lördag 3 mars 2012

A Life In Music - 1966

Bilden för 1966 är Time magazine person of the year:
"The baby boomer", året jag föddes!

Inspirerad av filmbloggarfenomenet A Life In Movies där bloggare listar sina personliga favoritfilmer från alla de år de levt, och kombinerat med ett slumrande musikintresse inleder jag här en bloggserie jag kallar "A Life In Music". Det kommer bli ett inlägg per år jag levt, där jag lyfter upp musik jag gillar och blir glad över. Målet är att prata om några musikstycken per år, ibland fler, andra gånger färre (2004!).

För att få full njutning av min odyssé bör du ha spotify installerat på din dator. Då är det nämligen bara att klicka och sjunga med! I de fall albumen eller låtarna inte finns på spotify kommer jag försöka länka till youtube. Som sista utväg kommer jag själv sjunga allt vad jag orkar här hemma i lägenheten när jag bloggar, och så uppmanar jag er göra samma sak när ni läser. Vem vet det blir kanske kul det åsså!

Ok, 1966.. året jag föddes. Jag inleder givetvis med Beatles. Min fars favoritband. Min brors favoritband. Under hela min uppväxt har det alltid funnits massor med Beatles-skivor hemma. 1966 kom en av deras många klassikska skivor - Revolver. Låtvalet var givet! The Beatles från LPn Revolver: Yellow submarine.


Ett annat band som föräldrarna gillade och som jag hade glädjen att lyssna på som liten parvel var Simon & Garfunkel. Ljudet av tystnad har förföljt mig så länge jag minns. Speciellt var det filmmusiken från filmen "The graduate" som jag älskade, och fortfarande älskar. Filmen är också en höjdare! Simon and Garfunkel sympatiserar med Ben från "The graduate": The sound of silence.


I detta första inlägg tar jag också med en av musikens allra största artister. En artist som jag tycker är bra, och jag respekterar honom högt, men jag är inte ett lika stor fan som många är. Tyvärr kommer han kanske inte frekventera mina inlägg så mycket som han borde så detta får bli mitt alibi. Jag pratar givetvis om Robert Zimmerman, Bob Dylan. 1966 kom en av hans mest klassiska skivor. Bob Dylan vill verkligen ha dig från Blonde on blonde: I want you.


Välkommen att lägga till dina favoriter från 1966 i kommentarsfältet. Vilka låtar och album lyssnar du på från detta år?

Tack Fiffi för ett litet tekniskt tips som ledde mig in på vägen.

Imorgon blir det 1967. Ha de!

12 kommentarer:

  1. Roligt. jag hade faktiskt en ide att stoppa in en låt från varje år när jag kör mitt ALIM tema. Ska bli spännande att följa. Beatles har länge varit ett av mina favoritband och jag anser att Revolver är den bästa plattan. Att välja den bästa låten från den skivan är svårt men Elinor Rigby och Tomorrow never knows ligger mig varmt om hjärtat.

    SvaraRadera
  2. filmitch: kul att du tycker att detta är kul. Beatles är magiska. Låtvalet detta år är lite, lite "tongue in check". Det kommer fler starka låtar från det bandet har jag en känsla av... ;-)

    Det ska bli intressant att följa din ALIM!

    SvaraRadera
  3. Vilket roligt tema!

    Jag gillar samtliga dessa tre album, i synnerhet Blonde on Blonde. I Want You är en av de finaste låtarna jag vet, men jag tror ändå Sad Eyed Lady of the Lowlands är mäktigare.

    Från Revolver tycker jag faktiskt And Your Bird Can Sing är en väldigt härlig liten nonsenslåt. Bland annat gjorde Gyllene Tider en cover på den med svensk text, "Och jorden den är rund" hette den. Jag lyssnade mycket på den som yngre: http://youtu.be/BZHkRhZ1Hwk

    SvaraRadera
  4. Men du har inte mig, du haaar inte, meeeeej! För fulla lungor. :-)

    Vilken kul grej! Jag hade aldrig hört den.

    Kul om du hänger med på resan Addepladde!

    SvaraRadera
  5. Ååååå vad kul!!! Det här ska jag absolut haka på så fort jag får en ledig dag, det lär ta ett tag att skriva ihop, det blir ju några år ;)

    Ska följa din lista med stort intresse :)

    SvaraRadera
  6. Tack Fiffi. Detta är ett projekt som jag har haft i tankarna länge, länge. Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. Lösningen var superenkel, men som med alla enkla lösningar är de enkla först när man "ser" dem. Det var faktiskt ett av dina inlägg, ett av dina mest suveräna inlägg, som gav mig lösningen...
    Konsten att göra en filmtavla

    SvaraRadera
  7. Superkul! Jag kan bara refrangen pa yellow submarine och grannarna ar nog trotta pa den nu men jag aterkommer med sounds of silence efter lunch.

    For mig ar visions of Johanna basta laten pa den dylanskivan, kanske pa alla dylanskivor forresten.

    SvaraRadera
  8. Frasse: aha, Yellow submarine tolkad i badrummet? Klassiker. :-)

    SvaraRadera
  9. En annan skiva fran 1966: http://www.discogs.com/Esther-Abi-Ofarim-Das-Neue-Esther-Abi-Ofarim-Album/release/1084547.

    Arvde den av nan foralder, mycket bra.

    SvaraRadera
  10. Frasse: Esther & Abi Ofarim och plattan Das neue Esther & Abi Ofarim Album. Aha, det NYA albumet.

    Aldrig hört talats om dem. Hehe, vilket är mest absurt? Albumnamnet? Orkesterns namn? Eller att du inte orkade skriva ner bandets namn i din kommentar? :-)

    SvaraRadera
  11. Kul och ambitiöst projekt måste jag säga, det är ju ett antal år att tröska igenom gamle man ;)

    Har väl egentligen bara någon direkt relation till Simon & Garfunkel, mina föräldrar ägde Central Park-konsertskivan.

    SvaraRadera
  12. Sofia: hehe, jag hade nästan glömt hur kul det är att lyssna på de gamla favoritlåtarna - inte tröska, mer njuta igenom!

    SvaraRadera