torsdag 29 mars 2012

Top TV-Series

Nathan Fillion i tv-serien Firefly

I aim to misbehave.

I kommentarerna till mitt inlägg om filmen "Shaun of the dead" utbytte jag och ExceptFear-Jimmy lite åsikter om tv-seriens för- och nackdelar. Jag blev inspirerad av ämnet och började fundera över vilka tv-serier jag gillar allra mest. Vilka tv-serier är värda att se, trots att de tar lång tid? Och vilka tv-serier tänker jag se i framtiden.

När någon frågar mig om mina favoriter bland tv-serier brukar jag alltid nämna Firefly först av alla. Det var den kortlivade sci-fi-western-serien skapad av Joss Whedon som gick på FOX hösten 2002. När jag såg den på dvd förändrades mitt liv med avseende på film- och tv-tittande. Andra serier jag brukar nämna är Dexter och Californication. Men hur står sig dessa serier mot allt annat jag sett?

En bra tv-serie är som en bra bok. Karaktärer och handling hinner utvecklas och växa i ett långsammare tempo än i en normallång film. Men precis som hänt med mitt läsande har mitt tv-serietittande ändrats under det senaste decenniet. Förr i tiden följde man tv-serier slaviskt på någon kanal (SVT) och då såg man avsnitten när de visades på tv'n. Detta händer ALDRIG längre. Nu för tiden ser jag tv-serier via dvd-boxar så att jag kan se dem i egenvald och oftare snabbare takt. Därför skiljer jag på gamla "nostalgi-tv-serier" som sågs förr, och nya eller nysedda serier.

Top-10 serier från förr (nostalgi):
10. Mot alla vindar (Against the wind)
9. V
8. Par i brott (Moonlightning)
7. Pang i bygget (Fawlty Towers)
6. En röst i natten (Midnight caller)
5. Remington Steele
4. Spanarna på Hill Street (Hill Street Blues)
3. Familjen Macahan (How the west was won)
2. Dallas
1. Miami Vice

5 notabla serier från förr som jag INTE såg (nostalgi):
5. Blackadder
4. Baywatch
3. Melrose Place
2. Cheers
1. Cityakuten (E.R.)

Nu till lite mer moderna serier (för det mesta) och serier som jag sett/ser på à la mode.

Top-10 Serier (komedi):
10. Coupling
9. Ed
8. The Office (UK och US)
7. How I met your mother
6. M.A.S.H.
5. Curb your enthusiasm
4. Spin City (med Michael J Fox)
3. Scrubs
2. Seinfeld
1. Frasier

Top-10 Serier (icke komedi):
10. Heroes
9. Boston legal
8. Veronica Mars
7. 24
6. Sherlock
5. Twin Peaks
4. Friday night lights
3. Californication
2. Dexter
1. The West Wing

Top-5 Joss Whedon-serier:
5. Dollhouse
4. Dr. Horrible's Sing-along blog
3. Angel
2. Buffy the vampire slayer
1. Firefly

Ok, så det finns en hel del serier som jag inte sett än. Här kommer två listor till, dels min önskelista, dels de serier jag inte tänker se...

Top-10 serier jag vill se:
10. Mad men
9. Arrested development
8. Freaks and geeks
7. The X-files
6. Six feet under
5. Castle
4. 30 Rock
3. Battlestar Galactica
2. The wire
1. The Sopranos

Top-10 serier jag är totalt osugen på:
10. Friends
9. Family guy
8. Babylon 5
7. Dr Who
6. Fringe
5. Cheers
4. The Simpsons
3. Desperate housewives
2. Alias
1. Star Trek (alla varianter)

Det var listorna som det blev idag. Kan uppdateras närsomhelst. Nu ser jag fram emot era kommentarer. Vilka serier är dina favoriter?

Ursprunglig dialog med Jimmy finner du här.

23 kommentarer:

  1. Zeb bara trea, besviken, men det ar klart luke och de andra inte minst hans bror var ju lite mesiga.

    SvaraRadera
  2. Avundas dig som inte har sett Freaks and Geeks än, jättemysig att se genom under en helg.

    SvaraRadera
  3. Frasier, Seinfeld och The West Wing hade utan tvekan fått exakt samma positioner på min lista. Jag gillar även Dexter och Curb.

    Däremot har jag inte mycket till övers för Scrubs och HOw I Met Your Mother.

    Och slutligen, jag har sett min beskärda del av Baywatch och kan faktiskt rekommendera det, om man nu skulle få för sig att titta på det. Enkel dramatik, sköna miljöer och mycket Hoff i bar bringa.

