onsdag 28 mars 2012

We Are Marshall (2006)


Nate: Coach, that... was my team. They left it in my hands.
Coach: No... no, they did not. They just left.

Den första gången jag hörde om Marshall Thundering Herd var när college-laget i American Football skulle möte ärkefienden West Virginia i september 2010. Det var det tionde mötet sen 1911 mellan lagen och Marshall hade aldrig vunnit mot storebror. Just denna dag var enligt kommentatorerna första gången som Mary Jane Tolley, änkan till lagets coach under säsongen 1970, såg Marshall spela igen. Huruvida det är sant eller ej vet jag inte, men Marshall gjorde en mycket bra match trots allt. Till slut förlorade de på övertid med 21-24. Nu för tiden möts lagen varje år och inför höstens möte står det 11-0 i matcher genom tiderna för WVU.

Vad var det då som hade hänt 1970? I princip hela laget och de flesta coacher dog i en flygplanscrash på väg hem från en match i Greenville, NC. Marshall University förlorade i ett slag hela sitt fotbolls-lag och det tog mycket möda och några svåra beslut för skolan att bygga upp laget igen.

Filmen We are Marshall bygger på denna sanna historia. Den inleds med den sorgliga crashen och vi får följa flera av människorna i och runt laget under det första året efter olyckan. Mathew McGonnalloollogollyy spelar den nya coachen Jack Lengyel och Lost-stjärnan Matthew Fox spelar en av de överlevande coacherna som fortsatte arbeta för laget. I rollen som skolans rektor (president) ses den mycket respektabla karaktärsskådespelaren David Strathairn.

Filmer från och om sportens värld kan vara hur bra som helst, eller hur dåliga som helst. Eftersom filmen bygger på verkliga händelser (precis som 2009 års The blind side) förväntade jag mig starka känslor. Jag var lite orolig för att det skulle bli allt för kletigt sentimentalt. I och för sig såg jag fram emot att se Matthew McConaughey spela huvudrollen, han brukar vara intressant att se.

Resultatet blev en ganska intetsägande film. Den var inte överdrivet sentimental, men den var inte heller speciellt engagerande. Skådespelarna gjorde ett ok jobb, men ingen stack ut i mängden. David Strathairn var mer eller mindre fel-castad. Matthew Fox mer eller mindre osynlig och Matthew McConaughey spelade sin Jack helt "normalt". För folk med särintresse i amerikansk college-fotboll är detta ett måste, och för dem som älskar BOATS-filmer om sport är den ett alternativ om inget bättre finns att hyra. Men det stora flertalet av filmälskare kan lugnt skippa denna.

Jag ger We are Marshall två Young thundering herds av fem möjliga.

Betyg: 2/5



4 kommentarer:

  1. varfor har du skrivit maccongologolys namn inom citationstecken? Ar det ett alias?

    Jag har sett denna, tror till och med jag har den men minns ingenting av den, forvanad att du inte sett den forran nu!

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med, även om jag var ännu snålare med betyget. Man lade inte två strån i kors att få till något utöver den grundhistoria som redan fanns fix och färdig.

    http://bilderord.wordpress.com/2010/12/27/we-are-marshall-2006/

    SvaraRadera
  3. Frans: fin spaning, jag har förintat felet.

    Jag antar att du skriver under på att den inte gav så mycket, speciellt om du har dvd'n men inte ens kommer ihåg filmen! :-)

    SvaraRadera
  4. Sofia: vi är helt eniga om denna film. Jag skrev en kommentar hos dig om att man bör se tv-serien Friday Night Lights (med Kyel Chandler) istället.

    SvaraRadera