söndag 1 april 2012

Game Change (2012)


Steve Smith: Still think she's fit for office?
Rick Davis: Who cares. In forty-eight hours no one will even remember who she is.

Nej, det var inte riktigt så det blev. Detta är inte ett skämt och Sarah Palin har inte fallit i glömska. Om det vill sig riktigt illa kommer hon göra en comeback inför valet 2016. "Game change" är en HBO-film som jag hörde om på Filip & Fredriks excellenta podcast. Jay Roach (Meet the parents, Recount) har regisserat denna högaktuella film som bygger på Mark Halperins bok.

Julianne Moore är osannolikt portträttlik i rollen som Sarah Palin. Och detta kan mycket väl vara Juliannes bästa rollprestation någonsin. Hon är suverän. Stabile Ed Harris spelar den värdige John McCain och den alltid förträfflige Woody Harrelson spelar McCains politiske strateg Steve Schmidt. I rollen som kampanjledaren Rick Davis ses Peter MacNicol, känd från "Ally McBeal".

Den riktige Steve Schmidt har sagt att filmen på ett realistiskt sätt beskriver presidentkampanjen 2008, medan den riktiga Sarah Palin har fördömt både boken och filmen som förtal. Jag antar att filmen må vara lite tillskruvad, men jag tror nog att den ganska väl beskriver vad som hände och vilka stämningar som fanns då det begav sig. Flera av de intervjuer och uttalanden som Palin gjorde 2008 finns ju kvar på youtube och i andra källor på interwebben.

Jag ser detta som "The West Wing from hell". Om tv-serien "The West Wing" är en romantiserad bild av de "goda" demokraterna, är  "Game change" en verklighetstrogen bild av de "hemska" republikanerna. Man kan undra om filmen är en komedi eller ett drama. Jag säger att den är ett roligt och rysande drama!

Jag finner alltid de amerikanska presidentvalen och kampanjer därom mycket intressant. Just nu är det ju Mitt Romney mot Rick Satorum som kämpar om att få representera republikanerna i höstens presidentval mot demokraternas Barack Obama.

"Game change" ger en galet underhållande inblick i McCains kampanj. Man tappar hakan över vilka misstag som gjordes och hur obildad Sarah Palin verkar vara. Tänk om de vunnit, då hade hon varit en hjärtinfarkt ifrån att bli USA's president och "commander-in-chief". Scary.

"Game change" är en film för alla som är intresserade av amerikansk politik, och jag ger den fyra desperata chanstagningar av fem möjliga.

Betyg: 4/5


2 kommentarer:

  1. McCaine har rykte om sig att ha ett hetsigt humör något som inte framkom i filmen. han verkade mest vara en trött gentleman. men visst var den bra :)

    SvaraRadera
  2. Filmen var bra. Jag hade inte så bra koll på McCain. De har kanske gjort honom mer sympatisk bara för att få en kontrast mot Palin?

    SvaraRadera