    SvaraRadera
  4. Frans: vad hette han? Josh, var det inte det? Han var mesig. Luke gillade blueberry pie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha, inte sa mesig trots allt da! Josh later bekant.

      Radera
  5. Käre eller kära Anonym: kul att du peppar för Freaks and geeks, jag ska försöka få tid att ta tag i den vad det lider.

    SvaraRadera
  6. Adde: jag är lite svag för Sarah Chalke, hon är häli. Sen gillar jag alla fem skådespelarna i HIMYM.

    Du nämner inte Californication! Säg inte att du har missat den? Den är en "måste ses".

    Hehe, nej du, du kan inte lura mig att se Baywatch. Men jag såg Comedy Central's Roast av the Hoff i alla fall! :-)

    SvaraRadera
  7. Angående Californication: Jag såg de två första säsongerna, sen kom jag av mig. Trevlig och härligt fräck, i ordets sanna bemärkelse, serie. Dock inte lika bra som de andra jag nämnde.

    SvaraRadera
  8. Ok, då kan jag lugnad sjunka tillbaka i fåtöljen. Jag tycker att den är fräck i ordets båda betydelser och den är en av de bättre "out there".

    SvaraRadera
  9. Jättekul lista/listor!

    Haha, jag har nästan ingen (förutom Macahan och Fawlty Towers) från din nostalgilista som du sett och nästan alla (inte Cheers) från din nostalgilista som du inte sett :)

    Av de moderna komediserierna ser jag med tillfredsställelse på Scrubs höga position även om de tappade riktigt rejält efter typ säsong 5-6. Men Frasier på en förstaplats?! Mnja, så rolig är inte ens David Hyde Pierce...

    Och så är det väl bara att konstatera att animerade humorserier inte tycks vara din grej. Själv är jag ett stort fan av inte bara The Simpsons och Family Guy utan även American Dad och South Park.

    SvaraRadera
  10. Frasier är alltid Frasier!

    Jag gillar South Park då jag råkar se det, men jag följer inte serien aktivt...

    Javisst är det kul med listor? Det är alldeles för få av dem nu för tiden.

    SvaraRadera
  11. Jag gillar ju Star Trek. Skönt att den i sina alla former inte fanns på din lista över serier du är osugen på. För Start Trek vet jag inte vad det är. ;)

    Ser fram emot och läsa om vad du tycker om The Wire (världens bästa tv-serie).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har avskedat min praktikant och uppdaterat texten själv. Jag är ledsen men det var Star Trek jag menade.

      Radera
  12. Oj fina listor: Har alltid ett par tre tv-serier på gång men jag har ofta svårt för komedi och deckare de har en tendens att bli för repetiva men undantag finns.
    Min favorit all-time är Sopranos fantastisk serie :)
    Andra bra som du nämner på dina listor: Curb your..., Seinfeld, The Office (UK), dexter, 24, Dallas, Twin Peaks.
    Kan tipsa om en bra polis serie NYPD Blue som fyran slarvade bort de sista säsongerna av. Mkt sevärd främst pga bra skådespelare.
    Game of thrones + The walking dead missar du väl inte?

    SvaraRadera
  13. Åh, The Walking Dead har jag blivit fullkomligt biten (höhö) av. Men jag är en sucker för postapokalyps så den kan liksom inte gå fel. Det som man gjort bra är att zombierna INTE springer och INTE är datoranimerade. Plus att det är fokus på människorna och deras relationer i den nya minst sagt jobbiga miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast första 5-6 avsnitten av säsong två var tröga men sen tog det sig.

      Radera
  14. filmitch: jag kollar just på Game of thrones. Såg avsnitt 9 igår. Det var lite smått chockerande!
    :-)

    The walking dead har jag inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte hålla mig utan är i mitten av bok tre. Men oj vilken serie s2 börjar nu på söndag i USA :)

      Radera
  15. Jojje: zombisar är kanske inte min grej. Är The walking dead mest humor eller ska det vara spännande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, nej nej, det är så långt ifrån humor man kan komma. Det är superallvarligt och en riktigt mörk serie. Rekommenderas skarpt. Zombierna är som sagt inte i fokus utan det handlar om hur de överlevande hanterar den nya miljön.

      Radera
    2. Aha. Jag kanske kollar in den någon dag. Tack för tipset till er båda.

      Radera
    3. Walking Dead var klart bättre än Dead Set, vilken å andra sidan hade sina humoristiska poänger. Jag har dock inte gått så långt att jag vågat mig på sexans egen version av den historien.

      Radera
    4. Sofia: har du också sett Walking dead? Tre bloggvänner i rad utgör en trend! Jag ska absolut kolla in den serien.

      Radera