fredag 4 maj 2012

Pan's Labyrinth (2006)


Are you a fairy?

Omskakad och nästan illamående reste jag mig upp ur fåtöljen och torkade kinderna. Pan's labyrinth, eller El labertino del fauno som den heter på spanska hade varit lika hård som jag fruktat. Jag tittar ikapp filmer som jag missat från 2000-talet, och denna film från 2006 låg högt på listan. Detta är en film som fått en 22 minuter lång stående ovation efter premiären på Cannes filmfestival och den är allmänt hyllad av kritiker och publik världen över.


Året är 1944, tiden just efter fascisterna vunnit det spanska inbördeskriget. Den unga flickan Ofelia reser med sin gravida och sjuka mor Carmen till en avlägsen by i skogen för att förenas med Carmens nya man Captain Vidal. Styrkorna under ledning av Captain Vidal jagar motståndsmän som tagit sin tillflykt i bergen. Captain Vidal är en fanatisk, sadistisk och fullständigt hängiven ledare, fast besluten att "rena" Spanien från fascisternas motståndare. Ofelia flyr in i böckernas värld för att kunna hantera den situation hon hamnat i. Hon möter där en liten fe som berättar att hon är en försvunnen prinsessa. Om natten beger hon sig in i en labyrint och träffar där på väsen som hon inte trodde fanns.

Filmen pendlar mellan den fabel som utspelas i Ofelias fantastiska men mörka fantasivärld, och krigets grymma verklighet. Ibland kan jag som recensent lockas att skriva humoristiska "tongue-in-cheek"-inlägg om filmer. Denna gång, not so much. Hur tråkigt det än är med snustorra recensioner är det den enda väg man kan gå med en film som denna. Detta är en allvarlig film, och med allvar ska den behandlas. Filmen förmedlar essensen av vad krig egentligen gör med människan. Det är en kännedom som det kollektiva medvetandet i det svenska samhället till stor del saknar på grund av att det var så länge sedan vi var i krig.


Som min vän Frans kan fråga: Har den ett bra slut? Han menar då att om det är en deprimerande och olycklig film så väljer han hellre en annan film, medveten om att han kanske byter bort en bra mot en sämre. Denna gång är det en bra film med ett otroligt hemskt slut. Slutet i den verkliga dimensionen överskuggar slutet i fabelns värld. Frans, du har min välsignelse att inte se denna film. Jag var irriterad och mådde dåligt i två dygn efter jag sett den. Är detta en ond film?

Vilket betyg ger man till en film som denna? Det högsta betyget brukar jag bara ge till filmer som jag verkligen gillar med både hjärta, hjärna och mage. Inte till filmer som får mig att må pyton i flera dagar. Jag försökte till och med se en lättsam komedi senare på kvällen för att neutralisera lite, men jag blev bara än mer irriterad. Till slut måste dock regissör Del Toro äras. Visionen, fantasin och berättelsen är väl värd en 22 minuter lång stående ovation.

Betyg: 5/5

18 kommentarer:

  1. Jag blev också tagen av historien, men just den visuella fantasifullheten blev den stora höjdaren för mig. Man skulle vilja glänta på dörren till del Toros hjärna för att se hur det ser ut där inne.

    Sedan var det också skönt att man inte väjde för ett riktigt downer-slut, vilket kändes helt följdriktigt.

    En mycket bra text om en mycket bra film.

    SvaraRadera
  2. Sofia: Tack! Beröm värmer. Pan's labyrinth var verkligen en annorlunda film. Från mannen som gav oss Hellboy, no less! Jag har inte sett så många fler av honom, men blir ju lite sugen kan jag erkänna.

    SvaraRadera
  3. Jättefin recension av en helt fantastisk film som är så jävla jobbig att se om att jag drar mig för det men när jag väl tittar så kan jag inte göra annat än vågen, från hjässan till fotsulorna. Makalös film det här. Hurv! Håller med dig om vartenda ord.

    SvaraRadera
  4. Tänkte direkt att du säkert gett den 5/5, och mycket riktigt ;) Jag är, som jag nämnt förr, inte så förtjust i fantasy. Men denna är mer än så, det håller jag med om. Den var också bättre än jag trodde den skulle vara, mycket tack vare att den är så pass mörk och inte särskilt lycklig i slutändan (alltid ett plus när man inte förväntar sig det).

    Gav den en svag fyra, men var ändå glad att tyska Das Leben der Anderen fick vinna Oscarn.

    SvaraRadera
  5. En mkt mkt bra film.Bra skrivet men jag har inga större problem att se om den. Om jag är på rätt humör kan jag t.om tolka slutet som lyckligt ;)
    Toro har sysslat mest med skräck - tror jag har skrivit om alla hans filmer på min blogg förutom Blade 2 och hans första film med de kommer så småningom.

    SvaraRadera
  6. Fiffi: tack för de orden. Hur ofta ser du om den egentligen? ;-)

    SvaraRadera
  7. Movies-Noir: hehe, så du visste betyget snabbare än jag själv! Jag har sett Das leben.. och tyckte att den var bra, men långt ifrån denna film, faktiskt.

    SvaraRadera
  8. filmitch: du är positiv, det är bra, men i detta fall är jag rädd för att det bara finns en tolkning.

    SvaraRadera
  9. Bra text om en riktigt bra film. Även om historien är hemsk så fastnar jag mer för lekfullheten som utstrålas. Så i mitt tycke är det en ganska positiv film, trots det dystra slutet (som är det enda rätta).

    SvaraRadera
  10. adde: jo, vid en omtitt misstänker jag att jag kommer kunna njuta mer av fantasin och lekfullheten. Då när själva storyn är konsumerad, ur vägen.

    SvaraRadera
  11. Cronos har jag inte sett, men både Mimic och The Devil's Backbone är trevliga små filmer om än rätt olika. Däremot ska du hålla dig låååångt borta från Hellboy II.

    http://bilderord.wordpress.com/2011/06/27/hellboy-ii-the-golden-army-2008/

    SvaraRadera
  12. Bra text om en film som jag gillar. Nej, det är nog inte en "ond" film. Men vet inte vilket ord jag skulle använda istället. Helt klart del Toros bästa film.

    Sofia, så dålig är inte Hellboy II väl? Ah, du gav den en tvåa i alla fall, det är ju högt betyg för att vara från dig. ;)

    SvaraRadera
  13. Sofia: jag har sett båda Hellboy. Den första var fräck, kommer inte ihåg hur tvåan var, men inte så mycket sämre väl?

    Cronos finns på Criterion och det brukar betyda att den är bra.

    SvaraRadera
  14. Jojje: nej, inte ond, men den gör det som en ond film skulle gjort... :-)

    SvaraRadera
  15. Jag kan inte säga att Das Leben der Anderen var bättre eller sämre än denna, men den tilltalade mig mer. Det var mer min typ av film helt enkelt. Så personligen tycker jag mer om den. Men jag förstår om man gillar denna också, eller mer. Det är en av de bättre fantasyfilmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att de två är två bar filmer. Gillade nog denna mer för att det är en så mäktig film både i handling och fantasifullhet.

      Radera
  16. Sjukt överhypad film som inte alls lever upp till hyllningarna.
    http://film4fucksake.blogspot.se/2010/11/pans-labyrint.html
    /Surskägget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är för hård. Orättvis? Jag vet inte, men jag lät mig i alla fall dras med av den magiska sagokänslan. Hade det varit bättre om det bara varit sagan, utan kriget? Vet det inte.

      Radera