torsdag 31 maj 2012

Tucker & Dale vs. Evil (2010)


He's heavy for half a guy.

På en av de senaste träffarna med Filmspanarna diskuterades Tucker & Dale vs. Evil lite kort. Jag har för mig att Sofia var mycket förtjust i den bland annat. När dessutom Firefly-favoriten Alan Tudyk spelade en av huvudrollerna så blev jag intresserad. Det kommer bli svårt att skriva om denna film utan att riskera spoilerage, så om du inte vill veta något om handlingen i filmen, sluta läsa nu.

Filmen bygger på ett stort och smart skämt. Tucker och Dale är två godhjärtade hillbillies som köpt en "cabin in the woods", en "fixer upper" som ska fungera som sommar- och fiskestuga. På väg till stugan stöter de på ett gäng collegestudenter. Det är en grupp med de vanliga stereotyperna; en störig snobb, en som bara vill röka på och partaja, den dumma blondinen osv. Ungdomarna är fyllda med förutfattade meningar där bönder och mördande våldtäktsmän ingår i dessa meningar. De lyckas hetsa upp sig över Tucker och Dale och tror illa kvickt att de är perversa kannibaler. Därför måste de lite lätt klumpiga ungdomarna "försvara" sig, och som den gamla devisen säger "anfall är bästa försvar". Det blir blodigt och köttigt.

Detta är en hysterisk film. Det är gore och humor i en saligt sörjig blandning. Filmmakarna blinkar hejdlöst åt åskådarna och det känns som att ingen inblandad tagit filmen helt på allvar. Vilket är bra! Är detta en spoof-film? Njae, den har lite mer kött på benen, det är mer en kärleksfull komedi som skämtar om slasher-film. Jag har inte sett The cabin in the woods än, men med tanken på snacket runt den filmen känns Tucker & Dale som en mindre sofistikerad "kusin" till den omtalade Joss Whedon-produktionen.

Jag var helt klart underhållen av Tucker & Dale vs. Evil, men det är inte en film som jag älskade. Den påminner lite i stil och ton om Zombieland, och det är en film som var mycket bättre. Se hellre den.

Jag ger Tucker & Dale vs. Evil tre missförstånd av fem möjliga.

Betyg: 3/5


Filmens kanske roligaste scen "flismaskinen"

Kolla vad Sofia tyckte om filmen här.

6 kommentarer:

  1. Tack för en så prominent plats i din text. Däremot vete tusan om jag inte skulle sätta den som lika bra som Zombieland, i alla fall om jag ser till min egen upplevelse av de två olika filmerna. Men jag kan hålla med om att Zombieland har lite större ambitioner vad gäller det visuella och narrativa.

    SvaraRadera
  2. Zombieland är klart bättre. Tag tex skådisarna Woody Harrelson, Jesse Eiseberg och Emma Stone och jämför dem med Alan Tudyk, Tyler Labine och Katrina Bowden...

    SvaraRadera
  3. Som skådisar är alla i Zombieland bättre, men jag vet inte om jag egentligen tycker att deras _prestationer_ i just den film är bättre. En liten men viktig distinktion.

    SvaraRadera
  4. Aha, prestationen. Du är noggrann du!

    SvaraRadera
  5. Såg denna igår och gillade den skarpt.

    En kul film som leker med 'Cabin in the woods' konceptet och är nästan ett måste för fans av skräckgenren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart en måste-film för de som gillar slashers. Kul att du uppskattade den. Inte överraskande iofs.

      Radera