladd? Kul. Såg du alla hans filmer i följd?

      vi tyckte dessutom väldigt lika om Bottle rocket. Bra debutfilm, men inget mästerverk.

      Radera
  3. Det gjorde jag. Skrev om samtliga också. Ska bli kul att se hans nya eftersom det var ett tag sen jag var inne i "Wes-bubblan".

    Här är en samlingssida:
    http://addepladde.wordpress.com/regi-wes-anderson/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nice. Jag ska läsa dina revyer efter jag skrivit om filmerna. Enligt planerna kommer nästa på onsdag: Rushmore

      Radera
  4. Alltid trevligt med ett tema. Jag kommer nog inte kommentera så mycket för har man inget trevligt att säga ska man i möjligaste mån hålla tyst.
    Wes Anderson ger mig kalla kårar. Däremot fick jag fribiljetter till hans senaste och det kommer en recension på den filmen. Men jag löste detta på ett bra sätt, min dotter fick gå i utbyte mot att hon skriver ihop något ;)

    SvaraRadera
  5. filmitch: aj då. Kalla kårar är inte bra i detta sammanhang. Men jag ser fram emot dotterns revy. Kul att du drar ned familjen i "fördärvet" med dig!

    SvaraRadera
  6. En fin liten film, jag älskar rånscenen i bokhandeln. Och soundtracket är fantastiskt, förstås. Egentligen är ju allt Wes Andersonskt redan på plats, det är bara inte riktigt förfinat.

    Ser fram emot alla Wes-revyer! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin liten film är en bra beskrivning. Tyvärr blev revyn av andra filmen lite försenad av ett oplanerat besök av en god vän med familj som stannade några dagar...

      Radera