torsdag 22 mars 2012

Hot Fuzz (2007)


Want anything from the shop?

Den tredje och sista brittiska komedin i mitt minimarathon är Edgar Wrights uppföljare till "Shaun of the dead" buddy cop-komedin "Hot fuzz". Vapendragarna Simon Pegg och Nick Frost spelar återigen huvudrollerna, och denna gång har Wright, Pegg och Frost siktat in sig på polisfilmsvärlden med coola kommentarer, gula pilotglasögon och tandpetare i mungipan. Man kanske skulle kunna gissa att jag inte skulle gilla denna film så mycket eftersom den allmänt anses vara ett snäpp svagare än "Shaun of the dead". Men döm om min förvåning då jag uppskattade denna film en hel del.

"Hot fuzz" handlar om den hypereffektive Londonpolisen Nicholas Angel (Simon Pegg) som skickas ut på landbygden av "the top management" för att han får de övriga poliserna i London att se ineffektiva ut. Väl framme i den lilla byn Sanford möts Angel av en fridfull och sömnig stad som inte har haft ett allvarligt brott på många, många år. Staden är så välartad att den till och med slåss om utmärkelsen som "bästa by i England" eller något sådant. Staden har en liten polisstyrka där varje individ givetvis har en säregen karaktär. Angel får polischefens son Danny Butterman (Nick Frost) som ny partner. Danny är en ganska omogen polis vars erfarenheter mest spirar ur amerikanska actionfilmer som Die Hard, Point break, Leathal weapon och Bad Boys 2.

Nu visar det sig givetvis att landsbygden inte är så lugn som det först verkade. Som alla vet kan det vara farligt att bo i småstäder på den engelska landsbygden, tänk bara på grevskapet Midsomer!

I denna film tycker jag att de får till en bra mix av karaktärer och humor, respektive långsökt historia med en radda pigga skådespelarinhopp för birollsfigurerna. Simon Pegg och Nick Frost är båda roliga att se, de har en bra personkemi och humoristisk tajming. I biroller ser vi skådespelare som Steve Coogan, Bill Nighy, Martin Freeman, Jim Broadbent, Paddy Considine och ingen mindre än ex-007 Timothy Dalton.

"Hot fuzz" är en skön komedi i en mycket brittisk miljö. Denna gång funkar det för mig lite bättre och jag ger "Hot fuzz" tre cornettos av fem möjliga.

Betyg: 3/5




9 kommentarer:

  1. Shaun är bättre men visst funkar Hot Fuzz. En trevlig stund no more-no less

    SvaraRadera
  2. Ok, Shaun kanske funkar bättre vid en omtitt. Jag tyckte att Nick Frosts karaktär i Shaun var så vek, att Shaun vid första titten inte kunde mäta sig med Hot Fuzz.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte den här var lite svårare att skratta åt direkt jämfört med Shaun of the Dead - antagligen mest för att den här har mycket mer fokus kring en mer komplex handling, som också är jävligt bra ska tilläggas.

    Men ju mer jag ser den här, ju mer närmar den sig Shaun of the Dead och jag älskar trion Edgar Wright/Simon Pegg/Nick Frost, så är det bara. Den smartaste humorn som finns att få tag på i modern tid. :)

    SvaraRadera
  4. Podcasten Filmspotting hade just en poll om vilka som var bäst Wright/Pegg/Frost eller Judd Apatow/Seth Rogen/Jonah Hill.

    Jag skulle absolut röstat på Apatow-gänget (speciellt om man tar med Jason Segel, Paul rudd och de andra i den utökade skaran). Det är mer min typ av humor just nu...

    Jag ser på ditt inlägg ovan att du hade valt W/P/F. :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har aldrig ogillat Apatow och hans adepter (Superbad gillade jag dock mest av deras produktioner) men har inte tyckt att deras humor sticker ut lika radikalt som Wrights gäng. Har dock desto mer kvar att se från Apatow-biblioteket.

      Får nog ta och lyssna på det där Filmspotting-avsnittet då. Tack för tipset. :)

      Radera
    2. Gott så, bidrar med länk: FS #388

      Radera
  5. Jag tycker att den här och Shaun förhåller sig lite till varandra som The Mask och Ace Ventura. De två senare filmerna (Shaun och Ace, asså)är galnare och mer utflippade men därför också ojämnare. Vissa saker är lysande men andra vilda chansningar går inte hem. Hot Fuzz och The Mask är helhetsmässigt bättre filmer men saknar å andra sidan då den där lilla galenskapen som gör att det bränner till lite extra.

    Jag röstar nog också på W/P/F, Apatow är helt ok men som Jimmy säger upplever jag britterna som smartare (är det bara accenten? ;))

    SvaraRadera
  6. För mig ligger accenten dem i fatet! Men så har jag varit en hel del i England också...

    TV-serien Coupling är nog bland det roligaste jag kan komma på som kommer från UK. De är bättre på musik än humor i det landet!
    :-D

    SvaraRadera
  7. Och jag tycker att rätt sorts brittisk humor kan vara hysteriskt rolig. Men jag är dåligt uppdaterad, det ska villigt erkännas.

    SvaraRadera